Bästa sättet att falla av bågen???

Har tappat framhjulet två gånger. Då var det inte aktuellt att fundera. Första gången var på körlektion dagen före uppkörning. Bromsprov, och jag brukade hyssa mig med att låsa bakhjulet. När jag hörde att det låste släppte jag lite på bakbromsen. Synd bara att jag hade låst upp framhjulet istället, för första gången... hörseln är snabbare än synen, så det första jag visste av att nu gick det åt skogen var när jag hörde metall mot asfalt. När ögonen väl kom med i matchen igen så var jag redan i backen. Så fort gick det.

Det var nog inte den optimala mentala uppladdningen inför uppkörningen, men det gick ju bra ändå.

Andra gången gick jag in i en kurva där VV hade "reparerat" vägen med 2 cm lösgrus på otjärad asfalt. Höll cirka femtio. Återigen var jag på backen innan jag hann tänka flaska, låg där och sprattlade och såg hojen kana ut i vägrenen, ställa sig upp när fotpinnen tog i, fundera en stund och sedan lägga sig på den okanade sidan så även den fick stryk. :huvet

Skaffa handskar med bra knogskydd. Jag fick handen under styret bägge gångerna och hade nog inte varit i hundraprocentigt skick idag utan kolfibern på handskarna. Det blir en rejäl smäll. Satt dessutom kvar sylvassa stenar inkilade i fibern efter den andra vurpan, bara en sån sak.

Annars har jag bara vurpat en del med offroadare i skogen, på snö och sådär. Helt annan sak, där går det så sakta att man hinner lägga upp en strategi och kliva av/rulla ur det hela.

Kanske kan vara värt att träna lite fallteknik, om man nu vill vara förberedd? Då vet man i alla fall vilka bitar man inte vill slå i om man kan undvika det.
 
Du har inte funderat på att alltid ta det så lungt att du inte kraschar.
God självkännedom och lite vett skadar aldrig.

Fixar du inte det så håll dig från vägarna.

Har du någonsin tänkt på att en krasch inte nödvändigtvis beror på en själv? Yttre faktorer som annan trafik, grus eller annat på vägen som man inte hinner se i tid osv. förutom det enkla faktum att folk faktiskt begår misstag? Eller menar du att du är så mycket bättre förare än majoriteten av medlemmarna här att du själv aldrig har varit eller kommer att gå omkull?
 
Tror man måste skita på sig några ggr för o bli bra förare, så bara pusha till gränsen men inte över!!!! O ha skydd, du blir inte odödlig men du blir mindre dödlig! O byt hoj för h..vete, tjöp min! :)
 
Att revben läker ihop på 6-8 veckor kan du nog bara drömma om.... Klotade i slutet på Juli, jag känner av dom ännu, för att inte tala om svanskotan :-(

För mig har det räckt.

Men poängen var att man hellre bryter ben än skadar leder.

Jag slet av korsbanden 2003 och har nyligen monterat in nya pga att mitt knä inte funkar utan dom och prognosen är att det ska vara helt bra till hösten.
Slet av ledbanden mellan axel och nyckelben 2005 och jag kan fortfarande inte sova på den axeln. Blir öm i axeln efter 2h på crossen eller 100 armhävningar.

Men du borde kanske kolla så att du inte fått nåt problem med läkningen.
 
Har tappat framhjulet två gånger. Då var det inte aktuellt att fundera. Första gången var på körlektion dagen före uppkörning. Bromsprov, och jag brukade hyssa mig med att låsa bakhjulet. När jag hörde att det låste släppte jag lite på bakbromsen. Synd bara att jag hade låst upp framhjulet istället, för första gången... hörseln är snabbare än synen, så det första jag visste av att nu gick det åt skogen var när jag hörde metall mot asfalt. När ögonen väl kom med i matchen igen så var jag redan i backen. Så fort gick det.

Det var nog inte den optimala mentala uppladdningen inför uppkörningen, men det gick ju bra ändå.

Andra gången gick jag in i en kurva där VV hade "reparerat" vägen med 2 cm lösgrus på otjärad asfalt. Höll cirka femtio. Återigen var jag på backen innan jag hann tänka flaska, låg där och sprattlade och såg hojen kana ut i vägrenen, ställa sig upp när fotpinnen tog i, fundera en stund och sedan lägga sig på den okanade sidan så även den fick stryk. :huvet

Skaffa handskar med bra knogskydd. Jag fick handen under styret bägge gångerna och hade nog inte varit i hundraprocentigt skick idag utan kolfibern på handskarna. Det blir en rejäl smäll. Satt dessutom kvar sylvassa stenar inkilade i fibern efter den andra vurpan, bara en sån sak.

Annars har jag bara vurpat en del med offroadare i skogen, på snö och sådär. Helt annan sak, där går det så sakta att man hinner lägga upp en strategi och kliva av/rulla ur det hela.

Kanske kan vara värt att träna lite fallteknik, om man nu vill vara förberedd? Då vet man i alla fall vilka bitar man inte vill slå i om man kan undvika det.

Låter som skitbra tips hörrö Tack ;)
Kan tänka mig att sten o sånt verkligen gräver ner sig i skin i dom farterna :S
Jag låste upp framdäcket under uppkörningen på inbromsningstestet och fick pröva igen, de va ju fan 10e okt de va svinkallt ute! :D

Har en liten fråga, är de nån som vet vad som händer med mina A (med begränsning) och B behörighet om jag nu kör en MC med över 25kW, Visst blir olovlig körning men rycker båda mina kort tror ni? :S

Tror man måste skita på sig några ggr för o bli bra förare, så bara pusha till gränsen men inte över!!!! O ha skydd, du blir inte odödlig men du blir mindre dödlig! O byt hoj för h..vete, tjöp min! :)

Hahahaha jag VILL men får inte, du förstår jag är en liten skitunge som NYSS tog mitt 25kW's kort... Köper jag din R1 kan ni ju glömma skydd jag är så gott som död, Kör redan som en IDIOT me min bil :S:P Hahahhaaa!
 
Last edited:
Har aldrig vurpat allvarligt med hoj, men med moppe för några år sen. Framhjulet släppte i en kurva och jag hade endast badshorts på mig..

* Ett sår stort som en hand (räkna med fingrarna) på benet
* Ett decimeterlångt sår på vänsterarmen
* Ett blåmärke stort som en knytnäve på vänster armbåge
* Fotpinnen gick ända in i benet på fotknölen
* En massa sår på knäet, ungefär 5-10 cm stora
* Ett väldigt djupt sår stort som två femkronor på foten

Tog två månader innan allt var läkt.
 
Jag har också nyligen köpt hojj och jag var nyss svin taggad, efter att ha läst detta så blir jag mer o mer orolig för att jag kommer köra ihjäl mig till sommarn :S
Ska då fan läsa alla de där böckerna till och börja med, även fast det är jobbigt o läsa om alla krasher är jag ändå tacksam för att ni skriver om det så att man är tvungen att ta en allvarlig funderare över hur man bör köra som nybörjare! TACK ALLA!
 
Hahahaha jag VILL men får inte, du förstår jag är en liten skitunge som NYSS tog mitt 25kW's kort... Köper jag din R1 kan ni ju glömma skydd jag är så gott som död, Kör redan som en IDIOT me min bil :S:P Hahahhaaa!

Börja med att ändra attityden. Ha inte "jag är ung och kommer att krascha" utan snarare "jag är för ung för att krascha, bli invalid eller dö så jag ska INTE krascha". Ta kickarna där både fantasin och sinnena säger det är riskfritt.

Grym tråd dock! Ska köpa handskar med knogskydd nu och sedan sluta köra med visiret lite öppet. Försöka låta bli att låta som torra kex också...
 
Börja med att ändra attityden. Ha inte "jag är ung och kommer att krascha" utan snarare "jag är för ung för att krascha, bli invalid eller dö så jag ska INTE krascha". Ta kickarna där både fantasin och sinnena säger det är riskfritt.

Grym tråd dock! Ska köpa handskar med knogskydd nu och sedan sluta köra med visiret lite öppet. Försöka låta bli att låta som torra kex också...

Jo alltså klart jag inte går in med attityden nu jävlar liksom, har satt mig på en motorcykel lika många ggr som jag har fingrar på ena handen liksom, så är en riktigt NYbörjare men jag startade tråden för att fråga erfarna om HUR man bäst gör NÄR olyckan verkligen är framme.

Glädjer mig att så många skrivit o delat med sig, lärt mig en jävla massa!
Tack som fan grabbar och nygifta brudar! :)
 
Du har inte funderat på att alltid ta det så lungt att du inte kraschar.
God självkännedom och lite vett skadar aldrig.

Fixar du inte det så håll dig från vägarna.

näh..jag gillar att dra upp försärkringskostnader för er andra :):pannkyss
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top