Bästa torrfoder till en schäfer?

Älskar man sin hund, så lagar man till hundmaten själv av riktiga råvaror :)

Vem skulle själv vilja tillbringa hela livet med att käka diverse torrfoder eller liknande? Det är bekvämt, men absolut inte det bästa för hunden.

Men va fan. En hund måste ju klara sig på vilket foder som helst! Är det disneyfieringen som lett oss till den här nivån där vi pratar om vilket torrfoder ett djur ska äta? Värre än en oljetråd...

Men va fan. En hund måste ju klara sig på vilket foder som helst! Är det disneyfieringen som lett oss till den här nivån där vi pratar om vilket torrfoder ett djur ska äta? Värre än en oljetråd...

Precis, en hundjävel nuförtiden käkar ju bättre än deras ägare.

Man måste sätta allt i proportion till vad jycken skall göra. Det är ju en viss skillnad på att ligga på en fönsterbräda på Östermalm och att kuta över Nordpolen med en 200kg släde efter sig.
Precis som vi människor.
Jobbar man i skogen 10 timmar eller sitter på kontor i 10 timmar så krävs det ju helt olika näringsintag.

Producenter är mästare på att spela på vårat dåliga samvete, vad det än gäller.

Edit: Sorry, som vanligt på SH så tappas tråden fort.
Så länge min jycke verkar må bra och avföringen är trevlig att hantera :D så kör JAG på ett mellanklassfoder. Ibland får hon ägg för pälsen.
Tips: Kolla på ett Schäferforum. Men det spårar nog ur där med. :)

Last edited:
På min tidigare arbetsplats fanns det gott om hundförare.
Deras diskussioner om vilket foder som var bäst kunde liknas vid oljediskussionerna som finns här på SH... :rolleyes:

Precis, så länge hundarna inte uppvisar allergiska reaktioner mot fodret eller går upp/ner onormalt så funkar det.

Förr i tiden åt alla hundar pärskal, potatis, sky, kött och ibland någon grönsak som blev över.
Dessutom kokade man slaktavfall och blandade ut med lite havre.

Hundarna mådde bra på det, man hörde aldrig talas om en hund som tappade pälsen fläckvis på grund av allergier på den tiden, men nu med specialfoder köpta till guldpriser hos vetrinär har hundarna mer problem än någonsin

Ge era hundar lite matrester och ett basfoder, den omväxlingen mår dom bra av...

Är inte hundar rovdjur? En varierad kost bestående av får, gris, kanin, rådjur och en älg emellanåt borde väl funka? :)

En Kärr....dam framför mig i kön köpte såna häringa småförpackningar med blötfoder
för 220 kr/kg !!!!!!!! Där stod jag med min falukorv till familjen för 39 kr/kg..
Säkert en jätteglad o frisk hund :)

Hill´s j/d mot ledproblem, borde väl vara smart i förebyggande syfte för en schäfer? Visst fan kostar det men som rådet fjunisarna brukar få i försäkringstrådar, har du inte råd så låt bli att köpa :P

Jag önskar vi hade börjat med det i förebyggande syfte till vår holländska schäfer, det blir mycket billigare i längden om det bara är pengen man tänker på, hunden mår mycket bättre av det med.

Älskar man sin hund, så lagar man till hundmaten själv av riktiga råvaror :)

Vem skulle själv vilja tillbringa hela livet med att käka diverse torrfoder eller liknande? Det är bekvämt, men absolut inte det bästa för hunden.

Ja det är ju det absolut bästa om man vet vad man gör, lite värre när det börjar djävlas.

Jag kör Meradog referens till min jycke. Bra billigt och man får det hemkört till dörren medans man själv är och jobbar. Körde Meradog Aktive ett tag men när husse blev tjock och slö så fick vi byta till ett mera std foder.
Magnusson har jag också bara hört gott om. Har kört Hill´s men det blev så dyrt.

Fördelen med torrfoder jämfört med färsk är att det är lätt att ta med vart man än åker här i världen även i större mängd.

Rådjursbajs är en klar favorit annars kör vi med royal canin o lite matrester

Tjao!
Mia här....
Hänger över min sambos axel å såg frågan om hundmat. Jag har ett antal utbildningar inom foder och näringslära och driver idag en zoobutik. Har haft hundar i 17 år och haft valpkull. Tränat och tävlat med dom. I de flesta fall ger man storvuxna raser (över 25kg som vuxna) valpfoder upp till 24 månaders ålder. I vuxenfoder har du för mycket kalk som gör skelettet förbenat för fort och därmed skört. Typ som en sweizerost.... Om du funderar på nåt av Purinas foder så håll dig till Purina Pro Plan (bättre-högre kvalité än P. One). OCH.... när du hittar ett foder du tycker funkar så håll dig till det. Hundens tarm är gjord för en och samma mat jämt! Personligen har jag alltid gett och föredragit Eukanuba. Alltid fungerat, har personligen sett deras tillverkning i Nederländerna. Helt fantastiskt!! Bra pris och fortfarande bonuskort för "vanliga kunder" där 6:e säcken till halva priset. Lycka Till!

Last edited:
Hill´s j/d mot ledproblem, borde väl vara smart i förebyggande syfte för en schäfer? Visst fan kostar det men som rådet fjunisarna brukar få i försäkringstrådar, har du inte råd så låt bli att köpa :P

Jag önskar vi hade börjat med det i förebyggande syfte till vår holländska schäfer, det blir mycket billigare i längden om det bara är pengen man tänker på, hunden mår mycket bättre av det med.

Om hunden har problem med lederna är det bättre och billigare att ge glukosamin direkt istället för att få det tillsatt i ett foder.

Om hunden har problem med lederna är det bättre och billigare att ge glukosamin direkt istället för att få det tillsatt i ett foder.

Glucosamin brukar fungera i ett par månader sen avtar effekten i stort sett helt, j/d är även inflammationshämmande och fungerar utan att tappa effekten.

Räcker det inte till eller om man bara vill ge hunden det bästa testar man glyco-flex III med grönläppad mussla, efter att vi började med det så avstannade degenerationen för vår hund och fast hon är lite stel så började hon leka och leva rövare igen vid 11 års ålder.

Glucosamin brukar fungera i ett par månader sen avtar effekten i stort sett helt, j/d är även inflammationshämmande och fungerar utan att tappa effekten.

Räcker det inte till eller om man bara vill ge hunden det bästa testar man glyco-flex III med grönläppad mussla, efter att vi började med det så avstannade degenerationen för vår hund och fast hon är lite stel så började hon leka och leva rövare igen vid 11 års ålder.

Konstigt då hur ett torrfoder du använder, vars hjälpande effekter på leder kommer från glukosamin, fungerar så bra?
Möjligen hjälper taurin muskeln på hunden att vara något mer mjuk men det finns också att köpa löst, och då kan man dosera efter det behov din hund har.

Ja det är konstigt men testade ändå, det fungerade så jag funderar inte mer på det, hon (veterinären) förklarade varför men jag minns inte vad det beror på.

Den riktiga kicken kom dock med glyco-flex, testade allt oavsett kostnad och höll på att ge upp när veterinären tipsade om det senaste, vi fick en påse för halva priset och har kört med det i några månader nu, har inga planer på att sluta heller trots priset.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back