Bästa vs. sämsta mc-affären du gjort? (ekonomiskt alltså)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
För min del har jag vare sig tjänat eller förlorat några större belopp under alla år, men bästa affären var en ZX9 som jag köpte, plockade motorn ur och sedan sålde till en person som hade motorn men inte resten. Kanske tjänade typ 8-10´på den dealen.

Sämsta var nog den ZX7:a jag började plocka ner och bygga om med den ZX9-motorn beskriven ovan här, där jag gissningsvis köpte hojen i originalskick för någonstans runt 25´och sålde den icke-hopplockad för 15´.
 
Min spontana tanke var "gräv inte i det där nu".

Sämsta affären var att köpa en Super Ténéré och byta bort mot en CBR1000F som inte ens går att ge bort. Yamahan hade åtminstone charm.
Jag har inte gjort någon bra mc-affär...
 
Sett till nöjet det gett så var alla bra, sett till kostnaden så var den där wr260n det sämsta köpet.
 
Last edited:
Förmodligen min RS250. Dock, eftersom jag aldrig kommer sälja den får jag heller inte veta.
 
Det är hur kul man har som gäller!!
Dyrt är nästan allt som är kul. Hifi, bilar, resor, bra mat ute…
 
Min första MC-affär var också min bästa. Köpte en Bandit 600 för 9500, sålde den 18 månader senare för 20. Så i min hjärna tjänade jag 10500 kr, eftersom mitt minne är tillräckligt selektivt för att förtränga att jag köpte nya däck, blinkers, tail tidy, två bättre begagnade sidokåpor, olja, oljefilter...

Sämsta affären var min Varadero som jag köpte för 20500 och sålde ett år senare för 19500 efter att ha bytt framdäck, olja, filter, luftfilter, drivpaket, centralstöd...
Så med samma logik så förlorade jag 1000 kr på den. :glömdet
 
Last edited:
Köpte en 701sm flång ny för 85000. Körde fyra säsonger. Blev torpederad på bana. Fick den inlöst för 75000.

Det var nog den minst dåliga hojaffär jag gjort. Särskilt med tanke på att den kostade mig 3500 att helförsäkra per år.

OT
Bil, däremot. Fick 30000 för en chevapickis som värderats till 3000 ett par år tidigare. Den kostade mig inget i inköp, var ett "avgångsvederlag" från ett jobb.
 
Exakt

Och detta är skälet.
Ingen hustruvänlig tråd detta.
Lägger vi även tillbehör som skinnställ, stövlar, handskar, ryggsäckar, verktyg och alla andra ”livsnödvändiga” saker…så
Eftersom man köper sådant begagnat så är det i princip alltid bra affärer. Har gått lite plus på alla mina hojar förutom förra GSA-n som jag förlorade 35.000 i värde på sex säsonger och 6.300 mil. Räknar man in det jag gick i vinst på de tidigare hojarna ligger jag ändå på plus. (Med min matematik, jag ”glömmer” att jag ju köpte en annan hoj som var dyr)

Men kul har jag och det är huvudsaken med hoj!
 
Minnet ja...jag köpte ju en GSX750R-98 (?) i Stockholm för ett par år sedan som jag någon timma senare fick asfaltsyna med i Sötälje pga en vänstersvängande buss.
Den skulle verkstaden ha sådär 40-50´för att återställa i ursprungligt skick.
Jag fick försäkringsbolaget med på att jag reparerade hojen själv mot en ersättning som motsvarade marknadsvärdet på en sådan motorcykel.
Min kostnad för reparationer till ok skick blev sisådäringa 3´ SEK (skrapad slutburk, spräckt kåpa, knäckt handtag osv.), och jag fick ut mer från försäkringsbolaget än jag gav för hojen. Dessutom fick jag ersättning för skadade skyddskläder och hjälm.
Summa=i princip fick jag en motorcykel och full skyddsmundering gratis.
 
Ur det perspektivet gör jag bara dåliga affärer, tror jag. Tror inte jag gjort en bra affär sedan jag sålde min 2001 XJ900 med ett par tusen vinst.

I vilket fall som helst är varje ny affär för mig ett äventyr som jag måste utforska. Dessa dagar köper jag inget begagnat, det har varit alltför många dåliga överraskningar, jag har fått lägga pengar på hoj som var i något slags behov, kört den och tröttnat, och sedan sålt den med förlust. Så jag började fråga mig själv "... betalar jag för mycket för mina hojar?" - i sådana fall är det ju lika bra att köpa nytt. Sedan dess har jag aldrig haft några problem, annat än dom jag själv orsakar ;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top