Bästa publikplats på aragon motorland?

Bergare

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
06 Yamaha R1 å en zx10r 2004
Nu har ja och tjejen bokat hotell tills motogp 27-29 sept på aragonmotorland.. Nu är frågan var man ska sitta för att få bäst upplevelse.. Någon som varit där kanske och kan ge några tips?

Bor gör vi i zaragoza, och en liten fest i Barca hinner vi säkert oxå med :)

På insidan om kurva 13 (alltså innanför banan men på kurvans ytterkant) finns en läktare som har bra överblick över allt från inbromsningen inför kurva 12 till accelerationen ut ur kurva 15. Just inbromsningen till kurva 12 och sedan accelerationen och riktningsbytet mellan kurva 12-13 bjuder ofta på intressanta situationer. Kurva 13 är också en av de kurvor som bjuder på mest sladd under hela MotoGP-säsongen. Dessutom har jag för mig att det brukar stå en storbilds-TV mitt framför denna läktare.

Annars finns läktare hela vägen från kurva 5 till kurva 8 (utanför banan men på kurvans innerkant), men här ser du hojarna kortare tid och inte lika nära.

Bifogat

• 2000px-Motorland_Aragón_FIM_svg.jpg
    2000px-Motorland_Aragón_FIM_svg.jpg
    100.5 KB · Visningar: 69
Ja där ser ju bra ut ja, får bli och boka biljetter där..
Tack för tipset :)

Även om jag själv skulle föredra kurva 13 så är mitt konstanta tips att köpa en så kallad "general admission" biljett under fredagen, det vill säga en biljett som ger tillstånd att vandra mellan olika läktare eller publikområden. På det sättet kan man själv bilda sig en uppfattning om vilket ställe man föredrar och kanske boka en bestämd läktare för lördagen och söndagen.

Aragon är för övrigt mitt favoritställe om man verkligen vill studera motorcyklar på nära håll. Kurva 5 är helt legendarisk. Där finns förvisso ingen läktare, men med arbetarpass har man tillgång till ambulansvägen som går runt hela banan. Det finns mer än en MotoGP-ingenjör som har legat på insidan av armco-räcket i kurva 5, mindre än en meter från hojarna, för att studera allt från däckvibrationer till hur traction control fungerar.

Det största problemet med Aragon är tillgången till hotellrum. De som arbetar med MotoGP förbrukar nästan femtusen hotellrum per dygn och byhålan Alcaniz har väl hundra totalt...alltså blir en timmes resväg ett nödvändigt ont för merparten av teamen.

Även om det inte går att jämföra med Jerez så brukar det vara rätt bra drag inne i Alcaniz under lördagkvällen, med diverse evenemang och mer eller mindre lagliga wheelie- och burnoutshower.

Det låter ju toppen..
Vi har som sagt boendet bokat redan i Zaragoza, dit vi även flyger till via London.
Men ska man köpa biljett till fre bara asså o sen köpa biljett för lör-sön på plats??
Biljetterna brukar inte ta slut då? De skulle ju va rätt så trist :) hehe
Tack för tipsen :tummenupp

/S.

Svårt att veta. Aragon är inte det mest välbesökta racet just på grund av att många anser att det ligger otillgängligt (naturen runt omkring ser ut som i en västernfilm), men de har en stadigt uppåtgående trend med mer och mer publik för varje år. Om ni flyger ändå från Sverige så vill ni ju inte chansa. I så fall skulle jag nog boka en läktarbiljett för söndag vid kurva 13 redan nu och kanske komplettera med någon form av "general admission" för de andra dagarna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti