Bästa tuning för twin-motorer?

- Tackar för nyttig info.
Jag tänkte skicka boxen för tuning till Ivan´s performance i höst, men vill först göra alla ev. modifieringar.

Får se hur "djupt" i trimningsträsket jag vill sträcka mig. Kanske nöjer mig med luftburk o ev. avgassystem o sen mappningen på det.
Hur mycket stålar tar Ivan för att mixtra med cdi boxen, och hur bra är den mappen? Man blir ju låst till en mapp om man skickar iväg cdi och då får man verkligen hoppas den är bra.
De är nog bättre att köpa en powercommander. Med Pc kan du välja bland flera mappar både från firmor och privata mappar på forum. De är bara kula att prova andra mappar och tillslut hittar man i regel en riktigt bra mapp.
Och om du vill nörda ner dig som jag gör som bygger mapparna själv så skruvar du dit en brednadslambdamätare på styret och mappar mot den ute på vägen.
 
Hur mycket stålar tar Ivan för att mixtra med cdi boxen, och hur bra är den mappen? Man blir ju låst till en mapp om man skickar iväg cdi och då får man verkligen hoppas den är bra.
- De visar ett antal vettiga bänkningsresultat med olika respektive set-ups på hojen:

Visst kanske en individuell mappning plockar ytterligare något ur maskinen, men då blir kostnaden en annan också. PC5 +bänkning kanske går på runt 8 000-9 000 SEK i runda slängar, medan CDI-mappen från Ivan´s kostar 3 500+frakt.
 
- De visar ett antal vettiga bänkningsresultat med olika respektive set-ups på hojen:

Visst kanske en individuell mappning plockar ytterligare något ur maskinen, men då blir kostnaden en annan också. PC5 +bänkning kanske går på runt 8 000-9 000 SEK i runda slängar, medan CDI-mappen från Ivan´s kostar 3 500+frakt.
Pc5:an i sig kostar väl runt 5” och mappning av Ivans 3,5” plus frakt o tull o moms slipper du nog inte för det är nog 8-10 år sen jag slapp själv från usa iallafall så det är frågan om det är värt det ? Kollat med dom som håller på i Sverige ? Typ fastbikez ?
 
Pc5:an i sig kostar väl runt 5” och mappning av Ivans 3,5” plus frakt o tull o moms slipper du nog inte för det är nog 8-10 år sen jag slapp själv från usa iallafall så det är frågan om det är värt det ? Kollat med dom som håller på i Sverige ? Typ fastbikez ?
- PC5+mappning här i Sverige lär väl kosta minst 8-9 000 SEK ändå?
Tull o moms på en begagnad CDI kan nog inte bli så dyrt. Har för mig att det till och med kan vara helt tull/momsfritt när det är detaljer som skickas som retur?
 
Jag skulle vara måttligt intresserad av - eller till och med lite försiktig med - att använda bränsle- och tändmappar utvecklade i USA med deras bensin.

Ingen insprutad hoj i mannaminne har haft exakt samma bränslemapp för Europa och USA. Inte heller de bränslemappar som finns tillgängliga från Dynojet för olika Power Commanders är samma.

Det bästa för svenska förhållanden är individuell mappning i en svensk bromsbänk med svensk handelsbensin (= den bensin du tänker köra på). Det näst bästa för svenska förhållanden är att själv mappa utifrån en egen bredbandslambda eller att använda så kallad Auto Tune. Det tredje bästa för svenska förhållanden är en nedladdad Dynojet-mapp som är utvecklad specifikt för europamodellen av din hoj.
 
Last edited:
Du ska vara beredd på en hel del pappersarbete med tullen innan du skickar något till USA som ska tillbaka hit.
Annars är det som sagt tull och moms på arbetet (värdet på burken) samt moms på frakten och tullen.
Sedan verkade väl Ivan tydlig med att han endast servade USA och Australien eller vad det nu var, EU verkade inte finnas.
Jag vill påstå att det du tänker göra är att sminka en gris, fast pretandasmink då.
Vill du ha en rappare customhoj skulle du nog köpt en sådan.
En PC-V och en timme i bromsbänk ger helt klart en bättre hoj, men det vill till att du byter in och utandningsorganen.
Gör en budget, PC+Luftmod+avgas+bänkning/hk-vinst= Värt besväret?
 
- PC5+mappning här i Sverige lär väl kosta minst 8-9 000 SEK ändå?
Tull o moms på en begagnad CDI kan nog inte bli så dyrt. Har för mig att det till och med kan vara helt tull/momsfritt när det är detaljer som skickas som retur?
Det fastnar hos postnord som vill ha reda på innehåll och värde på innehållet sen får du en hanteringsavgift+tull o moms innan du får det hemskickat tar hem rätt mycket grejer och inget absolut inget slipper igenom nu före 2010 var det 50/50 .
sen är det frågan hur dom gör på arbete men annars vill dom väl ha priset på en cdi att tulla o momsa på för skriver Ivans 350usd nånstans så är det beloppet dom räknar på
 
Det fastnar hos postnord som vill ha reda på innehåll och värde på innehållet sen får du en hanteringsavgift+tull o moms innan du får det hemskickat tar hem rätt mycket grejer och inget absolut inget slipper igenom nu före 2010 var det 50/50 .
sen är det frågan hur dom gör på arbete men annars vill dom väl ha priset på en cdi att tulla o momsa på för skriver Ivans 350usd nånstans så är det beloppet dom räknar på
Det finns/fanns ett begrepp som heter retur efter reparation/service som efter en del pappersarbete befriar från extra avgifter.
Nu är det några år sedan jag använde mig av det men vi gör så rätt mycket på jobbet mot UK och har en process för det.
 
Du får en MT01 billigare o räcker inte det så säker Yamaha minst 3 olika fabrik trim nivåer som håller vad dom lovar.

Tror man hamnade på 120 +HP och runt 230 nm med stage 3. Kolvar kam koppling acra.
 
Du får en MT01 billigare o räcker inte det så säker Yamaha minst 3 olika fabrik trim nivåer som håller vad dom lovar.

Tror man hamnade på 120 +HP och runt 230 nm med stage 3. Kolvar kam koppling acra.
- Man kan få vad man vill om man vill betala multum. Det vill inte jag, så det blir inga fabrikstrim för min del.
MT01...nja, den är inte alls i min smak.
Jag gillar Bolten på alla sätt, men vill öka prestandan en smula så billigt som möjligt.
 
De finns massor av beg Powercommander på ebay. Under 2000kr är de hemma. Den jag länkar till har dessutom justerskruvar som man själv kan skruva på ute i fält. De är bara grov justering, den har även vanliga datajusteringen.
Den PC har inte tändningsmapp men de är mindre noga.
'https://www.ebay.com/itm/374203700614?hash=item5720475586:g:82IAAOSwcypikmv4
- Jag har köpt PC till två av mina hojar, CBR929:an och min nuvarande CBR100RR, och då var det modellspecifika PC:s som gällde. Alltså funkade inte en PC från någon annan modell.
 
- Jag har köpt PC till två av mina hojar, CBR929:an och min nuvarande CBR100RR, och då var det modellspecifika PC:s som gällde. Alltså funkade inte en PC från någon annan modell.
Oj skickade til fel hoj hehe. De fanns till bolt också.
Men jag såg att Ivan hade Europa återförsäljare så de blir nog inte så dyrt om du går genom dem (länk). Du kan ju höra med Ivan om du kan köpa mappen genom dem och om du får cdi boxen återställd till org om du blir missnöjd.
European customers for this model can contact our European partner here:
http://www.ecu-flashing.com/contact-us/
 
En följdfråga i samma tråd då, eftersom jag tänkte kontrollera/justera ventilspelet på hojen.
När toleransen i det här fallet är 0,08-0,12 mm på insugssidan och 0,22-0,26 på avgaset - är det bättre att hålla mindre eller större tolerans inom gränsvärdena med tanke på effekt eller är det mer risk än utdelning på sådant?
Personligen tänker jag att det oftast är ventilsätena som slits så jag brukar lägga mig på den mer glappande sidan i intervallet om jag väljer mellan två möjliga shims som båda uppfyller intervallet.
 
Last edited:
Personligen tänker jag att det oftast är ventilsätena som slits så jag brukar lägga mig på den tighta sidan i intervallet om jag väljer mellan två möjliga shims som båda uppfyller intervallet.
Om ventilsätet slits blir spelet ännu mindre. Ligger du då på tighta sidan är risken förbrända ventiler större.
 
Om ventilsätet slits blir spelet ännu mindre. Ligger du då på tighta sidan är risken förbrända ventiler större.
Naturligtvis är det så, blev lite fort och fel där. Redigerar posten så att inget missförstånd uppstår ?
 
Personligen tänker jag att det oftast är ventilsätena som slits så jag brukar lägga mig på den mer glappande sidan i intervallet om jag väljer mellan två möjliga shims som båda uppfyller intervallet.
- Okey, du menar att ventilsätena slits oftare/vanligare än kamnockarna?
 
- Okey, du menar att ventilsätena slits oftare/vanligare än kamnockarna?
Sliter du kamnockarna så har du större bekymmer för då är du igenom härdningen på dom , dålig skötsel eller höga mil brukar vara orsaken till nedslitna såna
Börja med att kolla vad du har för spel så du har en start och är det shims och behöver justeras så kollar man om det går att flytta om för att spelet ska stämma , att ta höjd för allt som kan hända är fel väg att gå du har ju angivit vilka toleranser du har på spel så håll dig i det spannet och inte exakt på gränsen åt nåt håll
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top