Bästa/mest värda trimmet till Exc..

  • Thread starter Thread starter miicke
  • Start date Start date
shoik skrev:
Man polerar upp alla "kanaler" inne i cylindern, för att få ett bränsleluftblandningsflöde som är så maximalt som möjligt in i cylindern.
Normalt är ytan skrovlig och därför strömmar blandningen inte in lika lätt..


Hm.. Gör man inte kanalerna större?
 
Min gasreser inte alls vettu! Jag undrar hur man kan få den att gasresa för jag vill att den ska göra de så jag kan vara utanför donken men den vill bara inte hur ska jag göra jag vill ju inte ba koppla upp den så jeekla fjoligt dårå vad ska jag ha för tuggummi om jag vill ha jordgubbssmak men den reser sig inte fortfarande inte konstigt för jag gasar faktiskt vilket munstycke ska jag ha om jag har ett malaossi och 340 cc jag fuinderar på strolek 1337 kan de passa,,,,,,
 
nomolas skrev:
Om jag har ett malaossi och 340 cc jag fuinderar på strolek 1337 kan de passa,,,,,,

Jag tror att ett n00b kit på din hoj skulle fungera mycket bättre än malossi!! :banana ?? :tuttar
 
shoik skrev:
Man polerar upp alla "kanaler" inne i cylindern, för att få ett bränsleluftblandningsflöde som är så maximalt som möjligt in i cylindern.
Normalt är ytan skrovlig och därför strömmar blandningen inte in lika lätt..

Bara halva sanningen.

Det vanliga begreppet "portning" innebär att man matchar alla portar till varandra så att man får maximalt flöde, alltså slipar dom så dom får samma storlek och duration. Sen kan man slipa upp portarna till valfria durationer så att du får den effekt och motorkaraktär du vill ha. Dock är det ju mycket mer än bara cylindern som spelar in i 2-takt så...

Att polera i cylindern är att porta, men inget som ger någon direkt effekt, mest coolhetsfaktor på det :)
 
shoik skrev:
Man polerar upp alla "kanaler" inne i cylindern, för att få ett bränsleluftblandningsflöde som är så maximalt som möjligt in i cylindern.
Normalt är ytan skrovlig och därför strömmar blandningen inte in lika lätt..

POLERA?!?!?!?!?!?!

inte f*n skall man polera!!!

Polerar man kanalerna så kommer bränsleblandningen att "sugas" mot väggarna och därmed sämre flöde.

man kan däremot polera kanalerna ooch sedan blästra med t.ex glaskorn för att få riktigt fin yta. Kanalerna skall ha struktut, inte vara polerade


Kurtan skrev:
Dock är det ju mycket mer än bara cylindern som spelar in i 2-takt så...

Precis! På en 2t fungerar vevhuset som spolluftspump så utformningen av kolv topp och vevhus + slid inverkar minst lika mycket!
 
Last edited:
vad jag har för erfaren het av portning är att nästan alla crossar är det från början.... man säger visst att man polaerar kanalerna... man gör det för att få en jämn yta (blank yta.. som polerad)... sen slipar man av trubbiga kanter i kanalerna för att få gämnare effekt vid gaspåslag! Sej till om jag är ute o cycklar... men så är min hoj "portad"
 
Vilka reaktioner, visst man kan ju göra på en massa sätt när man "portar".
Men en sak av allt är ju att man "polerar" ni verka ju veta bättre men för f*n man gör ju ytan så hal som möjligt så att bränsleblandningen kan flöda in så snabbt som möjligt.
Desutom portar man för att för att slippa "värme- källor" (Vad det nu hetter på riktigt) och en massa andra saker.

Men i snabba drag så gör man en så optimal yta i portarna så att man kan maxa in så mycket bränsleluftblandning och därav mer effekt
 
shoik skrev:
Men en sak av allt är ju att man "polerar" ni verka ju veta bättre men för f*n man gör ju ytan så hal som möjligt så att bränsleblandningen kan flöda in så snabbt som möjligt.
Varför är en golfboll skrovlig?

Vidare så bidrar en strukturerad yta till att homogenisera bränsle/luftblandningen så att man får jämnare förbränning.
 
Bengan skrev:
Varför är en golfboll skrovlig?

För att den inte är slät? :3freak

Nädå, men det gör väl så att den flyger längre?
Den skulle väl inte alls flyga lika långt om de inte
vore för dem små kratrarna.
 
nomolas skrev:
Nädå, men det gör väl så att den flyger längre?
Den skulle väl inte alls flyga lika långt om de inte
vore för dem små kratrarna.

exakt! därför skall kalanerna ha struktur som en golfboll ungefär.
 
hehehehahahahah :D:D:D:D:D säger jag bara.... vad ni snackar.... sen när jämför man en golfboll med kanalerna i cylindern på en hoj...
 
Snälla! Du behöver inte trimma!!! Den går bra som den är och jag tror inte du är såpass bra på Enduro eftersom du inte ens vet vad man ska göra, lägg dom pengarna på att utveckla träningen istället.. Min kompis vann 2 etapper på 4 dagars (offroad tävling) och han va enda 125an i tävlingen!!

Gäller att veta var gashandtaget sitter istället..
Och när den reser sig är ju ovesäntligt, man vill INTE ha res på den (utom vid diken och liknande)
 
mmm okej, kankse får ändra lite uppfattning om det där med att det sugs fast mot väggen, men som sagt man portar fortfarande bort ojämnheter för att inte få en punkt som blir värmebelastning pga bränsleluftblandning har "fastnat" där.

Bengan alltså förbränningen har ju inget med insuget att göra, och kanalerna till motorn.
däremot som jag skrivit ovanstådnde ju mer bränsleluftblandning in ju mer effekt går det att ta ut och därför använder man ju sig av t ex överladdning så som turbo alt. kompressor, för att ta ut extra mycket hk.
 
Stolten skrev:
Snälla! Du behöver inte trimma!!! Den går bra som den är och jag tror inte du är såpass bra på Enduro eftersom du inte ens vet vad man ska göra, lägg dom pengarna på att utveckla träningen istället.. Min kompis vann 2 etapper på 4 dagars (offroad tävling) och han va enda 125an i tävlingen!!

Gäller att veta var gashandtaget sitter istället..
Och när den reser sig är ju ovesäntligt, man vill INTE ha res på den (utom vid diken och liknande)

Vettigaste svaret hittills tack..... du har helt rätt... hans 125:a går nog med än var han förmår.... det handlar om föraren...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top