"Bästa" laptopen för 10k?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Skulle behöva hjälp att välja ny laptop, max 10k! Alla pratar SSD men jag hittar ingen med minst 15" skärm, 1920x1080 osv. utan det är mest "små" laptops som verkar finnas med SSD om det inte ska kosta herrejösses mycket pengar..

Efter en stund på prisjakt har jag hittat dessa två som jag funderar på,

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1074725,924647

Vilken skulle ni välja? Alt. tips på nån annan för max 10k?

Se till att i alla fall få 7200 rpm på disken.

Dock har inte asusen det tyvärr då den är bättre på lite annat.

Asus eller msi röstar jag för.

helst 8gb ram...

Får jag locka, 9k...
(nackdelar. kort batteritid och få usb,3st)
(fördelar. Grym prestanda för pengarna. Lätt och smidig/tunn)

http://www.inet.se/produkt/1969352/msi-ge620dx-488ne-geforce-gt-555m

Storlek 15,6 "
Upplösning 1920x1080, FULL HD Glare
Processor
Tillverkare Intel
Processor Core i7, 2670QM
Processorhastighet 2,2 GHz
Antal kärnor 4 st
Internminne
Minne 8 GB, (2 x 4GB)
Minnestyp DDR3 1333MHz
Hårddisk
Storlek 750 GB
Rotationshastighet 7200 rpm
Grafikkort
GPU-tillverkare Nvidia
GPU-typ GeForce GT 555M
GPU-minne 2048 MB
Anslutningar
HDMI-utgång Ja
VGA-utgång Ja
USB 2.0 Ja, 1st
USB 3.0 Ja, 2st
Kommunikation
Nätverk Ja
Trådlöst nätverkskort Ja, 802.11 b/g/n
Bluetooth Ja
Batteri
Batteritid (Upp till) 4 h
Batterityp 6-cells batteri
Övrigt
Minneskortläsare Ja, SD/MMC
Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bit
Optisk enhet Ja, DVD±RW DL
Pekdon Touchpad
Webbkamera Ja, 720p HD
Garanti 2 år
Mått
Bredd 383 mm
Djup 250 mm
Höjd 37 mm
Vikt 2,4 kg
Artikelnummer
Vårt ArtNr 1969352
Tillverkarens ArtNr GE620DX-488NE

Last edited:
Lite avgörande vad du skall göra med den. Skall den klara av dagens spel typ Battlefield 3 eller motsvarande?
Väljer man någon vassare version så brukar dom inte vara helt tysta.
Skall du bara surfa, då behöver den inte vara så vass och kan då kosta på en SSD disk.

Den såg inte så dum ut, men vad är MSI för märke?! :n00b Har en sån här idag & en stationär, dock ska den stationära ryka för en till laptop tänkte jag.

Lite mindre skärm, men bättre grafik & processor på den MSI'n än VAIO'n som jag tror det lutar åt.. Dock är nog skärmen i minsta laget för att kolla film i sängen, dock kommer den gå mot extern skärm 90% av tiden.. Hmm.. Kanske köpa en sån där till kontoret och sen ha den "gamla" till att kolla film i sängen.. Jefla I-landsproblem!

Gärna tips på fler, om det är nån som vet något "kap" där ute.

Det glömde jag, inget spel! Surfa på nätet, ladda ner & kolla HD-film och sen lite Photoshop är väl det den kommer nyttjas till. Dock vill jag ha något som "hänger med" något år framöver.

*EDIT* Asus G53SX går phetbort p.g.a design :D

Last edited:
MSI är känt och varit länge med i svängarna. Kanske mest känt för moderkort.
Kan väl villigt erkänna att jag inte läst på om just den enheten men den får goda betyg sådär spontant i alla fall.

Jag tycker att msi och asus brukar ha bra laptops generellt sätt.
Håller med om Asus verkar fått problem med designen... Dem ser fan skit ut. Nya serien är fan ännu värre :(

Jag går dock inte på utseende i första hand utan prestanda och kvalité

KÖP ABSOLUT INTE HP, Packard BEll, Fujitsu, Acer.

Den såg inte så dum ut, men vad är MSI för märke?! :n00b Har en sån här idag & en stationär, dock ska den stationära ryka för en till laptop tänkte jag.

Lite mindre skärm, men bättre grafik & processor på den MSI'n än VAIO'n som jag tror det lutar åt.. Dock är nog skärmen i minsta laget för att kolla film i sängen, dock kommer den gå mot extern skärm 90% av tiden.. Hmm.. Kanske köpa en sån där till kontoret och sen ha den "gamla" till att kolla film i sängen.. Jefla I-landsproblem!

Det glömde jag, inget spel! Surfa på nätet, ladda ner & kolla HD-film och sen lite Photoshop är väl det den kommer nyttjas till. Dock vill jag ha något som "hänger med" något år framöver.

Den såg inte så dum ut, men vad är MSI för märke?!

En version av den modell som Richo lade in vann iaf ett test i Pc för Alla för någon månad sedan:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.41...or-under-7000-kronor/sida/2/sida-2-test-del-1
1.410410.1318688501!imageManager%2F3338216766.jpg

Absolut. Finns gott om fina laptops för 7k. Ta gärna en med möjlighet till dubbla diskar och köp till en SSD disk. Inte fel alls.

minst 8gb ram. Framförallt om inte grafikkortet har eget minne.

MSI'n verkar helt OK efter en snabbis på Google, dock är skärmen precis på håret och den saknar tyvärr Blu-Ray.. Annars verkar det inte vara något att gnälla på. Nån som vet hur WebHallen ställer sig till att man vill klämma & känna på produkten innan köp? Den i Fruängen har ju bara en "hämtdisk", eller kan man få titta på grejerna där med?

Det här med SSD, är det sån stor skillnad mot en vanlig 7200disk med bra processor?

SSD har jag bara läst om. Men alla säger att det är en jäkla skillnad.
skillnaden mellan 5400 rpm och 7200 märker man av.
Men hoppet till SSD skall vara mer än "märker" Det skall kapa tid rejält vid boot o start program mm.

MSI'n verkar helt OK efter en snabbis på Google, dock är skärmen precis på håret och den saknar tyvärr Blu-Ray.. Annars verkar det inte vara något att gnälla på. Nån som vet hur WebHallen ställer sig till att man vill klämma & känna på produkten innan köp? Den i Fruängen har ju bara en "hämtdisk", eller kan man få titta på grejerna där med?

Det här med SSD, är det sån stor skillnad mot en vanlig 7200disk med bra processor?

Det här med SSD, är det sån stor skillnad mot en vanlig 7200disk med bra processor?[/QUOTE]

Jag upplever stor skillnad, har en som systemdisk + dom mest använda programmen.
Uppstart bios tar 15 sekunder, ladda Windows 7 pro, tar cirka 25-30 sekunder.

Disken är den enskilt största flaskhalsen i dagens datorer. Att slänga i en SSD är den absolut mest märkbara trimningen i datorn idag. Skiten fullkomligt flyger fram. Man vill aldrig ha en vanlig surdisk igen när man gått över.

Synd bara att det verkar vara små datorer som har SSD alt. dubbla diskar, om man inte ska betala 20k. ASUS Zenbook verkar många tycka om. Men en skärm på 11" och 128GB lagring går fetbort. Mao. är jag tillbaka på ruta ett igen.

Vilken av dessa tre tycker ni har den största fördelen? Klickar man i visa endast rader som skiljer sig så är det inte så mycket trots allt

- MSI'n har bäst grafikkort (men GT540M räcker ju för 1080p.) men minst skärm & ingen Blu-Ray.
- Asus'en har störst skärm, men "bara" 5400rpm disk, bara en USB 3.0 också.
- Vaio'n har sämst processor & minst disk. Skärmen ligger emellan de andra två.

Vilken skulle ni valt? Jag tror det lutar åt MSI'n, trots den mindre skärmen..

Last edited:
En tanke som slog mej om de huvudsakligen e film i sängen du vill ha stor skärm till... Varför inte satsa på en mindre, billigare burk samt en billig tv? För å spela upp 1080p krävs ju inga burkar i 10k-klassen direkt...

Hade visserligen redan en tv i sovrummet men ja köpte en liten 11,3" (har ja för mej) Asus UL30VT för ca 2 år sen å den funkar klockers te 1080p samt surf... I energisparläge får man ut ca 7,5-8h på batteri vid surf... Ja gav 4k för den ny å har aldrig upplevt den som slö... Ska ja spela sitter ja ändå på stationära riggen...

En tanke som slog mej om de huvudsakligen e film i sängen du vill ha stor skärm till... Varför inte satsa på en mindre, billigare burk samt en billig tv? För å spela upp 1080p krävs ju inga burkar i 10k-klassen direkt...

Hade visserligen redan en tv i sovrummet men ja köpte en liten 11,3" (har ja för mej) Asus UL30VT för ca 2 år sen å den funkar klockers te 1080p samt surf... I energisparläge får man ut ca 7,5-8h på batteri vid surf... Ja gav 4k för den ny å har aldrig upplevt den som slö... Ska ja spela sitter ja ändå på stationära riggen...

Pallar den med 1080p till extern skärm? Va sitter de i den burken, har en UL30A o den pallar möjligtvis med 1080p på den egna skärmen men de ska mkt till om den ska orka det till extern.

Pallar den med 1080p till extern skärm? Va sitter de i den burken, har en UL30A o den pallar möjligtvis med 1080p på den egna skärmen men de ska mkt till om den ska orka det till extern.

Givet kör den 1080p te extern skärm, ja har bara provat via hdmi... Måste förövrigt va en kvinna i din burk om den lyckas övertala egna skärmen te å köra 1080p :P... Här e specs, tror ja http://gdgt.com/asus/ul30vt/specs/

Edit: I vanlig ordning e ja packad, slå mej snällt :P...

Edit2: Kör denna mot en GAMMAL Philips plattTV, men 1080P spelar den utan problem samt utan å va högljudd... Blir lite penisvarm dock... :P

Edit3: Många nu, styrs även från bojen så man slipper resa sej när de e dags å byta fil XD

Last edited:
Givet kör den 1080p te extern skärm, ja har bara provat via hdmi... Måste förövrigt va en kvinna i din burk om den lyckas övertala egna skärmen te å köra 1080p :P... Här e specs, tror ja http://gdgt.com/asus/ul30vt/specs/

Edit: I vanlig ordning e ja packad, slå mej snällt :P...

Edit2: Kör denna mot en GAMMAL Philips plattTV, men 1080P spelar den utan problem samt utan å va högljudd... Blir lite penisvarm dock... :P

Edit3: Många nu, styrs även från bojen så man slipper resa sej när de e dags å byta fil XD

Hmm.. det är i stort sett same shit.
Tycker inte riktigt den pallat med hd-filmer tillfredsställande iaf, men men.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT