Bästa släpet...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, vad är det bästa släpet för MC? Kanske möjlighet att göra en dedikerat plats med fästen fast i släpet för att snabbt och enkelt spänna fast hojen? Skall inte vara en bjässe, utan klara hoj plus utrustning plus en verktygslåda på hjul (1,2 m hög) och diverse tillbehör såsom antal uppsättningar däck etc.

Ska man satsa på bogie? Eh, alltså dubbelbogie med 2 hjul på var sida?

Det skall vara täckt såklart. Bra möjligheter för att låsa ordentligt.

Så släpvagnsmänniskor, känner ni att ni direkt vet vad jag behöver? :)

Ett beggat hyrsläp med kåpa.

Finns ett flertal som har byggt om till hojsläp med mekbänk på ena sidan eller längst fram med plats för verktyg, däck och sånt. Sen plats för 2 hojar bakom.

Fint sa fisken.

/ Jens

Inte för hög, lågt rullmotstånd, strömlinjeformad och låg vikt är bra, gärna kort drag på kärran också.

Har en Reko trailer som jag byggt en låda på och den saknar flera av de ovan uppräknade egenskaperna. Bilen drar dubbelt så mycket med kärran efter.

Skåpet är ganska högt och kantigt plus att draget är långt så luftströmmen trillar ner mellan bil och kärra så den blir ganska tung att dra.
Skulle jag byggt/köpt något idag skulle jag satsa på en gammal hyrkärra med uppfällbart "lock" med rundad front. höjden i skåpet bör vara så lågt att cykeln nätt och jämnt går in när locket är nerfällt.
Tja, det är i alla fall mina ideér om den optimala kärran.

Jag har haft flera olika släp och denna modellen är absolut favoriten. Stabilt och relativt lättdraget i förhållande till storleken. :tummenupp

Bifogat

• IMG_0193 (Small).jpg
    IMG_0193 (Small).jpg
    35.5 KB · Visningar: 112
Jag har haft flera olika släp och denna modellen är absolut favoriten. Stabilt och relativt lättdraget i förhållande till storleken. :tummenupp

Det var prick ett sånt jag menade...

Finns gott om plats att lasta i dom och man kan hitta riktigt billiga på blocket!

/ Jens

Är det ett sånt där man fäller ner bakdörren och använder som ramp? De är guld värda. :tummenupp

Ett annat plus med ett gammalt såntdär hyrsläp är att de brukar vara klassade för en ganska låg totalvikt. Ofta så har även ett ganska stort hyrsläp med kåpa bara en totalvikt på ca 1000kg. Vilket kanske är tråkigt om man ska smuggla sprit från Tyskland eller frakta något annat tungt eftersom de får en ganska låg maxlast. Men det räcker bra till att frakta en hoj med en del grejer till och det kan vara en fördel om man bara har B-kort.

Boggie vill du nog inte ha. Fördelarna är att de brukar vara lite stabilare än enaxliga släp att dra, lite mindre känsliga för att man lastar exakt i jämnvikt och att man för det mesta får lasta mera på vagnar med boggie. Men till nackdelarna hör att de är mera trögsvängda, att släpen brukar ha högre totalvikt och att det kan bli lite dyrare med däck.

Bra tråd. Ska följa den med intresse. Hur ställer sig folk till att använda ett hästsläp? Man kan ju sätta dit öglor och annat ifall det inte finns redan.

Stor kåpa typ som släpet på tidigare bild, så lång dragstång som möjligt (från dragkrok till axeln) då går det stadigare, boogie är inte fel då det blir mycket stabilare och ett tyngre släp ligger bättre på vägen utan att studsa lika mycket.
Däck-kostnaden blir dubbelst så hög, men det kan du bortse ifrån då ett släp inte rullar i närheten av vad en bil gör, oftast kommer torrsprickorna innan mönstret är dåligt.
Och framförallt, stödben bak (det kan du visserligen montera efteråt) är guld värt så man slipper ha bilen kopplad hela tiden.

Det där verkar prima. Prisbild på ett sådant? Bara och jaga på blocket antar jag? Något man specifikt ska kolla på vad gäller släp?

*/ ?>
Back