Bästa sport/touring för 15-20k

En valfri sport(ig) 600-750 kubikare som inte är yngre än 1991 (tajt budget = veteranförsäkring!)

Ska du meka själv? Undvik bökiga helkåpor. (Som på min annars för priset rätt ideala sporttourer.) Bandit heter den (halv)naken.

Suzukis gamla och gamla-gamla spisar är pålitliga motorval. Chassivalet beror på din fördelning mellan touring och sport. Bladen är väl den touringvänligaste av rena 90-talssportisar.

Såg att Limez här på forat hade en YZF750R -93 med mycket bytt ute för 17500:- Du kan ju fråga hur långt man kör utan rast på den. Verkar vettig i mina ögon.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5014761&postcount=78
http://www.blocket.se/halland/Yamaha_YZF_750_R_29914307.htm?ca=20&w=1&last=1

Du kan köpa min FJ1100 för säg..., 14000:-. :) Mycket bra långtourer som jag själv åkt 450 mil genom europa på under 2.5 veckor. Den är från 84 så det är veteranförsäkring på den.

En kompis köpte sig en jättefin orginal, renoverad gsxr-750 -88 med slipon för under 20k.
Han betalar 2000kr i helförs utan att ha körkort och är 24 år gammal.
Provkörde hojjen och trodde den skulle vara seg o tungstyrd med dåliga bromsar.
Vart riktigt förvånad över hur lättstyrd den var och faktiskt riktigt pigg.
Och bromsarna var klart godkända
Motorljudet är klart goare än min r1 -00.
Vart nästan sugen på o skaffa en sån å :)

Tackar för svaren so far. Budget som sagt.. Får bli så ett par år till. Hursom är lite sugen på en fzr1000, som denna http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_fzr_1000_exup_31025738.htm?ca=9&w=3 Har dock hört en del skit om dem. Cbr är sköna, den här verkar ha roliga polare http://www.blocket.se/varmland/Honda_CBR_600_FINT_SKICK__BILLIG_30049696.htm?ca=9&w=3

Är lite suzuki allergisk tyvärr, vet inte varför men det bara är så.
Fj kan nog vara en schysst hoj men de är inte snygga.
Mer tips !

Glöm inte kolla att tvåan inte hoppar ur vid hårt accelerande. Vanligt problem på (bakhjulskörda) gamla FZ-or.

Angående märkesallergi: Har haft honda och yamaha tidigare och aldrig känt något sug efter en suzuki. Jag var inne på en Yamma YZF/FZR e d innan jag sprang på den jag har nu. Inte alls vad jag tänkt mig innan, men logik (mesta hoj för pengarna!) tog udden av mitt Suzukiagg. Alternativet var då en Yamma som var fem år äldre, hade två-tre gånger längre på mätaren och mindre utrustning samt bytt ägare vartannat år på 2000-talet.. Men vill man ha ett visst märke så - men då är det inte längre mesta hoj för pengarna.

Något mer undermåligt än det sketna originallackarbetet har Suckorna sällan. Men lacken är ju bara utseendet, påverkar inte ett skit när du kör och vad får man räkna med om höjen är 10+år? Hur många av de andra japsarna lever lika länge? Retorisk fråga: Varför är det så.. ;)

Ska du ha så mycket hoj du kan för pengarna som du skriver ska du nog välja att sålla på märke i sista hand när du har ett fåtal kandidater. Annars tar du inte in utbudet på ett vettigt sätt. Bara ett tips i all välmening från en tidigare snarlikt suzuki-aversiv. :nicka

Suzuki agget är inte så allvarligt, är öppen för vettiga förslag. Sen föredrar jag ju iofs yamaha o honda vilken dag som helst. Men det här var ingen saab/volvo tråd så kom gärna med mer förslag.

Du skriver sport/touring.

Hade du tänkt att ta med hojen på en längre touringsemester så skulle jag rekommendera att du kollade upp möjligheten att montera hårda väskor.

Visst, man kan alltid slänga tygväskor över sadeln men det är en nödlösning i mina ögon. Jag har varit ute på resa med folk som använt sig av mjuka väskor. Det slutade alltid med att jag fick låsa in deras värdesaker i mina hårda giviäskor eftersom de inte vågade ha dem i sina egna dragkedjeförsedda dito.

Jag måste rekommendera GSX750ES 83-84, t.ex. http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_GSX_750_ES_30116280.htm?ca=20&w=3

Efter att ha sålt min Blackbird i somras så rekvirerade jag en GSX750ES med 1900 mil på mätaren och åkte till Tyskland på. Blev grymt förvånad att den var så skön att köra, inga vibrationer, inga problem att ligga 200 på autobahn. Den har anti-dive i framgaffeln vilket är ganska unikt, det förebygger att gaffeln komprimeras vid hård inbromsning genom att spruta in bromsvätska i en cylinder i gaffeln (eller något i den stilen).

Finns många fina ex till inga pengar alls..

Nu när jag vant mig så tycker jag dessutom att den är rätt snygg, på något vis :)

CBR 600 för 12ooo:- är ett fynd tycker jag! Bättre hoj får du inte för dom pengarna!!!

Såg att Limez här på forat hade en YZF750R -93 med mycket bytt ute för 17500:- Du kan ju fråga hur långt man kör utan rast på den. Verkar vettig i mina ögon.

Jo yzf750r tycker jag är mer sport än touring, min vibrerade väldigt mycket om man inte körde på lägre vxl och höga varv men jag tror det var över 7000 rpm som den inte vibrerade(motorvibration inte däck) men så körde jag lugnt så fick jag stanna flera gånger för att fingrar och händer domnarbort(ingen känsla för koppling och broms) så ska du åka längre turer rekomenderar jag inte yzf:)

köp cbr:n. Är det inget allvarligt fel på den så är det ett FYND. Du borde ledigt kunna få 20,000 för den efter sommaren om du inte trivs.

Den där cbr:en genomskådade jag i ett tidigare inlägg. Fan knepigt detta med val. Vfr är schyssta men en från 86 känns sådär. En fin 91 vore nåt, med lagom premie till våren. Börjat kolla utrikes och funderar på jennings som alternativ importör. Han verkar schysst och pålitlig. Men känns drygt på nåt sätt. Fasiken har ju sett många fina hojar till salu men lite tunt nu såklart.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti