Bästa stuntbågen?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Vilken båge är att föredra när man ska lära sig att stunta?
Jag kan inte mkt än. Bara kör en sässong, men lärt mig växla på bakslangen, lite stående wheeliesar, stoppisar osv. Naturligtvis inte särskilt bra på något av de, men ska träna vidare, + kommer väl snart nog att testa lite nyare djärvare saker.

Jag köper ny båge till vår, och det står som det ser ut nu, mellan GSXR750 (98/99) eller R1 (98/99).
Jag har provkört båda två, och trivs egentligen jäkligt bra på båda 2. Sitter skönare på gixxern, men rettan går ju som en oljad bajskorv i rutchekana. Dock känner jag att gixxerns tryck räcker fint.

Båda hojarna är ju poppis i stuntsammanhang, men vilken är egentligen bäst? Kraften talar ju för rettan, men kvalitetsmässigt är väl gixxern att föredra? Smörjer båda bågarna ordentligt vid mkt bakhjulskörning?

Det jag planerar göra är att dreva ner, på med crashpuckar + kåpor, och montera wheeliebar så småning om...

-Vilken hoj lämpar sig bäst för sånnahär "tappa bågen"-aktiviteter?

Rettan, botenvridet är mycket bättre och det gör lekstugan enklare. Beg. delar finns i massor till båda, tror också att de går sönder lika bra när man tappar dem :).

ingen av dom, tänker du tappa den ofta så köp det billigaste i hojväg du kan hitta, gärna med sprut. när du sedan slutar att tappa skiten så kan man satsa på en bättre hoj. 1000 cc att börja med vet i fan om jag rekomenderar om man ska köra drevat

rettan med svetsad bakram är kass, skaffa en hoj där man kan byta ut bakramen

GIXxXER skrev:
ingen av dom, tänker du tappa den ofta så köp det billigaste i hojväg du kan hitta, gärna med sprut. när du sedan slutar att tappa skiten så kan man satsa på en bättre hoj. 1000 cc att börja med vet i fan om jag rekomenderar om man ska köra drevat

rettan med svetsad bakram är kass, skaffa en hoj där man kan byta ut bakramen

*tittar på din avatar* :D

Jo jag förstår vad du menar. När jag skrev "tappa bågen aktiviteter" så var det väl egetnligen inte det jag menade. Jag ska ha hojen som en allaround-hoj, men som skall tåla att lekas med.
Hjärtat säger att man kanske ska nöja sig med en gixxer 750 96/97 för typ 30 000.- . Inte så blodigt, + jag ska bara köra trafikförsäkrat.
Men om man nu ändå ska dreva ner; Räcker inte en gixxer 750 då?
600cc är ju helvanligt i starena att stunta med. Visserligen har de bakdrev stora som toalettstolslock, men ändå.

Kay skrev:
*tittar på din avatar* :D

Jo jag förstår vad du menar. När jag skrev "tappa bågen aktiviteter" så var det väl egetnligen inte det jag menade. Jag ska ha hojen som en allaround-hoj, men som skall tåla att lekas med.
Hjärtat säger att man kanske ska nöja sig med en gixxer 750 96/97 för typ 30 000.- . Inte så blodigt, + jag ska bara köra trafikförsäkrat.
Men om man nu ändå ska dreva ner; Räcker inte en gixxer 750 då?
600cc är ju helvanligt i starena att stunta med. Visserligen har de bakdrev stora som toalettstolslock, men ändå.

så här tycker jag:

rettan går fetbort pga bakramen. ska i så fall vara en 02a, men vem fan har råd att sabba en sådan förutom swedie

sukka 750 är väl en blybit, om den är äldre än 00. 96-97 går fetbort då det sitter fuggar på dessa. en 00a går an om du inte tappar den för mycket då ramen är ganska vek, framförallt bakramen som jag har fått förstärka lite över allt. dock så passar effekten perfekt i 750in, inte så känslig på gasen som en 1000 när man rockar sakta

fireblade från 92, helt ok. fan alla hondor från 600 cc och uppåt går an

ang oljan så klarar de flesta hojar sig utan problem, se bara till att hålla varvet nere på 2-3000 varv.

Sanning, men vafan, lite spänning får man väl ha! ;)
Är inte en 900RR fireblade en blyklump då?

Av alla nämnda modeller är Gixxern f.o.m 96 den som är lättast. Så blybit vettifan.

Gilgo skrev:
Av alla nämnda modeller är Gixxern f.o.m 96 den som är lättast. Så blybit vettifan.

alla hojar upplevs olika, jag pratar inte vikt som i tyngd. r1an går lättare upp på bakhjulet än tex en gixxer 1000, gixxern har mer känsla i framhjulet än en r1a mm. tycker att sukkan är stabilare, men har ändå lättare att 12a en retta, tycker att det är lättare att dosera bromsen.

den gamla bladen är ett bojsänke utan dess like men likt fan är den en bagis att stunta med. går inte att sabba denna hojen med vilje.

har även provat att stunta med en kawa zx6r-99a, tycker att den har lite dålig känsla i kopplingen med originaldrev men upplever detta som bortblåst med ordentlig drevning. dock så hostar den vid 12or och vill fylla luftburken med soppa???

jo just det, en bra hoj gör inte folkt till en bra stuntare. vilja, koncentration, rätt anlag och träning är det som krävs. hojen är av underordnad betydelse.

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...