Även om jag själv skulle föredra kurva 13 så är mitt konstanta tips att köpa en så kallad "general admission" biljett under fredagen, det vill säga en biljett som ger tillstånd att vandra mellan olika läktare eller publikområden. På det sättet kan man själv bilda sig en uppfattning om vilket ställe man föredrar och kanske boka en bestämd läktare för lördagen och söndagen.
Aragon är för övrigt mitt favoritställe om man verkligen vill studera motorcyklar på nära håll. Kurva 5 är helt legendarisk. Där finns förvisso ingen läktare, men med arbetarpass har man tillgång till ambulansvägen som går runt hela banan. Det finns mer än en MotoGP-ingenjör som har legat på insidan av armco-räcket i kurva 5, mindre än en meter från hojarna, för att studera allt från däckvibrationer till hur traction control fungerar.
Det största problemet med Aragon är tillgången till hotellrum. De som arbetar med MotoGP förbrukar nästan femtusen hotellrum per dygn och byhålan Alcaniz har väl hundra totalt...alltså blir en timmes resväg ett nödvändigt ont för merparten av teamen.
Även om det inte går att jämföra med Jerez så brukar det vara rätt bra drag inne i Alcaniz under lördagkvällen, med diverse evenemang och mer eller mindre lagliga wheelie- och burnoutshower.