Bästa valet för 20 laxar?

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Hej,

Tänkte köpa ett järn att ha i Småland i sommar. Något roligt som funkar på småvägarna och på ett par bokade bandagar/kurser.

Budgeten är 20tkr.
Jag är inte i landet för tillfället så svärfar får provköra och köpa.

Kör lite bana här i Kina och en preppad R6:a vore inte fel - men det funkar inte budgetmässigt. Frågan är då vad man kan skaffa som inte svajar allt för illa?

Tänkte först på en RD YPVS eller en UR-gixxer eftersom jag är lite svag för klassiker men det kanske onödigt stökigt att köra "fort" med?

Hojar som kan passa är tex:
CBR 600 91-92
Fzr 600 92-93
GSXR 750 88-91

Det är alla fina hojar! Men eftersom jag inte kan prova själv söker jag era synpunkter på det hela. Vore ytterst tacksam för era erfarenheter och tips så jag kan ta mig ur Blocket-träsket och komma till skott. Pengarna bränner snart hål i fickan.

Mvh
Per
 
Stort tack för tipsen boys!

RS 250 är oftast för dyra - och framför allt blir man lite skakig när man läser om avgasventilerna och "årliga" renoveringar. Kan man köra en till vardags?

ZX6-r är sweet! Tjejen hade en -98 och de är stadiga och springer på bra. Svårt att hitta en för 20tkr dock. Kanske kan man pruta ner en 95:a till under 20 lappar?

TRX 850 är tyvärr också för dyr. Ser dock bra ut, låter bra och ska enligt många vara riktigt rolig att köra.

Jag har slirat lite på budgeten tidigare och kollat på hojar upp till 30tkr, ekonomin tillåter dock bara 20 och det är fan en utmaning att hitta en hoj för de pengarna. Dessutom om de ska vara i ett skick som inte omedelbart kräver 10tkr till att investera i däck, bromsskivor, etc.

Keep em coming. Jag uppskattar det verkligen!
 
fram till 96, garanterat cbr 600. bra klipp i motor och kvick i svängarna. cbr is tha shit!!:yoparty
 
En luft/oljekyld gixxer är erkännt stabilt byggda, lite tunga å bökiga, men går helt klart att rodda runt en bana. Dom får du lätt för 20' eller mindre...
 
Stort tack för tipsen boys!

ZX6-r är sweet! Tjejen hade en -98 och de är stadiga och springer på bra. Svårt att hitta en för 20tkr dock. Kanske kan man pruta ner en 95:a till under 20 lappar?


Keep em coming. Jag uppskattar det verkligen!


Kan varmt rekommendera ZX6R men välj då helst från -99 då helt ny uppgraderad modell kom.

(Hjälper exet att sälja sin ZX6R -99:a med Pilot Power, Micron SlipOn, extra drivpaket medföljer samt depåstöd. Hojen funkar perfekt! Lite defekta kåpor därav priset.) :)

http://www.sporthoj.se/annonser/?id=29917
 
sportigt: cbr600a (91->) och om du mot förmodan kan pruta ner en zx-6 (95->) till 20.

billigt: zzr600 93-> (inte lika sportig som ovanståend men ofta billigare, bra klipp och riktigt billig försäkring, se till att få "E" modellen som kom en bit in i 93)

250 verkar skitkul men 2-takt är _oftast_ mer meck. Men även för en så gammal 4-takt gäller det att kolla noggrant. Skick är viktigare än mil (som ändå är enkelt att fuska med)

Kan varmt rekommendera ZX6R men välj då helst från -99 då helt ny uppgraderad modell kom.

Max 20 lapp för en 99 är nog svårt att hitta...
 
Last edited:
Stort tack för tipsen boys!

RS 250 är oftast för dyra - och framför allt blir man lite skakig när man läser om avgasventilerna och "årliga" renoveringar. Kan man köra en till vardags?

ZX6-r är sweet! Tjejen hade en -98 och de är stadiga och springer på bra. Svårt att hitta en för 20tkr dock. Kanske kan man pruta ner en 95:a till under 20 lappar?

TRX 850 är tyvärr också för dyr. Ser dock bra ut, låter bra och ska enligt många vara riktigt rolig att köra.

Jag har slirat lite på budgeten tidigare och kollat på hojar upp till 30tkr, ekonomin tillåter dock bara 20 och det är fan en utmaning att hitta en hoj för de pengarna. Dessutom om de ska vara i ett skick som inte omedelbart kräver 10tkr till att investera i däck, bromsskivor, etc.

Keep em coming. Jag uppskattar det verkligen!


Hänger på din tråd lite om det är ok :)

Har samma krav ska fixa en hoj till min flickvän max 20 lax.

Det verkar som om utbudet blir betydligt roligare om man höjde till 30´ men men.

Funderar på Honda för att slippa skruva ( räcker ju med underhållet på mina egna hojar)
 
Ödmjukt glad för bra svar.

@dontompa: Många säger cbr 600. Pengarna räcker dock "bara" till en tidig 90-talare och de ser inte så "roliga" ut (tycker jag!). Kanske skita i det och vara glad ändå.

@Tiller No 73: Oljekylda gixxrar är också fina. Skulle gärna ha en 90:a med det längre slaget, bra markfrigång och dubbla lysen (= endurance-look). Oftast lite dyrare dock och mitt mission är som sagt max 20tkr. 88-89 kan man få för pengen men min "expert" säger att den kortslagiga motorn inte är lika "rolig".

@Rappen: som sagt så är ninjorna fina. Har sett din annons. Fråga exet om hon kan pruta 9 laxar och möta svärfar i Västervik :tummenupp

@pjjohan: Klarar inte av zzr eller RF. Tyvärr, för de är säkert fina. That´s just me.

Ni ser - det är inte så lätt att möta budgeten, eller hur? Eller så är det enkelt, kanske bara jag som har beslutsångest.
Grejen är ju att man inte kan vara på plats själv. Svärfar har åkt hoj länge men jag litar nog fan mer på er när det gäller den här typen av cykel.
 
För pengarna du är sugen på att lägga säger även jag CBR 600.. även om de neonrosa pastellfärgerna kan vara lite svåra att smälta finns en underbar hoj under alla plastkåpor.. hade en -93 som första hoj, grymt lättkörd och gick att köra riktigt fort på bana. Körde mycket snabbare med den än med min nuvarande 750..


@dontompa: Många säger cbr 600. Pengarna räcker dock "bara" till en tidig 90-talare och de ser inte så "roliga" ut (tycker jag!). Kanske skita i det och vara glad ändå.

@Tiller No 73: Oljekylda gixxrar är också fina. Skulle gärna ha en 90:a med det längre slaget, bra markfrigång och dubbla lysen (= endurance-look). Oftast lite dyrare dock och mitt mission är som sagt max 20tkr. 88-89 kan man få för pengen men min "expert" säger att den kortslagiga motorn inte är lika "rolig".

@Rappen: som sagt så är ninjorna fina. Har sett din annons. Fråga exet om hon kan pruta 9 laxar och möta svärfar i Västervik :tummenupp

@pjjohan: Klarar inte av zzr eller RF. Tyvärr, för de är säkert fina. That´s just me.

Ni ser - det är inte så lätt att möta budgeten, eller hur? Eller så är det enkelt, kanske bara jag som har beslutsångest.
Grejen är ju att man inte kan vara på plats själv. Svärfar har åkt hoj länge men jag litar nog fan mer på er när det gäller den här typen av cykel.
 
öka budgeten...

lätt att säga åt andra att lägga mer pengar, men tänk helhetsekonomi.

Prisstrukturen under 30' är extremt ihoptryckt.

För 10 extra får du en gsxr600 -98 i vettigt skick. Vips har du fått en enormt mycket bättre hoj, med bättre fjädring och inställningsmöjligheter, och förmodligen har du igen alla, eller nästan alla pengar (skillnaden alltså) när säljer.

Dessutom, en hoj som är 5-7-9 år nyare med betydligt färre mil har mindre risk för dyra reparationer.

Ovanpå det, gsxr600 har "standard" däckdimension 120/180, vilket gör att man kan köpa bra, begagnade däck för dryga 1000:-/set.

Egentligen är en gsxr600 -98 för 30' ett klipp jämfört med en tidig 90-talare för 20'. Och nej, jag har ingen till salu, däremot köpte sambon en gsxr600 -98 för något år sedan. Hon bytte från RF600-93 och är mycket nöjd med nivåhöjningen.

/Stefan M
 
kan väl tipsa om den FZR600 som jag säljer, länk finns i signaturen.
Under 20k går nog att ordna :tungan
 
cbr600f av 89 års modell. 1644:- helår helförsäkring. Klassiker hos bilsport och mc. Den är dessutom väldigt låg om gumman är kort i rocken.
Gjorde precis så åt frugan. Fick tag i ett riktigt fint ex för 17700:-

Hänger på din tråd lite om det är ok :)

Har samma krav ska fixa en hoj till min flickvän max 20 lax.

Det verkar som om utbudet blir betydligt roligare om man höjde till 30´ men men.

Funderar på Honda för att slippa skruva ( räcker ju med underhållet på mina egna hojar)
 
Det är så man får något i ögat när alla fina tips rullar in. Tack, tack!

@GixxerTina: Som sagt så "känner jag inget" för zzr/rf. Antagligen dumt, har kört en kompis rf och visst är den fin men som sagt ingen "feeling" (för mig).

@Stefan M: Det är nog egentligen det rätta - att öka budgeten. GSXR 600 var ju en liten mini-dräpare när den kom och passar som handsken för 70-väg och bana. Men du vet hur det är, börjar man tumma på budgeten så springer det iväg. Familjen bor utomlands för tillfället och hojen kommer att användas max 300 mil per säsong. Därtill är försäkringen på en GSXR 600 "betydande".

Det ÄR knepigt att hitta en hoj för max 20.000:- som dessutom har fräscha däck och är välskött. Fan också!

Btw, kan man trafikförsäkra hojen i 2 månader och sen ha den avställd och garageförsäkrad? Jag har tidigare bara haft försäkring helår och har inte koll på det.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top