Bättre bett i bromsarna!!!!

Teddy skrev:
...Om du inte är nöjd med bettet som det är börja med att göra rent belägg och skivor och prova sen igen. Fortfarande inte nöjd? Börja med att byt belägg, det är billigast...
Instämmer. Tyckte "bettet" på lill-R:en var riktigt dåligt jämfört med stor-R:en. Inget synligt fel på varken belägg eller skivor. Gjorde rent skivorna med Brakleen (OK/Q8), bytte till nya belägg (EBC-HH) och vipps så fick jag tillbaka riktigt bett i hejdarna.
 
uggla skrev:
ahaja, men skivorna borde väll inte vara slitna på en såpass ny cykel? :gnissla..
Men en liten skillnad borde det väll bli med stålomsbunna, bättre med, än utan..men att klaga på bromsarna på en suzuki 1000 ?! 6 kolvsok fram ju, feting bromsar :banana


Gatcyklar har rostfria skivor vilket ger sämre friktion än skivor i "vanligt" stål. Det är dock inte så populärt hos gatåkare att skivorna rostar. Som exempel på vad man kan göra för att få bättre bromsar.
 
Framförallt så ska man träna på att bromsa mycket. Det är betydligt svårare att bromsa bra än att gasa, tycker jag.
 
No 1 är helt rätt ute! Se över vätska, slang och framförallt belägg. De skapar ju friktionen mot skivan och det är värt att lägga några hundralappar på dessa 'små klossar'. Har du några frågor så skicka ett PM (jobbar med bromsar för gata och racing)!

MVH
Per
 
Vet du att det är fel på bromsarna? Innan du gör något borde du låta en kompis som har en liknande hoj prova din eller det omvända. Som Teddy skriver kan det vara dina referenser som gör att du tycker att det känns fel.
 
No1 skrev:
Crister Miniin satte vid senaste SM tävlingen nytt banrekord med sin R1000 -04, det i Superbike där man endast får byta slangar, olja & belägg!!!

Han vann Superstock med originalslangar för några år sedan. Oftast helt onödigt att byta på en nyare sporthoj.
 
Bengan skrev:
Borde inte stålomspunna slangar öka trycket som beläggen trycker på skivorna med?

nej.
Det enda som spelar roll på bromstrycket är förhållandet mellan bromscylinderns area i förhållande till kolvarnas sammanlagda area.

Stålomspunna fungerar lika bra när vätskan är kall som när den är varm. Plastslangarna börjar att flexa mer när dom blir varma.

Fast har man dåliga plastslangar från början så borde man ju känna skillnad även på en kall hoj.

Men sen är det ju stor skillnar beroende på om man kör in beläggen ordentligt.
Hörde någonting om att när man har en materialkontakt mellan skiva och belägg på ca 60% kan man börja bromsa hårdare. På ett vanligt belägg är det kanske efter 15-30mil medans på ett race belägg med kolfiber räcker det med 10 lugna inbromsningar.
 
SlirDavid skrev:
nej.
Det enda som spelar roll på bromstrycket är förhållandet mellan bromscylinderns area i förhållande till kolvarnas sammanlagda area.

Stålomspunna fungerar lika bra när vätskan är kall som när den är varm. Plastslangarna börjar att flexa mer när dom blir varma.

Fast har man dåliga plastslangar från början så borde man ju känna skillnad även på en kall hoj.

Men sen är det ju stor skillnar beroende på om man kör in beläggen ordentligt.
Hörde någonting om att när man har en materialkontakt mellan skiva och belägg på ca 60% kan man börja bromsa hårdare. På ett vanligt belägg är det kanske efter 15-30mil medans på ett race belägg med kolfiber räcker det med 10 lugna inbromsningar.
Ungefär så jag menar, att plastslangar flexar och därmed minskar trycket på bromsvätskan.
 
Bengan skrev:
Ungefär så jag menar, att plastslangar flexar och därmed minskar trycket på bromsvätskan.

Jo men trycket minskar inte för att slangen flexar.
Trycker man lika hårt på bromsen med stålomspunna som plast så blir trycket i vätskan lika högt.
Fast med plastslang måste man nypa handtaget djupare eftersom man fyller plastslangen med mer vätska om den flexar.
Varav svampigheten.
 
Köp dom enda skivorna som fungerar i ur och skur, skivor som i det närmaste är omöjliga att få skeva, ISR!!!

No1...[/QUOTE]

Jag har en skev ISR skiva hemma, satte en klocka i centrum , så jag har en väggklocka för 3200:- på garage väggen....... :tummenupp

PS. Den räddade en tjej från döden, den tog bra innan gaffeln vek sig och låste fast oket i en krokig skiva......
 
icemanjoakim skrev:
Miinin kör med original bromslangar på sin superbike - och det går ju rätt bra för honom... :yoparty

Stålspunna slangar ger ju inte bättre prestanda som sagt utan det är känslan. Vissa uppskattar den stummare känslan som stålspunnet ger, andra gör det inte. Personligen känner jag ingen större skillnad om jag ska vara ärlig.
 
Chris Ash skrev:
Stålspunna slangar ger ju inte bättre prestanda som sagt utan det är känslan. Vissa uppskattar den stummare känslan som stålspunnet ger, andra gör det inte. Personligen känner jag ingen större skillnad om jag ska vara ärlig.

Jag kännde skillnad i våras. Men när man bytt slangar så är det även ny vätska och "nyluftat" så det kan lika gärna varit det.
 
soppatorsken skrev:
Jag kännde skillnad i våras. Men när man bytt slangar så är det även ny vätska och "nyluftat" så det kan lika gärna varit det.

Det blir ju lite stummare och enligt mig svårare att dosera. Men inte är skillnaden stor inte....
 
Chris Ash skrev:
Stålspunna slangar ger ju inte bättre prestanda som sagt utan det är känslan.
Hmmm... Jag upplevde att bromskraften kom med en kort, kort fördröjning med originalslangarna. Dessutom varierade fördröjningen något, vilket jag fann svårt enerverande. Kan vara inbillning men fenomenet försvann när jag bytte till stålomspunnet.

Vroom: på min förra båge (GSX-R 600 -01) fick jag mycket bra bett med Premiers dubbelsintrade belägg. Hade kört med original och EBC HH tidigare men jag tycker att Premiers var överlägset bäst. De bet till som fan direkt! Billigast desssutom. Vet ej om det blir samma effekt på din 1000.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top