Bästa metoden att lossa Loctite

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ett par styrhöjare på Blackbirden som har en bult jag skulle vilja lossa. Den är redigt hårt dragen och jag räknar med att den har en massa Loctite på sig.
Det är en stålbult som sitter i aluminium gods.
Jag kan inte handdra loss den. Känner att skruvskallen skulle ge med sig då. Ni vet den där känslan man får när man tar i och det är en sekund från att skita sig.
Har testat mutterknackare kort men den vill inte lossna ändå.
Så frågan är hur lossar man på bästa och korrektaste sättet en dylik bult?

Är medveten om de flesta olika metoder att få loss bultar som rostat fast och så, men vilken metod passar bäst här?
Värme? någon kemikalie? mera våld?

Tänker inte dra loss (sönder :crash) den innan den är besiktigad iofs, men sen kanske.

Loctite.jpg
loctite2.jpg

Jadu, jäla knivigt. Borra bort skruvhuvudet och montera ny skruv. Risken finns att alla andra sätt spräcker det stycke där gängan finns. Måste du borra FÖR djupt finns ju wurth/helicoil.

Hej, vet du att det är locktite? Det brukar man värma så släpper det. Värmepistol eller tångvärmare. Om det är en stålskruv i aluminium så utvidgas väl alu mer än stål av värmen vilket också borde hjälpa till så den lossnar lättare. Värm försiktigt och prova lossa direkt då den är varm.

Hej, vet du att det är locktite? Det brukar man värma så släpper det. Värmepistol eller tångvärmare. Om det är en stålskruv i aluminium så utvidgas väl alu mer än stål av värmen vilket också borde hjälpa till så den lossnar lättare. Värm försiktigt och prova lossa direkt då den är varm.
Vet inte att det är Loctite. Det är original och orört sen nytt.
Det känns som Loctite eller liknande. För vore gängan ren borde den ha släppt vid det här laget. Stålbult i aluminium sitter inte riktigt sådär hårt.
Har god erfarenhet av att dra sönder gängor i aluminium med stålbultar och de brukar gå sönder lite tidigare än denna har lossnat.

Om Loctite mjuknar av värme så skall jag testa det.

5-56, Biltema X4 spray, eller lika delar aceton och olja penslas på en gång varje dag under en vecka.
Sitter skruven fortfarande fast, varmluftpistol och värm.
Värmen knäcker ju eventuell Loctite så du kan ju prova med värma direkt och hjälper det inte aceton + olja.

Med lite ventilslippasta i insexan så slinter du inte när du tar i, det är ju lätt att skada nyckelgreppet när tar i.

Såg några fler videos på Youtube om folk som använder CRC Brakleen för att lossa röd Loctite med gott resultat.
Spray på, låt stå över natten & sen borde den lossna.

Tänker besiktiga den om någon vecka innan jag rör nått. Murphys law säger mig att inte pilla på saker som inte är sönder, innan besiktning ?
Klokt. Jag har varit med om att en stålskruv ätit sig fast något vansinnigt i aluminium en gång.
Hela kittet i stort gick att lossa så jag lyckades sätta skruven i skruvstädet.

Värme och gunga så löste det sig till slut.

Jag ville bara få sagt att det inte måste vara Loctite även ifall det kanske nu är det i ditt fall.

Klokt. Jag har varit med om att en stålskruv ätit sig fast något vansinnigt i aluminium en gång.
Hela kittet i stort gick att lossa så jag lyckades sätta skruven i skruvstädet.

Värme och gunga så löste det sig till slut.

Jag ville bara få sagt att det inte måste vara Loctite även ifall det kanske nu är det i ditt fall.
Jag har också varit med om just det. Mina extraljus är med aluminiumhus och fronten och glaset sitter fastskruvat med skruv i rostfritt stål. Jag hade fått lite kondens i det ena och tänkte att jag skulle plocka isär det och se till så att det inte är några skador på packningen. Jag tänkte också att jag skulle slipa ner och lacka ramen eftersom den svarta färgen flagnat.
dock hade de flesta av skruvarna bitit sig fast så in i helsike att det inte gick att lossa på dom utan istället blev insexen rund istället för sexkantig. så jag gav upp och konstaterade att det får bli som det blir och ger dom upp så får jag byta ut dom istället för jag misstänker att jag kommer att förstöra gängorna om jag försöker hårdare än jag redan gjort.

Jag jobbar med armaturer för vägbelysning och idag är ju alla gjorda av aluminium troligtvis.
Vi zinkbehandlar våra rostfria skruvar så de inte skall fastna i aluminum för info.

Vi kallar det geomet behandling för att det inte skall fastna samt även bli ännu mer korrosions säkert

Dom brukar ju knacka till skruvarna med typ slagmejsel för att få eventuell oxidering att släppa när det gäller aluminium.
Locktite brukar dom använda för att skydda mot fastrostning/oxidering t.ex. på ekernipplar. Med locktite så funkar det bra att värma.

Skulle du dra sönder skallen så är svetsning en metod som alltid funkat bra för mig, jag skulle aldrig försöka borra ut en skruv ur aluminium utan jag svetsa på med häftor tills man har en klump man kan greppa med tång eller svetsar på en skrotbit man kan få grepp om och värmen gör att skruven släpper. Aluminium har så bra värmeledningsförmåga så ingen större risk att man skadar gängorna.

Last edited:
Så nu är besiktningen klar och jag värmde och lossade skruvarna.
Det gick smidigt faktiskt. Värmde på med liten brännare och fick loss den ganska enkelt.
Men det uppstod ett nytt problem...
Alltså.... :va
Eeehh... :3freak
Jag inhandlade ju de här styrhöjarna för att de var justerbara och kunde justeras i flera hack. Det stod ju till och med det i beskrivningen.
Och det kan de ju rent tekniskt, men.....
Hacken är ju 90 grader så det hela är ju inte användbart.
Va fan, liksom....
Jag utgick från att de var typ fina små hack som gjorde att det skillde 10-20 grader per hack eller så. Men oh nej...
:crash:huvet:glömdet

BBStyre_1.jpg
BBStyre_2.jpg

Jag skulle kunna köra runt så här.... :rofl?
BBStyre_3.jpg BBStyre_4.jpg

Jag kan inte annat än skratta åt det och köra som det var innan.

Så nu är besiktningen klar och jag värmde och lossade skruvarna.
Det gick smidigt faktiskt. Värmde på med liten brännare och fick loss den ganska enkelt.
Men det uppstod ett nytt problem...
Alltså.... :va
Eeehh... :3freak
Jag inhandlade ju de här styrhöjarna för att de var justerbara och kunde justeras i flera hack. Det stod ju till och med det i beskrivningen.
Och det kan de ju rent tekniskt, men.....
Hacken är ju 90 grader så det hela är ju inte användbart.
Va fan, liksom....
Jag utgick från att de var typ fina små hack som gjorde att det skillde 10-20 grader per hack eller så. Men oh nej...
:crash:huvet:glömdet

View attachment 460814
View attachment 460815

Jag skulle kunna köra runt så här.... :rofl?
View attachment 460816 View attachment 460817

Jag kan inte annat än skratta åt det och köra som det var innan.
Plötsligt övergick en allvarligt och viktig tråd till att bli en suveränt rolig tråd!!! TACK för dagens skratt!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:hoppskrat:hoppskrat:hoppskrat

Jag tycker det ser ut som rejält med material i den delen som heter BBStyre_2
Du borde kunna fräsa bort 5 eller 10 grader eller 15 grader. Utan hållfasthetsproblem.
Och glappet åt andra hållet fyller du med epoxi.

Jag tycker det ser ut som rejält med material i den delen som heter BBStyre_2
Du borde kunna fräsa bort 5 eller 10 grader eller 15 grader. Utan hållfasthetsproblem.
Och glappet åt andra hållet fyller du med epoxi.
Just styret vågar jag liksom inte chansa på.
Passningen är riktigt thight och bra. Även om jag skulle kunna göra det på jobbet med vettig fräs så skulle jag inte kunna få till samma passning.
Ända vettiga sättet vore väl att svetsa igen det gamla och fräsa ett nytt, mera vinklat spår. Men det även där känns det ganska svårt att få det hela 100% korrekt på båda sidorna.
Dessutom är det lite för mycket jobb för en liten sak skull.
Hojen går ju alltså att köra utan problem. den hade dock blivit lite mera bekväm med lite justering.

Rotade runt lite på nätet och tillverkaren säger inget om att de skall vara justerbara. Återförsäljaren sa dock det. Gissar på att de kollat på utseendet och trott att de var justerbara eller nått.
Nåväl, köpte dem förra våren så det är lite sent att klaga också.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman