Bästa mineraloljan?

:O Okaj.. Som sagt, följer rekommendationer ifrån andra v-max ägare =)

Anledningen är att vid 150c och "high shear rate" dvs de förhållande som föreligger i en varm motor så specar SAE standarden samma viskositet för både 40, 50 och 60. Så genom att läsa på flaskan vet man inte vilken som är tjockast när det gäller. Men vanligen är detta inte ett problem då cykeln klarar att hålla oljetryck i viktiga komponenter ändå.

Går olja varmt är det viktigt att ha så lite viskositetsfrämjande tillsatser som möjligt dvs 5w50 är olämpligt. Dessutom bör basoljan vara av hög kvalite så att den inte bryts ner lika snabbt, här är esteroljor att föredra. sämst är mineraloljor.

DVS skall du köra mineralolja i motor som går varmt så byt ofta. Vilket är just vad många inom MX svängen gör. Kör på Billig T750 och byter efter 2h körning.

Mig veteligen har ingen haft problem med Biltemas MC-olja.
Det fungerar otroligt bra tillsammans med koppling. Den har den viskositet som krävs för en vattenkyld -80 tals hoj. Det är en syntetisk olja som verkligen klarar av höga oljetemperaturer.

Mineralolja är inte lika temptålig, det skapar oftare problem med koppling. Samt att din motor är inte konstruerad för att använda så tjock olja som 20-50. Oljecirkulationen blir sämre med en tjock olja och motorn går då ännu varmare.....

Nä, så vill du slippa problem och komma billigt undan. Åk till Biltema. Det är sedan länge känt att det har varit Statoil i flaskorna. Hur det är i dag vet jag inte, men kvalitetsnivån är den samma.

Mats

Mig veteligen har ingen haft problem med Biltemas MC-olja.
Det fungerar otroligt bra tillsammans med koppling. Den har den viskositet som krävs för en vattenkyld -80 tals hoj. Det är en syntetisk olja som verkligen klarar av höga oljetemperaturer.

Mineralolja är inte lika temptålig, det skapar oftare problem med koppling. Samt att din motor är inte konstruerad för att använda så tjock olja som 20-50. Oljecirkulationen blir sämre med en tjock olja och motorn går då ännu varmare.....

Nä, så vill du slippa problem och komma billigt undan. Åk till Biltema. Det är sedan länge känt att det har varit Statoil i flaskorna. Hur det är i dag vet jag inte, men kvalitetsnivån är den samma.

Mats

Sweeet! Tack så mycket för dina inputs. Blir resa till biltema imorron då :D

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard