Bästa mc-vägen Sthlm-Malmö?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har köpt ny hoj, en Ducce SuperSport 950S som jag nästa helg ska köra hem från Sthlm ner till Malmö där jag bort. Det enklaste och snabbaste valet är att köra E4an hela vägen men kanske inte det roligaste. Har inte jättemycket koll på vägarna i sydöstra Sverige, så tar gärna emot tips på kul vägar under nerfarten till den smutsiga södern. Kanske t.o.m. finns någon som har en färdig rutt? Tänker mig nog en kombo av både roliga vägar och motorväg för att det inte ska ta orimligt lång tid.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Detecht appen skapar roliga vägar åt dig om du vill, om du inte vill ha den så finns det väl Calimoto o andra appar som du kan testa. Själv har jag bara kört med Detecht.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Detecht appen skapar roliga vägar åt dig om du vill, om du inte vill ha den så finns det väl Calimoto o andra appar som du kan testa. Själv har jag bara kört med Detecht.
Calimoto har jag använt och det är oftast väldigt bra men ibland kan det bli lite väl små vägar man leds in på. Tänkte nog här mer på tips på fina vägar bortom motorvägen. Måste ju finnas massor av fina vägar i både Sörmland, Östergötland och Småland?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Stockholm-Norrköping åker jag alltid gamla vägen bredvid motorvägen o känner jag för att det kan få ta tid så tar jag skanssundet också. Då kan du välja att köra på e4an vid Nyköping/Norrköping. Jag brukar sen ta nedåt Växjö från Norrköping kan inte vägnummer där. Så jäkla kul är det kanske inte men roligare än motorvägen iallafall .Finare är ju österut längs kusten mot Vimmerby men då snackar du ganska många extra timmar.
Tack, ska kolla upp den sträckan! Sålångt österut som Vimmerby kommer jag inte åka, måste tyvärr vara hemma samma dag som avfärd.

-edit- skanssundet ser fint ut, känns värt att åka den svängen. Köra av motorvägen i Botkyrka och sen via Tumba och ut på e4an i vagnhärad igen eller sträckan längs väg 219 mot Nyköping också värd att köra?
 

Bifogat

  • 4F65CFA4-6E7D-4A6C-BC70-D2C8227ACC9D.jpeg
    4F65CFA4-6E7D-4A6C-BC70-D2C8227ACC9D.jpeg
    1 MB · Visningar: 17
Last edited:

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Örkelljunga > Vedbyvägen > Klippan > Krika > Stenestad > Kågeröd > Sireköpinge > Tågarp > Landskrona > Barsebäcksvägen > Löddeköpinge > Bjärred > Lomma > Al Malmoye
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
När jag inte vill krångla till det, men samtidigt inte dö av motorvägstristess, så tar jag Riksettan(?) som går hela vägen utmed dagens E4.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Örkelljunga > Vedbyvägen > Klippan > Krika > Stenestad > Kågeröd > Sireköpinge > Tågarp > Landskrona > Barsebäcksvägen > Löddeköpinge > Bjärred > Lomma > Al Malmoye
…och bra igen, just sträcks klippan-Tågarp hade jag tänkt ta på hemvägen men sen blir det väg 110 till Kävlinge och så motorväg hem. kuststräckan för Bjärred tycker jag är riktigt seg faktiskt, för mycket bebyggelse i vägen.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Också bra tips, men hur hittar man den? Den är väl inte skyltad enhetligt hela vägen?
Zoomar du in lite på valfri karttjänst så ser du att det går en mindre väg parallellt med E4:an hela vägen. Inga konstigheter alls. Kanske lite trixigt precis söder om Jönköping bara.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vägarna vid sjön (vad den nu heter) vid Malexander är fina! Har en kompis som bodde där förut så där har jag glidit lite.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Du fick ett bra tips av Styret_Larsson ......Från Örkellunga (även Eket) mot vedby är ett av de roligaste vägarna i Skåne -Krika-Stenestad.....och eftersom du inte gillar Barsebäcksvägenvägen vidare till Klåveröd-Trolleholms slott-Trollenäs-Remmarlöv-Örtofta-Lund-Malmö
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du fick ett bra tips av Styret_Larsson ......Från Örkellunga (även Eket) mot vedby är ett av de roligaste vägarna i Skåne -Krika-Stenestad.....och eftersom du inte gillar Barsebäcksvägenvägen vidare till Klåveröd-Trolleholms slott-Trollenäs-Remmarlöv-Örtofta-Lund-Malmö
Tackar! Krika-Stenestad är såklart en favoritväg. Får se hur fräsch i huvudet jag känner mig när jag är så långt kommen. Kanske vill jag bara hem snabbast möjligt sådags.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top