Bästa Sportdäcken???

Hellraider

Metal is forever!
Gick med
19 Nov 2003
Ort
The westcoast
Hoj
R1:a -01(såld)TT600R(Såld)Hade en R1:a -00 (Stulen!)Numera en ZX9R Grön såklart!
Funderar på att köpa en uppsättning med nya däck...
Funderar på Michelin pilot sport eller Rennsport,Vilka är fördelara och
nackdelarna med dessa däck.Kör mest "Väldigt snabbt"på gatorna
men även lite bana!!!

Lite synpunkter tack!!
 
Jag hade köpt ett set rennersport eller supercorsa...
Har aldrig testat pilot sport men har hört många som säger att det är svårt att få upp rätt temp i däcken + att dom inte har lika bra grep som rennersport...
Sen hade jag försökt hitta en beg uppsättning rennersport av nån veideg kille till bra pris, det duger gott till vägåkning och banåkning...
 
Pirelli Diablo är schyssta. Köp såna. Köp inte begagnade räser-Dunlops till R1 om du slippa styrslag och annat skit. Stabila däck vill du ha, Metzeler eller Pirelli.
 
Pilot sport kommer upp snabbt i temp. Kör du "riktigt" fort på gatan kan d va bra o satsa på rennsport eller dylikt, helst i soft blandning.
KickAss_Prod´s körde förra året på Falkenberg med pilot sport på 47 tider. Dock höll d bara ett par varv i högt tempo innan han satt i sandlådan o lekte efter en sjuk highsider i 170 blås :död
Som sagt d beror på hur fort du kör men varför chansa?? Satsa på racedäcken istället :tummenupp
 
Köp senaste Performance Bikes där de testar däck till R-1 98. Metzeler får bästa varvtid men Avon är bästa köp allround enligt dem.
 
Ja man får tacka

Verkar som att Rennsport vinner dom flesta rösterna,anade nästa det
redan innan.Att dom har supergrepp är ju ingen tvekan om,men när det är lite blött å svänger hur funkar det då med Rennsport???
 
Hellraider skrev:
Verkar som att Rennsport vinner dom flesta rösterna,anade nästa det
redan innan.Att dom har supergrepp är ju ingen tvekan om,men när det är lite blött å svänger hur funkar det då med Rennsport???

Det är inga problem, så länge du är utrustad med självbevarelsedrift och känsla för feeling. Man lägger ju ändå inte ner nåt är det regnar, så mönsterbristen på kanterna är inget bekymmer.
 
Goodstuff skrev:
Köp senaste Performance Bikes där de testar däck till R-1 98. Metzeler får bästa varvtid men Avon är bästa köp allround enligt dem.
Brrr, Avon ger mig kalla kårar. De är starkt överrepresenterade bland vurporna på Skurup Raceway. Avon verkar iofs dra till sig snåljåpar som skall ha många mil för sina pengar och som därför väljer lite hårdare blandningar än jag hade gjort. Macadam och R1 är en kombination man har sett. Macadam, R1, framhjulssläpp och vurpa följd av inlösen har man också sett. Jag har inte testat dem själv och vet inget egentligen men jag ahr en stark känsla av att de inte riktigt kan mäta sig med Pirelli/Metzeler.

Rennsportarna fungerar bra även i regn - så länge man har respekt för underlaget.
 
Mm.. Jag är också skeptisk till Avon. Dom vann tydligen PBs senaste test av däck till R1 men jag skulle ändå inte köpt dom. Stavgren t.ex testade dessa, tyckte inte de kändes nått vidare och runt fjärde varvet på åsen brakade han av i depåkurvan. Gick inte särskilt fort heller. Dessutom vill jag minnas att någon var helsponsrad av Avon men ändå bytte en bit in i säsongen.

Kör på Pirelli eller Metzeler. Välbeprövade och har inga konstigheter för sig.
 
Mattias skrev:
Pirelli Diablo är schyssta. Köp såna. Köp inte begagnade räser-Dunlops till R1 om du slippa styrslag och annat skit. Stabila däck vill du ha, Metzeler eller Pirelli.
Varför skriver du så om Dunlop, vilka Dunlop menar du isf????

Själv kör jag med Dunlop 208GP och har även kört med beggade såna och jag har inte märkt av styrslag som du nämner. Dock är dom lite spetsigare än andra däck och är lite nervösare i framändan , mne dom är lite mer lvickstyrda tycker jag oxo. Är grymt nöjd med dom, körde på supercorsa och Rennsport innan och dom e oxo grymma, men jag trivs faktiskt bäst med Dunlop 208GP. På alla R1:or tycker jag man skall ha en styrdämpare om man kör hårt med dom, och det gör ju samtidigt att man inte känner av nervositeten på Dunlopen så mycket.

//Ravetrancer
 
Ravetrancer skrev:
Varför skriver du så om Dunlop, vilka Dunlop menar du isf????

Hur många olika sorters begagnade räser-dunlops kan man få tag i?
D208GP gör R1-an instabilare än vad man önskar på gatan. Dessutom är de svåra att få upp i drifttemp. Jag vet en roadracingförare som inte vill köra på ovärmda Dunlops just på grund av att de inte funkar utan rätt temp. Om det sedan råkar vara så att de kanske funkar för ett lägre tempo på gatan må vara, jag skulle inte chansa. Dessutom skulle jag vilja påstå att det är lättare att få tag i Metzeler eller Pirelli begagnade.
 
Mattias skrev:
Hur många olika sorters begagnade räser-dunlops kan man få tag i?
D208GP gör R1-an instabilare än vad man önskar på gatan. Dessutom är de svåra att få upp i drifttemp. Jag vet en roadracingförare som inte vill köra på ovärmda Dunlops just på grund av att de inte funkar utan rätt temp. Om det sedan råkar vara så att de kanske funkar för ett lägre tempo på gatan må vara, jag skulle inte chansa. Dessutom skulle jag vilja påstå att det är lättare att få tag i Metzeler eller Pirelli begagnade.
Två sorter, 207 och 208. Jag körde gata med 208 GP halva förra säsongen (02) och tycker att de var mycket bra. Jag hade inga problem alls med dåligt fäste eller instabilitet. Fast det var inte på en R1.
 
rennsport!

Michelin Pilot sport är bra för gatkörning, bra allround däck, men jag tycker det suger på bana!!

Metzeler rennsport är MYCKET bra för bana och även för väg, men de nöts ju fortare är pilot, men de är de värt.
 
Bingo skrev:
Två sorter, 207 och 208. Jag körde gata med 208 GP halva förra säsongen (02) och tycker att de var mycket bra. Jag hade inga problem alls med dåligt fäste eller instabilitet. Fast det var inte på en R1.

Jag har också kört D208GP på en 600 och där funkade det.
 
Jag kör med beggade Supercorsa. Funkar fin-fint för inspirerat gatåka. Har inte upplevt något stort obehag i regn, med då fegkör jag iofs. Något småsläpp i regn har det nog blivit när jag tänker mig om, men inget allvarligt.

Skulle jag köpa nytt hade jag valt Diablo. Vad är förresten det bästa priset ni har sett på Diablo? (120/70, 180/55)
 
Mattias skrev:
Hur många olika sorters begagnade räser-dunlops kan man få tag i?
D208GP gör R1-an instabilare än vad man önskar på gatan. Dessutom är de svåra att få upp i drifttemp. Jag vet en roadracingförare som inte vill köra på ovärmda Dunlops just på grund av att de inte funkar utan rätt temp. Om det sedan råkar vara så att de kanske funkar för ett lägre tempo på gatan må vara, jag skulle inte chansa. Dessutom skulle jag vilja påstå att det är lättare att få tag i Metzeler eller Pirelli begagnade.

Håller med, hojen blev nervös i framändan när jag körde på dunlop. Funkade dock okej på bana. Men det är inget jag sätter på igen. Köper mycket heldre supercorsa eller rennersport...
 
Varför åker ni de värsta rejsgummina ?? D208GP får ni knappt upp i driftstemperatur på vanlig väg...OK, kör ni 70%bana eller rent rejs...

Själv körde jag nån uppsättning Pilot Sport och D208ZR (de vanliga) den här sommaren och de funkar utmärkt för Inspirerat styrtempo samt några hyggliga varv på ett smällhett gellleråsen...
 
Däck

Hellraider skrev:
Funderar på att köpa en uppsättning med nya däck...
Funderar på Michelin pilot sport eller Rennsport,Vilka är fördelara och
nackdelarna med dessa däck.Kör mest "Väldigt snabbt"på gatorna
men även lite bana!!!

Lite synpunkter tack!!
Pilot sport o Dunlop är däck med hård stomme vilket betyder att fjädringen på hojen måste vara 100 % medans Rennsport o Supercorsa har fjädrande stomme dem hjälper hojens fjädring. Jag har provat alla dem här däcken tycker alla utom Pilot sport är bra (kan nån nämna en Veidecåkare som kör Pilot sport) själv kör jag bara Renn eller Super corsa (du kan kolla annonser på Rennsport o ringa mig sen lite partiskt men sant, jag tar 1300-: för ett set som gått max 20 min med frakt)
 
Triggerhappy skrev:
Varför åker ni de värsta rejsgummina ?? D208GP får ni knappt upp i driftstemperatur på vanlig väg...OK, kör ni 70%bana eller rent rejs...

Själv körde jag nån uppsättning Pilot Sport och D208ZR (de vanliga) den här sommaren och de funkar utmärkt för Inspirerat styrtempo samt några hyggliga varv på ett smällhett gellleråsen...
fast jag tycker att jag får upp grym temp på vanlig gata med dem oxo. På bana tycker jag dom är suveräna.
 
Mattias skrev:
Hur många olika sorters begagnade räser-dunlops kan man få tag i?
D208GP gör R1-an instabilare än vad man önskar på gatan. Dessutom är de svåra att få upp i drifttemp. Jag vet en roadracingförare som inte vill köra på ovärmda Dunlops just på grund av att de inte funkar utan rätt temp. Om det sedan råkar vara så att de kanske funkar för ett lägre tempo på gatan må vara, jag skulle inte chansa. Dessutom skulle jag vilja påstå att det är lättare att få tag i Metzeler eller Pirelli begagnade.
Om han tävlar så kan jag förstå att han vill köra med uppvärmda däck, men det vill dom ju oxo helst göra med superC o rennsport oxo.
Och fortfarande så tycker jag att dom kommer upp i temp hyggligt fort på gata. Det beror ju oxo på hur man kör.
Michelin pilot sport rekommenderar jag inte till nåt annat än lugn gatkörning då dessa däck inte verkar hålla måttet på hårdare körning. Polarn krascha 2 ggr med sin hoj på bana med pilot sport, och han körde ca 48 på falken, men dom verkar inte palla mer än så.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top