Bästa sättet att montera DRL? Alla förslag välkomnas! (se bild på DRL)

Ah ungefär så jag tänkte att de skulle lysa, dvs blända om du kör i mörker men knappt synas i dagljus.
Nu är jag alltför dåligt påläst just vad beträffar MC men när det gäller bil får inte DRL användas tillsammans med halv- o helljus efter mörkrets inbrott. Men jag misstänker att regeln kan vara annorlunda när det gäller MC eftersom jag ofta ser hojar kvällstid med både halv- o helljus OCH DRL-lampor tända.

Men å andra sidan... det viktigaste är väl att synas. Mindre bra är det väl att blända nattetid. Men det behöver jag inte bekymra mig över eftersom jag bara kör dagtid.

Btw, nu har sommaren kommit åter. 23 grader i skuggan nu på em o i princip helt vindstilla = perfekt hojåkarväder. :banana
 
Kan man inte få mer info om en sån skrivare, kostnad, max detaljstorlek, vilka material den printar, materialkostnad /cm3, kan den skriva flera färger på samma detalj, vilken programvara använder du mm?

Har en skapligt stor printer på jobbet som jag använder för mycket prototypdelar. En Stratasys uPrint Plus med 3-4år på nacken. Den var inte billig, faktum är att jag tror att man får 2-3 bra hemmasnickrade maskiner för samma peng som Stratasys skall ha för ettårigt serviceavtal.... Skriver bara ABS och hållfastheten och kvalitén på prylarna är inte bra nog för en sån detalj som ett lampfäste, bästa upplösning är 0,25mm vilket kanske låter ok men det är väldigt mycket när man har detaljen i handen.

Lite nyfiken på vad man får ut av en ny och troligtvis billig hemmaprinter jämfört med en proffsmaskin för det lilla företaget med några år på nacken.

Sorry för sent svar. Inte sett ditt svar förän nu precis.
Jag har en Mendel90 som är en RepRap-skrivare. Du beställer den i delar och bygger ihop själv efter detaljerade instruktioner. Tror jag gav 7000kr inkl frakt från England om jag inte minns fel. Har testat att skriva ut med PLA och ABS. ABS är lite svårare att jobba med. Byggytan på just denna skrivaren är 20x20x20cm. Lagerhöjd kan jag gå ner till runt 0.1mm. Har bara ett skrivarhuvud så om du skulle börja mecka med flera färger i samma modell så behöver du pausa utskriften och ladda med annat filament. Har aldrig testat detta men tror inte det är helt trivialt. Jag kör Slic3r för att slicea mina modeller som jag byggt i Autodesk Maya. Använder Pronterface för att jobba mot skrivaren. Har inte räknat exakt på vad kostnad per cm3 blir, men en 1kg PLA/ABS-rulle kostar dryga 200kr på de billigare ställena.
 
Här är en bild där du kan se lite hur pass fint man kan gå upplösningsmässigt. En av mina första prints så man kanske kan tweaka till något bättre resultat. Overhang är fortfarande ett stort problem, men det är det ju med alla FFF-printers.

0q78.jpg
 
Här är en bild där du kan se lite hur pass fint man kan gå upplösningsmässigt. En av mina första prints så man kanske kan tweaka till något bättre resultat. Overhang är fortfarande ett stort problem, men det är det ju med alla FFF-printers.

0q78.jpg

Nice. Har inget problem med överhäng på jobbetmaskinen. Den lägger stödmaterial som support. Sen slänger man ner hela bygget i ett basiskt bad ocm värms upp till 70 grader och några timmar senare är allt stödmaterial upplöst.
 
Låter bekvämt. Man kan köra supports via Slic3r också, men är mycket jobb att ta bort i efterhand. Vill man helst slippa.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top