Bästa projektorn för 12-15.000 ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Någon som har bra koll på sånna prylar ? Vilka modeller är bästa valen för den pengen ? Nåt speciellt man ska tänka på när man letar projje ?

Tanken är att den ska användas för att visa tv/film endast

Tar gärna emot förslag på bra butiker i storstockholm som kan tänkas ha bra projektorer i den prisklassen hemma. Bra service i butiken är ett plus.

Tips på bra websidor som går igenom det man ska tänka på samt gärna produkttester mottages tacksamt.

Vad prioriteras, bäst bild för pengarna eller liten proj?

Bäst bild får du garanterat med en gammal CRT.

Bra bild och inte för mycket oväsen prioriteras absolut. Sen så vill man ju inte ha ett schabrak på 1 meter heller iofs. ;)

Har tänkt mig något nytt från butik iallafall.

Sanyo PLV-Z2, hög upplösning, lågt fläktljud(24dba), liten, skithärlig bild enligt mig. Pris ca 12-13000kr. Mycket bättre tror jag inte du får för den pengen sålänge du inte köper CRT (som är ett stoooort monster)

Mr B skrev:
Bra bild och inte för mycket oväsen prioriteras absolut. Sen så vill man ju inte ha ett schabrak på 1 meter heller iofs. ;)

Har tänkt mig något nytt från butik iallafall.

Eftersom en riktig CRT bara används på tomgång för hemmabruk så kan man få dom riktigt tysta. Sitter ju vanliga typ datorfläktar i dom så man kan byta till tystare. Finns ju såna som bara är 0,5 m också... ;)

Ok nytt, då har jag ingen aning tyvärr. :va

www.prisjakt.nu (forum) Men gå inte in där för du kommer sitta och glo där i veckor innan du kanske lyckas bestämma dig :3freak
Jag lutar åt att beställa en LG RD-JT92 ca 13k , bra för tv/film med en lampa för ca 2500.

cRoC skrev:
Sanyo PLV-Z2, hög upplösning, lågt fläktljud(24dba), liten, skithärlig bild enligt mig. Pris ca 12-13000kr. Mycket bättre tror jag inte du får för den pengen sålänge du inte köper CRT (som är ett stoooort monster)

Håller med dej om allt förutom bilden. Svärtan är inte mycket att hänga i granen :tomten , men visst det är väl synd att säja att bilden är dålig.
Jag gav strax under 13000:- för min från Tyskland i augusti.

Ett måste är att kolla på några olika projektorer och jämföra. DLP :kär ger generellt bättre bild (mer tryck, svärta) men låter och kostar lite mer.

CRT är ingen höjdare om man inte köper en hyfsat ny och har dedikerat biorum (min åsikt). Jag tröttnade iaf på min barco klump rätt fort.

Dez skrev:
Håller med dej om allt förutom bilden. Svärtan är inte mycket att hänga i granen :tomten , men visst det är väl synd att säja att bilden är dålig.
Jag gav strax under 13000:- för min från Tyskland i augusti.

Ett måste är att kolla på några olika projektorer och jämföra. DLP :kär ger generellt bättre bild (mer tryck, svärta) men låter och kostar lite mer.

CRT är ingen höjdare om man inte köper en hyfsat ny och har dedikerat biorum (min åsikt). Jag tröttnade iaf på min barco klump rätt fort.

Jag har inte jämfört med sååå mycket, men den hade bäst bild enligt mig av affärens 10 projektorer ialla fall.
DLP låter i regel mer som nån annan nämnt, men tänk också på att känsliga personer kan må illa av dom (ok ytterst få personer). Ta med alla som ska titta på projektorn ofta till affären och titta i en kvart, man känner det inte direkt.

Satt faktiskt precis och sneglade på en Sanyo PLV-Z2 och den verkar ju ganska prisvärd iallafall på pappret. Storebror Z3 verkar ju iofs vara ett bättre val men då kostar det ju lite mer också.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back