Bästa lyset?

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Är det någon som har testat sig fram till bästa lampan för en landsvägshoj? Jag har hittat gamla trådar på ex. Bike där man talar om Philips Vision plus och GE:s Megalight plus som bra glödlampor. Till bilar finns Osrams Xenon, men den verkar inte gå att sätta på i stället för en H4-lampa.

Aftonbladet hade ett test förra året av H4-lampor och korade då Philips Vision plus till vinnare vad det gällde bästa helljus. Andra förslag?

Jag kör själv med GE:s Megalight plus (60/55W), men tycker inte att det räcker på kolsvarta landsvägar. Kanske skulle man testa en starka lampa på 100/55W?

Nån som för den delen känner om ex. Allt om MC eller nån av de andra tidningarna har haft nån test av glödlampor? Bike har jag frågat och de har tydligen inte haft nån sån test.

UrbanTiger skrev:
Vill du ha bra ljus finns det bara ett botemedel och det är att byta lampan ofta.

Jag har precis bytt lampa för att just börja i rätt ände, och ljuset blev absolut bättre men inte räckte det speciellt långt. Käglan är fortfarande väl liten och kort när jag slår på helljuset.

Laban skrev:
Jag kör själv med GE:s Megalight plus (60/55W), men tycker inte att det räcker på kolsvarta landsvägar. Kanske skulle man testa en starka lampa på 100/55W?

Sätta dit starkare lampa brukar väl inte rekomenderas då den kan smälta reflektorn eller spräcka glaset...eller nåt. :va :näsblod

Dåligt ljus behöver inte nödvändigtvis vara lampan. Mycket beror också på hur reflektorn och glaset är konstruerat.

Dåligt reflektor och du kan letat efter lampor till dödagar.

Så tyvärr kan det vara så att du inte kan får bättre ljus om du inte sätter på extra ljus, precis som på bilen. Men hur snyggt är det?

belsebob skrev:
Dåligt ljus behöver inte nödvändigtvis vara lampan. Mycket beror också på hur reflektorn och glaset är konstruerat.

Tycker i och för sig att min reflektor verkar se ok ut, men den har säkert inte blivit rengjord på evigheter, om alls. Finns det nåt bra medel man kan använda till reflektorn? Gör man fel så är väl risken att den blir än sämre.

Hittade en gammal tråd i ämnet (Mera ljus). Där tipsas om att "bästa trimmningen av belysningen är att dra fram en grövre kabel från batteriet, 4-6mm2 är rätt lagom, och styra denna över ett relä som dras av originalkablaget".

Nån som har lite koll på exakt hur man ska gå tillväga? Att dra kabel från batteriet är inget problem, men var på orginalkablaget ska relät sättas och vad är det för relä som krävs?

Laban skrev:
Jag har precis bytt lampa för att just börja i rätt ände, och ljuset blev absolut bättre men inte räckte det speciellt långt. Käglan är fortfarande väl liten och kort när jag slår på helljuset.

Köp ett nytt klart visir... :)

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS