Bästa larmet ?

Intressant.. Bilsport&MC ger ingen rabatt eller självriskeliminering för larm längre, som de gjorde typ 2003-2004.. Idag vill man att fordonet skall ha tracker.

Denna verkar ju smutt, tre års batteritid..
Nä, det är samma med läns, man får några hundringar i rabatt på köpet, that's it.

En tolkning skulle kunna vara att fb inte anser att ett larm minskar risken för stöld, eller?
Tracker är såklart ett bra komplement men på en hoj är det ganska lätt att hitta enheten eller helt enkelt störa ut den...

Last edited:
Nä, det är samma med läns, man får några hundringar i rabatt på köpet, that's it.

En tolkning skulle kunna vara att fb inte anser att ett larm minskar risken för stöld, eller?
Tracker är såklart ett bra komplement men på en hoj är det ganska lätt att hitta enheten eller helt enkelt störa ut den...

Beror på utrustning, hoj och placering. VHF trackern är rätt dyr att störa effektivt.. en enkel GSM störutrustning går på 100 dollar, men en bra VHF störare ligger på tio till 250 ggr pengarna.
Placering är givetvis A och O, liksom att det är batteridrivet eller har batteribackup. Bästa är ju att man har batteribackup med laddning under drift.

Jag kör med larm på garaget. Efter ett inbrott dec 2011 när de snodde verktyg och skyddsutrustning. Bräckt upp låset/dörren med kofot. Så efter sovit i garaget 14 dagar i väntan på att "tomten" skulle komma med en julklappp till mig (kom inte). Så blev det larm i garaget. Tre stycken seriekopplade
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-835-36&toc=20356
bryter spänningen ifall en av garagedörrarna bänds upp 5mm. Dvs larmet går redan innan dörren är öppen, redan när kofoten är på plats och börjar bända. När nån av mikrobrytarna bryter så drar en 555 timerkrets i 2 minuter.
Eller tills alla brytarna åter sluter. Om brytarna inte är slutna inom 2 minuter.
555an drar ett Biltema 42-302 relä som drar ett Biltema
42-140 blinkrelä
Blinkreläet drar 4 st Biltema 42-302 reläer
Vart och ett av 42-302 drar ett Biltema signalhorn 431917 i garagetaket, dvs totalt 4 st signalhorn.
Som dra igång i garageplanet i ett flerfamiljshus. Med lyhörda grannar.
För i April 2012 var det dags igen.
En av grannarna berättade senare att larmet aktiverats 3 gånger en natt.
De hade ringt till störningsjouren.
Men när störningsjouren var på plats var det tyst och lugnt igen.
Och efter tre försök i hopp nån skulle stänga av larmet så gav tjuvarna tydligen upp.
Gillade inte TUT_TUT_TUT_TUT-ljud tydligen. Och vakna ilskna grannar :)
Slut om garagelarm...

När jag är ute och tourar så har jag ett eller två ABUS GRANIT och ett Biltema Granitkopia.
Tre lås tar tre ggr så lång tid.
Samt givetvis för att minska intresset kapell över hojen.

Själv kan jag om hojen står bra till hemma, dvs nära sovrumsfönstret. Tänka mig
TRE stycken som redan föreslagits av def.
http://www.teknikproffset.se/Hem-hu...arm/Traadloest-MC-larm-med-fjaerrkontroll.htm
Att tysta en, ja, tysta två, nja men tjuter det fortfarande efter två så drar nog de flesta.
I kombination med skivbromslås fram och bak så hojen måste bäras bort.
Samt givetvis för att minska intresset kapell över hojen.

Last edited:
Det finns en känd vetenskaplig teori som är lätt att applicera.

"defence in depth"

Så det handlar om att bygga lager på lager med skydd som gärningsmannen måste ta sig förbi. Och förhoppningsvis är "säkerhetslagren" inte värt mödan och risken att åka fast.

Tänk er hur gamla fort byggdes med vallgravar och flera murar. Eller hur man bygger fängelsen. Lager på lager med skydd.

som exempel:

1.Garagedörr
2.Kätting 1
3.kätting 2
4.skivbromslarm rörelse.
5.GPS tracker

Så svaret är inte "ett" utan flera tillsammans avskräcker och motverkar stöld.

Last edited:
Back