Bästa turbo enbart för strippkörning?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Blir ju ett turbobygge framöver på min gsxr 1100 -90. Den kommer endast gå på strippen. Vilket aggregat borde vara lämpligast för den körningen? Fördelar/nackdelar med olika aggregat?

Turbos

Hej.
Kan varmt rekomendera mcx 550 med 12 ans singelflow avgashus,jag ökade toppvridet från 6700rpm(kkk24) till 8200rpm=lättkört,den blir som en stooor sugmotor & levererar mer effekt än man nånsin kommer att behöva./wachen

Hej.
Kan varmt rekomendera mcx 550 med 12 ans singelflow avgashus,jag ökade toppvridet från 6700rpm(kkk24) till 8200rpm=lättkört,den blir som en stooor sugmotor & levererar mer effekt än man nånsin kommer att behöva./wachen

12500 spänn :näsblod ... Finns det ingen annan turbo i bättre prisklass, eller går den hitta billigare än hos mcXpress? Hittade en jättebillig turbo, men vet inte egentligen hur den funkar. T3/T4 för 2999 kr...

http://www.xmotos.se/

Vet inte hur mycket man kan plocka ur en sån motor och fortfarande ha bra hållbarhet. Ca 300 hästar vill man ju ha ut iaf.

låter som att TD04HL16T alt KKK24 skulle junna passa.
många här på SH som har erfarenhet av just dessa agg som du kan
hämta info från.
Tar med flowmap:en för TD:n. Nu står det ju "H" i stället för "HL" men tror dom är rätt snarlika:tummenupp

Bifogat

• td04h-16t-cfm.gif
    td04h-16t-cfm.gif
    25.1 KB · Visningar: 116
Last edited:
låter som att TD04HL16T alt KKK24 skulle junna passa.
många här på SH som har erfarenhet av just dessa agg som du kan
hämta info från.
Tar med flowmap:en för TD:n. Nu står det ju "H" i stället för "HL" men tror dom är rätt snarlika:tummenupp

Jo de två aggregaten pratas det ju om jämt till dessa motorer. Då får man bäst körbarhet antar jag. Men nu ska den ju bara gå på strippen. "Behöver" man bra botten då eller gör det något om det kommer lite senare?

Jo de två aggregaten pratas det ju om jämt till dessa motorer. Då får man bäst körbarhet antar jag. Men nu ska den ju bara gå på strippen. "Behöver" man bra botten då eller gör det något om det kommer lite senare?

Nu har jag inte kört så hemskt mycket stripp (inget alls med turbo), men jag har kört en del raktframrejs på gata på nätterna, och det som ställer till det lite med ett aggregat som t.ex. TD04-16T är att det aggregatet kommer igång ganska tidigt, vilket ger mycket vrid på låga varv. Bra och körbart för en gatmotor när det svänger, men ska man ge järnet rakt fram så wheelar hojen ganska tidigt. Och en wheelie på tvåan eller trean vid 6000 varv (när man har 5000 varv kvar) är mycket svårare att hantera snyggt (så att man samtidigt accar snabbt) är en wheelie vid t.ex. 9500 varv. Hjular den vid 9500 så är det skitlätt att justera. Därför är det bra om turbon kommer igång lite senare. Och kör man lättspoolat och mindre aggregat som t.ex. TD04-16T och vill ladda på lite hyfsat (jag laddade 1,5 bar med förra setupen) så kommer det (hyfsat höga) trycket ganska tidigt i registret = mycket vrid tidigt = jobbigt vid rejs. Känguruvarning. Se min "lågtryckskurva" nedan där jag laddar 1,1 bar, och fundera på hur brant den kurvan är på 1,5 bar.
Eftersom du på strippen aldrig ligger på låga varv (om du inte boggar i starten så du hamnar på 3000 varv eller nått, förresten jävligt lätt hänt med turbomotor...) så behöver du ingen effekt där nere. När jag har kört nattliga rejs så har jag startvarv på 9000 :D Rödstreckat vid 10500. Vet inte om det är högt eller lågt jämfört med andra, men det funkar hyfsat för mig. Och boggar den inte så mycket så är jag oftast inte under 8000 varv. Och på de varven flåsar nog en större turbo på ganska bra, den också.

Bifogat

• dynorun_23 (Medium).JPG
    dynorun_23 (Medium).JPG
    93.7 KB · Visningar: 107
Nu har jag inte kört så hemskt mycket stripp (inget alls med turbo), men jag har kört en del raktframrejs på gata på nätterna, och det som ställer till det lite med ett aggregat som t.ex. TD04-16T är att det aggregatet kommer igång ganska tidigt, vilket ger mycket vrid på låga varv. Bra och körbart för en gatmotor när det svänger, men ska man ge järnet rakt fram så wheelar hojen ganska tidigt. Och en wheelie på tvåan eller trean vid 6000 varv (när man har 5000 varv kvar) är mycket svårare att hantera snyggt (så att man samtidigt accar snabbt) är en wheelie vid t.ex. 9500 varv. Hjular den vid 9500 så är det skitlätt att justera. Därför är det bra om turbon kommer igång lite senare. Och kör man lättspoolat och mindre aggregat som t.ex. TD04-16T och vill ladda på lite hyfsat (jag laddade 1,5 bar med förra setupen) så kommer det (hyfsat höga) trycket ganska tidigt i registret = mycket vrid tidigt = jobbigt vid rejs. Känguruvarning. Se min "lågtryckskurva" nedan där jag laddar 1,1 bar, och fundera på hur brant den kurvan är på 1,5 bar.
Eftersom du på strippen aldrig ligger på låga varv (om du inte boggar i starten så du hamnar på 3000 varv eller nått, förresten jävligt lätt hänt med turbomotor...) så behöver du ingen effekt där nere. När jag har kört nattliga rejs så har jag startvarv på 9000 :D Rödstreckat vid 10500. Vet inte om det är högt eller lågt jämfört med andra, men det funkar hyfsat för mig. Och boggar den inte så mycket så är jag oftast inte under 8000 varv. Och på de varven flåsar nog en större turbo på ganska bra, den också.

Bra att veta! Men har du något tips på en turbo som går att använda? Anledningen till att jag kollade på dessa billiga turbos är att då blir det nytt för en billig peng. Vill ju ha lite puts från början.

vafan är "boggar" :va :va teach me ugglan :D

Finns det ingen "billig" laddtryckstyrning som kan bromsa upp den explosionsartade spoolupen då på låga växlar :va

Anledningen till att jag kollade på dessa billiga turbos är att då blir det nytt för en billig peng. Vill ju ha lite puts från början.

Nu har du inte frågat mig men jag hade nog lagt stålarna på en bra turbo istället för att göra avkall på den för lite "bling" :7peta

Last edited:
12500 spänn :näsblod ... Finns det ingen annan turbo i bättre prisklass, eller går den hitta billigare än hos mcXpress? Hittade en jättebillig turbo, men vet inte egentligen hur den funkar. T3/T4 för 2999 kr...

http://www.xmotos.se/

En mcx 550 kostar flis men det är den värd tro mej,det är åndå där man slutar efter att ha provat 16t & kkk24an,men ett mcx 400 gör inte heller dåligt ifrån sej ingvar källgren psb har kört 8,48/293kmh med 400an,hans effektkurva ser oxå ut som en sugmotors tack vare lite krypande ladd,bra eller anus?? funkar iaf kanon för honom./ vet ej något om T3,T4 aggen,men Gt28rs vet jag att vissa kört med de verkar funka./wachen.

Mejlade till Marklund och frågade vad han tyckte. Han rekommenderade ett 19-T aggregat om jag skulle lägga mig på ca 350 hk. Växellådorna var visst det första som gick sönder och brukar hålla för 400 hk sa han. Har hittat ett 19-T för 6800 kr på turbomeck.se. MCX 400, vad är det för aggregat?

Mejlade till Marklund och frågade vad han tyckte. Han rekommenderade ett 19-T aggregat om jag skulle lägga mig på ca 350 hk. Växellådorna var visst det första som gick sönder och brukar hålla för 400 hk sa han. Har hittat ett 19-T för 6800 kr på turbomeck.se.

Ta det diiiirekt, dom är snorsvåra att få tag på:tummenupp :tummenupp

Mejlade till Marklund och frågade vad han tyckte. Han rekommenderade ett 19-T aggregat om jag skulle lägga mig på ca 350 hk. Växellådorna var visst det första som gick sönder och brukar hålla för 400 hk sa han. Har hittat ett 19-T för 6800 kr på turbomeck.se. MCX 400, vad är det för aggregat?

Mcx 400 är ett kkk24a i grunden men grövre axel & något större kompressorhus,men avgasdelen är den samma dvs 7ans,mitsubishi 19t är nog ett bra alternativ,bättre än 16t,kkk24an vid ren strippåka,åkte busa med 19t en sommar den drog jämnt & fint./wachen.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti