Bästa offroad / dualsport

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fast då snackar vi ny hoj va?

Har du pratat med DrBoris om att mappa om?
Han kör tydligen Tenere (också) nu, och hade tagit fram lite olika mappar.
Den kom ju 2019, så jag tänkte på en begad.
Visst, man får lägga lite ner pengar, men vad tusan…..
Och nej, jag har inte noterat något behov av mappning.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Lätt hoj med långa service intervaller och körning på motorväg. Det blir svårt, välj två.

Långa serviceintervaller och motorväg: 690 Enduro, DR650. Ingen av dessa är vidare bra i skogen pga vikt. DR650 är trött och tung jämfört med 690. Om du kan undvika motorväg så har du DRZ400 och XR400 som är lite roligare hojar.

Skönheten Sundström postade är bland det roligaste man kan köra, men inget man vill pendla alltför länge på asfalt med.

Ska du bara köra enklare offoad stigar så skulle jag satsa på en 690 med asfaltsvänliga däck, de är även kul att köra på gata, väldigt kul att köra på gata.
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Tack för alla svar!

Har inte haft möjlighet att skriva innan, så delar upp min respons lite.

Skulle föreslå DRZ 400..
Eller CCM 404 DS. .. Likadan motor men annat shassi..
Drz 400 finns i SM, E å S.. E modellen är enduro reggad å mer effekt medans SM å S är LV reggade å från början mindre effekt medans CCM är LV reggad å mer effekt som E modellen..
"Enligt internet" är DRZ lite bättre offroad, men mycket sämre än DR650 på vägen. DR650 med uppgraderad fjädring ska vara ungefär lika bra + ingen kylare etc. som kan börja läcka. Men DRZ400 är en het kandidat. CCM tänker jag att det kanske är svårt att få delar till?

Har många mil på lite olika modeller.

XT660R (2008)
Modernaste hojen. Tyngst (tror jag...). Minst offroadig i mitt tycke. Mitt sista val för dedikerad offroad i denna lista. Körde 8000 mil på min innan ramen sprack på tre ställen.

XT600E (1995)
Riktig bra dual i mitt tycke. Köptes för offroad och övningskörning för sonen. Kördes första åren av sonen på alla underlag, ink norgeresa över Trollstigen, Geiranger etc. Sen uppgraderade jag fjädringen för dedikerad offroad. Lite tung, men ok val. Bättre fjädring än gammal stock-dito är ett måste.

TT600R (2001)
Bästa offroadhojen i listan. Och obekvämast. Enbart kick. Längre sträckor på asfalt är en pina. Öhlins är stock bak.

Kawasaki KLR650 (1998)
Lite som XT600E ovan. Dock vattenkyld. Traktor för alla underlag. Kolla att balansaxelkedjespännaren är ok, dock.

Kawasaki KLX650C (1993)
Lite mer udda modell. Upplever den som ett mellanting mellan TT600R och XT600E. Mer Offroad än XT men bekvämare än TTR. Mitt förstaval för min typ av körning, som ofta är 80 mil över en helg men ruttade grus- och traktorvägar som knyts samman med asfalt. Har slängt på fullt justerbar YSS bak på denna.


Generellt bör fjädring uppdateras om du köper en äldre enstånka. Transformerar gamla hojar fullständigt.

Är inte intresserad av tyngre hojar för offroad. Har också en GS800, som inte är en offroadhoj för mig. Har mycket roligare på dom mindre hojarna ovan.

Alternativen är väl annars KTM690 el Husqvarna 701. Men då blir det annan prislapp.
Tack för dessa synpunkter från dig som kört modellerna jag kollar på! Det du skriver reflekterar väl ungefär det "google säger".

XT660R verkar trevlig, men har valt bort den på vikten framförallt.

XT600E är kvar som kandidat, men den har ändå ganska många kilon på sig. Går dock att få tag på fräscha exemplar till hyffade pengar. DR-en lockar mer p.g.a den relativt låga vikten och att den verkar lite enklare i konstruktionen. Har fått för mig att DR är mer kapabel offroad, men det behöver inte stämma.

TT600R verkar alla överens om att den inte fungerar så bra på vägen + har bara kick som du säger. Den verkar toppenbra annars. Den är kvar på listan över alternativ, men inte på toppen :)

KLR650 går bort på tyngden och verkar inte vara lika hanterbar, den verkar liksom inte göra något så mycket bättre, utom motorväg

KLX650C, den hade jag faktiskt missat. Kannske kan vara ett alternativ!

Planen är att jag beroende på objekt kommer uppgradera den efter hand, i takt med att min körning förbättras. Som dig så tror jag inte att tung är något för mig. Både för hanterbarhet och att plocka upp den när man välter :)


?Förvånad att inte xr650r är med -men du kanske vill ha elstart ?‍♂️
View attachment 489304
Jag har kollat på den. Dock bara kick + serviceintervall i kortaste laget? Men det kanske är specat efter stenhård körning?
Tror allt handlar om användningsområde!
Ska du bara ut i spenaten o köra (alltså ett minimum av transport/asfalt) så slår jag ett slag för någon av Hondas XR-modeller om du står ut med kick.
Helt oförstörbara (nåja, nästan iaf ;-) ) och grymt driftsäkra.
Däremot en jävla pina att köra transport med pga av avsaknaden av ryckutjämnare.

Som dualsport så slår jag nog ett slag för Yamahas XT-modeller (kolla @perjul inlägg ovan) som är grymt driftsäkra och funkar både på grus o asfalt.
Finns en anledning till att de varit budhojarnas favvo-val under x antal år!

Mina 50 öre...
Det blir väl sällan som man tänker, men planen är att initialt åka runt i närheten och lära sig köra på olika underlag/olika terräng först. Sedan är drömmen att åka på långresa och framförallt delar av TET. Men med 90% säkerhet kommer det bli ganska långa transportsträckor, någon gång i framtiden. Det är en bit ner till resten av EU. XT är med på listan som sagt, men är den bättre än DR:en ? ;)

Utan att kanske ha tillräckligt med erfarenhet för att uttala mig annat än av min egen Teneré, så baserat på den upplevelsen så skulle jag satsa på en 400 om du är seriös på att slira i spenaten.

DRZ eller kanske en XR om du hittar.

Säkert går det att köra skog med en 660 med rätt däck, och framförallt om man börjar plocka på bättre fjädring. För de som kan...
Men att börja och lära sig, så tycker jag att den är åt skogen (höhö) för bökig.
Utan att ha kört DR, KLR så kan jag tänka mig att de har lite samma problem.
DRZ är med på listan som sagt, se ovan. Jag tror att KLR och 660 blir för tunga.
Ska den vara enkel att pilla med och inte ställa till för mycket problem om du vurpar ute i vildmarken skulle jag satsat på en luftkyld så du slipper sprucken kylare. DR650 är ett säkert kort och du kan modifiera den eftersom för att få den lite lättare och förbättra fjädringskomponenter.

En hoj jag skulle rekommendera att du håller ögonen på (de är väldigt ovanliga för det togs aldrig in i Sverige officiellt) är 93-95 Yamaha TT600S. Alltså inte E med elstart utan S-modellen. Den hade enbart kick och öhlinsdämpare bak samt KYB gaffel. Onödigt påkostade komponenter på en slö XT600 maskin men den motorn är i princip odödlig.
Tänker också att luftkylt kan vara en fördel av samma anledning. En sak mindre som kan gå sönder. Verkar funnas mycket bra mods till DR som du säger.

Har du några personliga erfarenheter av TT600S?
 
Last edited:

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Ingen som föreslagit Aprilia Pegaso 650.
Den är ju både rappare och väger mindre än till exempel XT660.
Är det inte ”nästan” samma hoj som BMW F650? Den encylindriga.
Det ska vara i princip samma motor, fast Aprilia istället för BMW. Jag testade en F650, funderade på den ett tag.

För liten för mig + för tung och låg markfrigång. Visst finns Dakar-modellen, men tyngden är kvar och tror att jag vill ha något lättare. Väldigt lättkörd och trevlig annars!


Är det inte ”nästan” samma hoj som BMW F650? Den encylindriga.

Yamaha WR250R är en riktigt stabil och nästan odödlig offroad hoj. Inte bästa hojen om man gillar att åka med sladd i kurvorna. Den har lite dåligt botten drag och behöver köras som en 2 taktare med ganska högt varv. Har åkt lite över 1000 mil på min. Finns massor med eftermarknads prylar att hänga på om man känner för det.
Hur fungerar den på längre transportsträckor? Hur är det med olja och övrig service?
Känns som den kan bli lite klen på långturerna.

Gillar att DR650SE har producerats helt sen 1996 och fortfarande kan köpas i nästan samma format i 2023. Det borde betyda att det kommer finnas gott om reservdelar att få tag på i framtiden. Jag tror DR650SE är svår att slå som driftsäker allround äventyrs/offroadhoj. KTM690 eller Honda CRF300 gillar jag också. 690 inbjuder nog till mer problem och 300an kanske känns lite för slö. Nackdelen med DR650SE är att innan man har moddat den klart (valfritt) så blir den troligtvis nästan lika dyr som en nyare modernare hoj.
Precis så tänker jag också. Lång produktionstid, mycket reservdelar. Finns fortfarande i staterna (fram till i år). Förmodligen kommer den leva ett bra tag till. Den känns fortfarande som hetaste kandidaten.

CRF300 är med på listan, men jag TROR den känns för slö. Ska dock provköra en för säkerhets skull vid tillfälle :)

Att modda över tid gör att det känns billigare än att lägga alla slantar direkt. Men ja, det drar iväg snabbt.

Honda NX650 Dominator?
Kollade på den och det fanns en fräsch till salu i närheten för vettiga pengar. Men kom fram till att den är onödigt tung tyvärr, annars verkar den trevlig!

Jag äger en CRF250L och är kanonnöjd med den, men den kunde gott haft ett par hästar till på landsvägen. Haft den 1 år nu och hade jag behövt välja igen hade det blivit WR250R, CRF250L eller DRZ400.

Blev hondan eftersom jag endast är 170cm och man sitter bra på den som kortis.
Det är just det jag är orolig för med CRF-en, kommer nog kännas slö. Själv är jag 197cm lång, så jag har snarare omvända problemet med storleken normalt sett :)

Yamaha Tenere 700, extremt nöjd med mina upplevelser på den.
Verkar bra, men för tung och framförallt för dyr! Skulle inte våga välta den gång på gång.
Lätt hoj med långa service intervaller och körning på motorväg. Det blir svårt, välj två.

Långa serviceintervaller och motorväg: 690 Enduro, DR650. Ingen av dessa är vidare bra i skogen pga vikt. DR650 är trött och tung jämfört med 690. Om du kan undvika motorväg så har du DRZ400 och XR400 som är lite roligare hojar.

Skönheten Sundström postade är bland det roligaste man kan köra, men inget man vill pendla alltför länge på asfalt med.

Ska du bara köra enklare offoad stigar så skulle jag satsa på en 690 med asfaltsvänliga däck, de är även kul att köra på gata, väldigt kul att köra på gata.
Hur är driftsäkerheten på KTM? Har fått lite sisådär-input. Ligger en 640 adv ute nu, men vet inte om jag litar på den i längden + inte lika inarbetat som t.ex. XT eller DR?

Jag kommer förmodligen börja med grus och stigar, sen får man se var man landar. Just nu är jag lockad av även mer avancerad körning, det ser fruktansvärt kul ut att ta sig fram "överallt".

Som ni märker försöker jag försvara min DR jämfört med andra, så säg gärna till o jag har fel eller om det finns stora nackdelar som jag missar :)
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Service på en xr är inte extremt , du kan säkert klara dig på ett oljebyte per säsong -byter var 100:e mil själv mest för att olja finns på 20l dunk i garaget ändå ?
Är ingen köra på landsväg mil efter mil hoj men det är inte 690 heller haft en sån också .

Alla stånkor är pisstråkiga på ren transport så ska du ja en sån undvik asfalt i den mån det går
690:n är fantastisk och ömtålig på samma gång finns många moddar för att förbättra men ska du på sidan av gruset hoppa den -svetsade kylaren ett par gånger på den jag hade även efter att kylarvingarna fästes i buntband istället för blindnitarna i kylaren
Grus/asfalt ja annars nej
Xren är både toppar och dalar också både gillar och hatar kicken -robust lättskruvad i fält daterad fjädring som går att förbättra/byta lätt allt har för/nackdelar
För grus/Stig/skog sålde jag 690:n och behöll xren men allt är en smaksak .

Xt600 är inte kul nånstans började gruskarriären på en sån -den blev pendlarhoj till jobbet istället ?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har du några personliga erfarenheter av TT600S?
Jo jag har haft 5 st. Tyvärr svåra att hitta och om man väl lyckas är de ofta ganska "begagnade".. Men OM du hittar en fin kan jag bara rekommendera. Väldigt enkel, skön sadel för långköra, bra kombination av simpel, pålitlig konstruktion ochförhållandevis kompetenta fjädringskomponenter. Men som sagt det gäller TT600S och inte TT600E.
Annars skulle jag satsa på en DR650. Säkert kort.
 
Last edited:

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Det ska vara i princip samma motor, fast Aprilia istället för BMW. Jag testade en F650, funderade på den ett tag.

För liten för mig + för tung och låg markfrigång. Visst finns Dakar-modellen, men tyngden är kvar och tror att jag vill ha något lättare. Väldigt lättkörd och trevlig annars!





Hur fungerar den på längre transportsträckor? Hur är det med olja och övrig service?
Känns som den kan bli lite klen på långturerna.


Precis så tänker jag också. Lång produktionstid, mycket reservdelar. Finns fortfarande i staterna (fram till i år). Förmodligen kommer den leva ett bra tag till. Den känns fortfarande som hetaste kandidaten.

CRF300 är med på listan, men jag TROR den känns för slö. Ska dock provköra en för säkerhets skull vid tillfälle :)

Att modda över tid gör att det känns billigare än att lägga alla slantar direkt. Men ja, det drar iväg snabbt.


Kollade på den och det fanns en fräsch till salu i närheten för vettiga pengar. Men kom fram till att den är onödigt tung tyvärr, annars verkar den trevlig!


Det är just det jag är orolig för med CRF-en, kommer nog kännas slö. Själv är jag 197cm lång, så jag har snarare omvända problemet med storleken normalt sett :)


Verkar bra, men för tung och framförallt för dyr! Skulle inte våga välta den gång på gång.

Hur är driftsäkerheten på KTM? Har fått lite sisådär-input. Ligger en 640 adv ute nu, men vet inte om jag litar på den i längden + inte lika inarbetat som t.ex. XT eller DR?

Jag kommer förmodligen börja med grus och stigar, sen får man se var man landar. Just nu är jag lockad av även mer avancerad körning, det ser fruktansvärt kul ut att ta sig fram "överallt".

Som ni märker försöker jag försvara min DR jämfört med andra, så säg gärna till o jag har fel eller om det finns stora nackdelar som jag missar :)
KTM har lite mer risk. DR kommer funka men inte vara jätterolig.

Problemet med dual sport är att hojen inte blir bra på något. Detsamma med däck. Ska man ha en hoj som funkar för endurokörning så måste den va lätt och smidig (vilket oftast betyder täta serviceintervaller) med crossdäck på. Exempel KTM EXC 250, 300 450. Dessa vill man inte köra mycket gata med, annat än lek. För att en hoj ska va bra på gata behöver man mycket kubik och längre serviceintervaller ex 690. Dessa är för tunga och kraftfulla för seriös endurokörning.

Samma problem med däck, crossdäck ger fäste i skogen, men hemskt på asfalt, man behöver vänligare 50/50 däck som funkar till båda men släpper då lätt i skogen. Även rätt hoj med fel däck funkar inte. Jag har en EXC 450 SM, försöker jag köra i skogen så spårar framhjulet och vill glida iväg istället för min XR650R med crossdäck som bara sväljer allt och åker rakt över rötter och allt möjligt skit.

Fundera hur du vill köra. Är det enklare stigar och sånt så skulle jag skaffa en 690 Enduro (med 50/50 däck) och köpa motardhjul till den så kan du leka överallt. Om du vill köra mer i skogen så är det bättre med en asfaltshoj och sen en dedikerad endurohoj; KTM EXC, XR250, XR400. XR är slitvargar och behöver inte servas lika mycket som KTM EXC.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Hur fungerar den på längre transportsträckor? Hur är det med olja och övrig service?
Känns som den kan bli lite klen på långturerna.
Funkar bra att åka transport sträckor. Har drevat om hojen, för lite bättre botten drag. Går att åka motorväg gör ca 130km/h Var i Norge i sommras med hojen. Oljebyte är 500 mil. Ventil kontroll är 4200mil. Gillar du bra drag kanske det inte är hojen för dig. YouTube är fullsmetad med videos på WR250R kolla där så får du en större bild av hojen. Vissa menar att det är en unicorn bland mindre offroad hojar.
 
Last edited:

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Uppdatering:

Hittade en Drz400s i väldigt bra skick till ett väldigt bra pris. Bara haft den några dagar än så länge och enbart åkt asfalt. Men hittills är jag nöjd.

Upp till 100 går den riktigt bra, motorväg är inte så kul att köra. Känns som man plågar den över 110. Men den är MYCKET roligare än väntat på små kurviga vägar :)

Känns som en leksak jämfört med tyngre hojar, men det bådar gott när man ska testa den på olika underlag i framtiden.

Med andra däck och lite andra tillbehör så tror jag verkligen att jag kommer bli nöjd för mitt användningsområde, men vi får se när man kommer igång :)
 

Bifogat

  • 20231005_184900.jpg
    20231005_184900.jpg
    6.8 MB · Visningar: 40
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top