Bästa och tystaste budgetsliponet?

Anders R skrev:
ART rostfritt går igenom besiktningen. I alla fall på en B12 och Vällingby besiktningstation.

Det lutar åt ART just nu.

Funderar på Rostfritt runt eller färjad aluminium Rund. Är det nån skillnad i ljudnivå?

Skulle gärna vilja veta finishen på färgad aluminium, är det eloxerad, målad eller hur ser det ut?
 
Dez skrev:
Funderar på en ny dämpare. Den ska va billig och den ska vara relativt tyst. Har kört med högljudd dämpare innan och det är inte roligt i längden.

Funderar på dessa:

Viper 1898:- på touringbutiken
ART 2120:-+ på checkray
Hurric 189E hos louis.de

Vill gärna ha åsikter, Hurric har jag inte hört talas om...nån som hört/sett ett sånt?
Art har jag hört mycket gott om...vilket ska man ha? (alu, förjat alu eller rostfritt?)
Finns nåt mer märke man kan få tag på för rimliga pengar?


Quill funkar fint tycker jag, låter lagomt då man inte ger på för mycket. :banana
 
Devil!

Jag har en äldre Devil på min ZXR, den går då igenom besiktningen utan problem.
Köp en begagnad av någon....blocket kanske... om inte anslutningen passar så fixar säkert nån polare med svets detta. Annars nån plåtslagare mot lite fikapengar :)
// Kruger
 
Offroad skrev:
Jag har en äldre Devil på min ZXR, den går då igenom besiktningen utan problem.
Köp en begagnad av någon....blocket kanske... om inte anslutningen passar så fixar säkert nån polare med svets detta. Annars nån plåtslagare mot lite fikapengar :)
// Kruger


Eftersom främsta anledningen till att jag är sugen på ny dampare är att det ska se snyggt ut vill jag varken ha en begagnad eller svetsade anslutningar.

Är dock intresserad av hur anslutningen till din dämpare är löst. På min hoj går det inte att dela på rören utan det går ända ut till dämparen. Jag kan alltså inte använda något anslutningsrör utan måste ha en dämpare som passar orginalfästet.
Hur ser det ut på din hoj?
 
Dez skrev:
Det lutar åt ART just nu.

Funderar på Rostfritt runt eller färjad aluminium Rund. Är det nån skillnad i ljudnivå?

Skulle gärna vilja veta finishen på färgad aluminium, är det eloxerad, målad eller hur ser det ut?

Ärligt talat ingen aning om skillnad i ljudnivå men mitt är runt rostfritt. Jag fegade ur och besiktigade med orginalsystem. Kompisen som bor snudd på granne med besiktningen och som har exakt samma system och hoj körde med ART-dämparen utan problem. Vad gäller finish och sånt är mitt förslag ring och fråga Peter på Checkray, han kör hoj själv och är bra att snacka med.
 
Viper!

Dez skrev:
Eftersom främsta anledningen till att jag är sugen på ny dampare är att det ska se snyggt ut vill jag varken ha en begagnad eller svetsade anslutningar.

Är dock intresserad av hur anslutningen till din dämpare är löst. På min hoj går det inte att dela på rören utan det går ända ut till dämparen. Jag kan alltså inte använda något anslutningsrör utan måste ha en dämpare som passar orginalfästet.
Hur ser det ut på din hoj?

Jag ska kolla hur det ser ut på min hoj, återkommer i morgon.
Vipern satt på när jag köpte den i våras, och jag har faktiskt inte kollat
om det är slip-on, bolt-on eller helrör.... :kocko
Det är då inget hempul, det är jag då säker på.....
Som sagt, återkommer med info i morrn.
// Kruger
 
Offroad skrev:
Som sagt, återkommer med info i morrn.

Har nu kollat, eftersom jag inte har nån originalpipa så vet jag inte hur det ska se ut.

Min Viper sitter bultad med tre bultar på en fast fläns på röret, med en alu kåpa över, så om det är originalröret så borde ju även din gå att bulta loss ??

Har ingen digitalkamera ännu, men kan kanske ordna om intresse finns??
 
Anders R skrev:
Ärligt talat ingen aning om skillnad i ljudnivå men mitt är runt rostfritt. Jag fegade ur och besiktigade med orginalsystem. Kompisen som bor snudd på granne med besiktningen och som har exakt samma system och hoj körde med ART-dämparen utan problem. Vad gäller finish och sånt är mitt förslag ring och fråga Peter på Checkray, han kör hoj själv och är bra att snacka med.
Det är jag som är kompisen och killen på besiktningen nämnde inte ens ljudet. Men det beror också på hur systemet i övrigt dämpar ljudet. På B12:an sitter det en del dämpning i mellanröret och grenröret vilket gör att det inte blir så högljutt med bara en bolt-on dämpare, men andra hojar kan låta betydligt högre med samma dämpare.
 
Dez skrev:
Budgetslipon skrev jag ju. Vill absolut inte betala över 3000:- för ett preforerat rör och lite glasfiberull.


Kolla på ixil, jag har det på min och det låter mulligt men inte så högt förrän man varvar ordentligt, går igenom bes oxå. Det låter väldigt dovt på lägre varv.
 
Hurric

Har Hurric på min cbr 600. Den är grymt mycket tystare än kompisens Micron på en likadan hoj iaf....
 
tyst?

Ska du ha ett tyst slipon?! ...
Dom brukar väl inte rekomendera att man ska ha nått annat än orginal när man skall åka på besiktning. Det sa dom iaf te mig när jag skulle köpa sån! Så tysta är dom väl inte direkt nån av dom!

Mvh Mar
 
honkiie skrev:
ifall man ska ha ett tyst slipon är det väl lika bra att köra med original? :va

Men hur billig är en orginaldämpare då?


Jag tackar för alla tips :Bugar
Tyvärr blir det inget slip-on, inte nu iaf. Är inne på att sälja hojen till våren, i det här jävla landet regnar det ju alltid så det får nog bli bil istället för hoj :(
 
Dez skrev:
Budgetslipon skrev jag ju. Vill absolut inte betala över 3000:- för ett preforerat rör och lite glasfiberull.
Jag har ett Wolf-slipon på min S3:a, det låter dovt och trevligt men inte för högt. De tar 139 GBP för ett slipon till en ZXR750 (rostfritt), med frakt (30 GBP) så blir totalsumman 2 220 kr. När jag beställde så tog det två dagar innan UPS kom med paketet till min dörr.

www.wolfracing.co.uk

Edit: Vafan hur vore det om jag läste HELA tråden innan jag skriver :). Jag såg inte att du gett upp jakten på ett slipon..

Men sälja hojen och köra bil?!?! Herregud, vad snackar du om? Man kan köra hoj även när det regnar! Du kommer ångra dig när solen skiner och det är 20 grader varmt nästa sommar.
 
Last edited:
Har precis monterat Viper Bolt-on på min Bandit1200:a (Se tråd "Nu gör Banditen 250+"). Kostade 1.495:- på Addemoto :) rekommenderas varmt.

Observera att anslutningsrör INTE ingår när man köper Bolt-on, även om VISSA handlare :kocko påstår annat.



Dez skrev:
Funderar på en ny dämpare. Den ska va billig och den ska vara relativt tyst. Har kört med högljudd dämpare innan och det är inte roligt i längden.

Funderar på dessa:

Viper 1898:- på touringbutiken
ART 2120:-+ på checkray
Hurric 189E hos louis.de

Vill gärna ha åsikter, Hurric har jag inte hört talas om...nån som hört/sett ett sånt?
Art har jag hört mycket gott om...vilket ska man ha? (alu, förjat alu eller rostfritt?)
Finns nåt mer märke man kan få tag på för rimliga pengar?
 
Test

Här har du lite o bita i:

Märken som var med i bike.se slipon test var:

Hojen som användes vid testet var en Gsx-r 1000 -02 o enligt bike så hade den 151,5 vid bänkning, så nu kan ni jämnföra skillnaden med orginal o andra slipon..

Före/efter Justering av insprut
Orginal 151
Akrapovic 154,8/155,1
Micron 156,8/158,3 Vann testet med 6,8hr efter justering av insprutet!
Devil 156,4/157,8
Yoshimura 155,3/157,9
Remus 152,8/154,8
Leo Vince 153,9/154,1
Arrow 154,8/155,5
Laser (Hotcam) 151,5/156,1
Mivv 155,0/155,8


Decibel

Vid tomgång/vid 6000 varv
Orginal 102/94
Akrapovic 97/101
Micron 99/105
Devil 95/102
Yoshimura 97/101
Remus 93/102
Leo Vince 93/104
Arrow 94/99 Tystare än orginal
Laser (Hotcam) 94/99
Mivv 95/101


Priser
Orginal 8363
Akrapovic 5270
Micron 3758
Devil 7150 (high pipe)
Yoshimura 7100
Remus 3856
Leo Vince 4695
Arrow 5250
Laser (Hotcam) 5650
Mivv 400 (Euro)
 
Hindle !

Kolla mitonga.se

Slipon = 950 spänn typ !

Helsystem = 5.200:-

Grymt bra -grymt billigt !

//A
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top