Bästa Kubrickfilmen?

Vilken är bäst?

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Istället för musik kör vi en filmpoll!

Vilken är Stanley Kubricks bästa långfilm?

Det kan diskuteras vilka som är långfilmer och inte, men allmänt brukar "Ärans väg/Helvetesbataljonen" anses som den första.

Jag är sjukt svag för 2001 men det rä svårt att sätta den som bättre än A Clockwork Orange och The Shining men den är å andra sidan inte sämre...

Oj, kanske en av de svåraste pollerna att svara på.

Dr Strangelove, 2001, Clockwork orange, Tha Shining & Full metal jacket skulle jag rösta på.

Men eftersom jag bara får rösta på en fil & att jag e svag för bra krigsfilmer faller rösten på Full metal jacket.

Svårt val, favoriterna är 2001, A Clockwork Orange och Eyes Wide Shut. Grymt bra filmer allihop, som slår an helt olika strängar när man ser på dem. Vill inte välja bara en egentligen, men idag faller rösten på den senare.

Jåg håller med om att det är löjligt svårt att bestämma sig för en film som är favoriten.

"The Shining och "Full metal jacket" är ju de mest kommersiella filmerna och kanske de som sätter sig bäst efter första gången man sett dem.

Men "Clockwork orange","2001","Dr Strangelove" och "Eyes wide shut" växer för varje gång man ser dem och lämnar ett mer bestående intryck.

Fast till slut är det ändå "Barry Lyndon" som för mig framstår som storverket framför andra, i fråga om precis allting. Kanske den bästa film jag sett.

A Clockwork Orange såklar... min absoluta favoritfilm! :tummenupp

Måste nog säga A Clockwork Orange. Det måste vara "det gamla goda ultravåldet" som fick mig att välja den.... Annars gillar jag 2001, den flippar ju så skönt på slutet. Gillade inte Eyes Wide Shut speciellt mycket, min reaktion när filmen var slut var ungefär "jaha?". Kanske är det som Chris Ash säger att man måste se den några gånger för att uppskatta den.

Svårate pollen någonsin??

The shining,clockwork orange,full metal jacket,2001,och eyes wide shut är topp filmer allihop

Rösten föll på the shining den och full metal jacket är dom filmerna man inte behöver se flera gånger för att förstå dom

Röstade på Eyes Wide Shut...tycker iofs om det mesta kubrick har gjort, men Eyes Wide Shut är den som är överlägset vackrast.

o då menar jag inte Nicole Kidmans bröst, utan mer sköna färger och miljöer.

Hade förmodligen röstat på 2001 om det varit Söndag och jag varit bakis.

Japp, svåraste jag sett. Clockwork Orange, 2001, Full Metal Jacket och Dr. Strangelove är alla i en klass för sig. Dessutom så olika att det är svårt att jämföra dem.

Clockwork orange! Väldigt djupt budskap i den filmen! Grymt bra!

Barry Lyndon, för att den rent bildmässigt är storslagen

/B

Chris Ash skrev:
Jåg håller med om att det är löjligt svårt att bestämma sig för en film som är favoriten.

"The Shining och "Full metal jacket" är ju de mest kommersiella filmerna och kanske de som sätter sig bäst efter första gången man sett dem.

Men "Clockwork orange","2001","Dr Strangelove" och "Eyes wide shut" växer för varje gång man ser dem och lämnar ett mer bestående intryck.

Fast till slut är det ändå "Barry Lyndon" som för mig framstår som storverket framför andra, i fråga om precis allting. Kanske den bästa film jag sett.
och vad för intryck o förståelse får du tex av en film som EWS?
Vad handlar den om egentlligen?

Jag gillar flera av dem. Men har ändå Ful Metal Jacket som favvo då jag tycker om krigsfilmer

om det inte hade varit det dära helt jävla puckade slutet på 2001 skulle det vara en klockren film, den är bra fram till "oh my god, its full of stars"...
jag gillar helt klart full metal jacket... grym bra musik i den är det också. :)

Ravetrancer skrev:
och vad för intryck o förståelse får du tex av en film som EWS?
Vad handlar den om egentlligen?

Tja, antingen gillar man den eller inte. Det är en omöjlig uppgift att försöka omvända någon när det gäller konst.

Eyes wide shut är framförallt en vacker film, bildskön precis som Barry Lyndon. Men även skrämmande och mystisk, jag älskar den mörka undertonen som går igen i flera av Kubricks filmer,drömlik och surrealistisk snarare än rationell. Dessutom är den extremt välgjord med många bottnar, det finns nya saker att upptäcka varje gång man ser filmen, symboliken är omfattande med referenser till äldre Kubrickfilmer, kolla tex på sättet han använder målningar. Återkommande småsaker och cirklar som sluts hela tiden i handlingen vilket gör det till en krävande film, inget man tittar på när man dricker öl med polarna, och tolkningarna av vad den egentligen handlar om är otaliga.

The shining! Är rädd för att J. Nicholson gör mycket av filmen, om inte så bidrar han och S. King i alla fall till min röst.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti