MangeH
Gudomlig sporthojare
Blir ju ett turbobygge framöver på min gsxr 1100 -90. Den kommer endast gå på strippen. Vilket aggregat borde vara lämpligast för den körningen? Fördelar/nackdelar med olika aggregat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej.
Kan varmt rekomendera mcx 550 med 12 ans singelflow avgashus,jag ökade toppvridet från 6700rpm(kkk24) till 8200rpm=lättkört,den blir som en stooor sugmotor & levererar mer effekt än man nånsin kommer att behöva./wachen
12500 spänn... Finns det ingen annan turbo i bättre prisklass, eller går den hitta billigare än hos mcXpress? Hittade en jättebillig turbo, men vet inte egentligen hur den funkar. T3/T4 för 2999 kr...
http://www.xmotos.se/
men hur mycket mos är du ute efter då![]()
Vet inte hur mycket man kan plocka ur en sån motor och fortfarande ha bra hållbarhet. Ca 300 hästar vill man ju ha ut iaf.
låter som att TD04HL16T alt KKK24 skulle junna passa.
många här på SH som har erfarenhet av just dessa agg som du kan
hämta info från.
Tar med flowmap:en för TD:n. Nu står det ju "H" i stället för "HL" men tror dom är rätt snarlika![]()
Jo de två aggregaten pratas det ju om jämt till dessa motorer. Då får man bäst körbarhet antar jag. Men nu ska den ju bara gå på strippen. "Behöver" man bra botten då eller gör det något om det kommer lite senare?
Nu har jag inte kört så hemskt mycket stripp (inget alls med turbo), men jag har kört en del raktframrejs på gata på nätterna, och det som ställer till det lite med ett aggregat som t.ex. TD04-16T är att det aggregatet kommer igång ganska tidigt, vilket ger mycket vrid på låga varv. Bra och körbart för en gatmotor när det svänger, men ska man ge järnet rakt fram så wheelar hojen ganska tidigt. Och en wheelie på tvåan eller trean vid 6000 varv (när man har 5000 varv kvar) är mycket svårare att hantera snyggt (så att man samtidigt accar snabbt) är en wheelie vid t.ex. 9500 varv. Hjular den vid 9500 så är det skitlätt att justera. Därför är det bra om turbon kommer igång lite senare. Och kör man lättspoolat och mindre aggregat som t.ex. TD04-16T och vill ladda på lite hyfsat (jag laddade 1,5 bar med förra setupen) så kommer det (hyfsat höga) trycket ganska tidigt i registret = mycket vrid tidigt = jobbigt vid rejs. Känguruvarning. Se min "lågtryckskurva" nedan där jag laddar 1,1 bar, och fundera på hur brant den kurvan är på 1,5 bar.
Eftersom du på strippen aldrig ligger på låga varv (om du inte boggar i starten så du hamnar på 3000 varv eller nått, förresten jävligt lätt hänt med turbomotor...) så behöver du ingen effekt där nere. När jag har kört nattliga rejs så har jag startvarv på 9000Rödstreckat vid 10500. Vet inte om det är högt eller lågt jämfört med andra, men det funkar hyfsat för mig. Och boggar den inte så mycket så är jag oftast inte under 8000 varv. Och på de varven flåsar nog en större turbo på ganska bra, den också.
Eftersom du på strippen aldrig ligger på låga varv (om du inte boggar i starten så du hamnar på 3000 varv eller nått, förresten jävligt lätt hänt med turbomotor...) så behöver du ingen effekt där nere. När jag har kört nattliga rejs så har jag startvarv på 9000Rödstreckat vid 10500. Vet inte om det är högt eller lågt jämfört med andra, men det funkar hyfsat för mig. Och boggar den inte så mycket så är jag oftast inte under 8000 varv. Och på de varven flåsar nog en större turbo på ganska bra, den också.
Anledningen till att jag kollade på dessa billiga turbos är att då blir det nytt för en billig peng. Vill ju ha lite puts från början.
12500 spänn... Finns det ingen annan turbo i bättre prisklass, eller går den hitta billigare än hos mcXpress? Hittade en jättebillig turbo, men vet inte egentligen hur den funkar. T3/T4 för 2999 kr...
http://www.xmotos.se/
Mejlade till Marklund och frågade vad han tyckte. Han rekommenderade ett 19-T aggregat om jag skulle lägga mig på ca 350 hk. Växellådorna var visst det första som gick sönder och brukar hålla för 400 hk sa han. Har hittat ett 19-T för 6800 kr på turbomeck.se.
Mejlade till Marklund och frågade vad han tyckte. Han rekommenderade ett 19-T aggregat om jag skulle lägga mig på ca 350 hk. Växellådorna var visst det första som gick sönder och brukar hålla för 400 hk sa han. Har hittat ett 19-T för 6800 kr på turbomeck.se. MCX 400, vad är det för aggregat?
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |