Bästa kombo av hojar för grus/gata/cross?

• Thread starter Thread starter Laggie
  • Start date Start date
Alternativ två..så slipper du ju ändra dämpinställning på 660´n. Den är ju ganska hårt ställd

660 borde väl vara perfekt för att långsladda på grusvägar? Nu har jag inte kört mycket på grusväg men känslan är att det är skönt att ha lite effekt när man leker där.
Personligen tror jag kombination helcross + 660 med dubbla uppsättningar hjul är det ultimata. 450 på grusväg känns litet samtidigt som den blir stor på crossbanan.

Jag tycker att du ska köpa en 525EXC och ha den till att köra ALLT med den, hade min till Enduro/Cross/Grus/Is/Motard, va väl inte bäst på nåt men den funkade till allt!

Laggie skrev:
2309827 Hej, jag äger idag en KTM 660 SMC men har till nästa säsong tänkt börja köra lite grus och cross igen..

Det skulle ju vara optimalt att ha tre olika hojar för ändamålen men jag vill begränsa mig till två.

Hur ska jag göra:

1: Ska jag köpa till fälgar och ok+skiva till 660in och ha den som grussmiskare också?
Samt då köpa en helcross.

2: Eller ska jag behålla 660in som motard, sen köpa en typ KTM EXC 450 och köra både bana och grus med? Ingen tävling är det tala om.

Det som lockar mest är nr 2 då jag slipper kasta om fälgar och repa 660in på grusvägarna, men 450 exc blir ingen höjdare på crossbanan :(

-------------------------------

Jag köpte själv min första motard i våras, valde oxå mellan husa 650, ktm 525 och honda crf 450 och det blev hondan. Detta pga att jag hört mycket positivt om den, japansk kvalite - snygg design - går riktigt bra... Enda nackdel med alla dessa modeller är givetvis serviceintervallerna, har själv min på annons nu, kör inte bana utan bara landsväg så jag ska ha en med lite mer kubik och längre serviceintervaller.. Köp gärna min, en -05 som bara gått 34 tim gata :tummenupp

Håller med, köp en exc525 så behöver du bara en hoj.

Snoogans skrev:
2311071 Jag tycker att du ska köpa en 525EXC och ha den till att köra ALLT med den, hade min till Enduro/Cross/Grus/Is/Motard, va väl inte bäst på nåt men den funkade till allt!

Laggie skrev:
2314423 Funkar den hyfsat till cross säger du? Är den inte tung?

Nee det enda var väl att den var lite svampig i fjädringen, dock var det inget som hindrade mig på min nivå, tror inte att det skiljer många kg på 525 EXC och SX! Dock är fjädring och växellådan annorlunda, men det är en annan femma!

jag kör crossbana med min ktm 525sx. det funkar tokbra på crossbanan tycker jag. vet dock inte mycket mycket det skiljer mellan sx och exc när det gäller fjädring.

bmwjohan skrev:
2316540 jag kör crossbana med min ktm 525sx. det funkar tokbra på crossbanan tycker jag. vet dock inte mycket mycket det skiljer mellan sx och exc när det gäller fjädring.
ja det får vi hoppas då just KTM 525SX är en cross :tummenupp

ec2bme skrev:
2316635 Går KTM 525 att få som landsvägsreggad?
Vad är det för serviceintervall på den?

ktm 525 sx är ej landsvägsreggad.
ktm 525 exc säljs alltid som landsvägsreggad.

serviceintervaller på 525 är ventilkoll var 20'e timma på ett ungefär. oljan byter jag var 10'e. kommer inte ihåg om det är 10'e eller 15'e timma som gäller enligt instruktionsbok på oljan.

Last edited:
japp varför inte en Husaberg Fe 650 e som är Enduro hojen sen fixar du Motardkit så har du den optimala hojen för dina önskemål + lite pulver i motorn också

Med en hoj kommer du att ledsna på att byta hjul fram och tillbaka ganska snart.Behåll din 660 och kör grusväg med 17" hjulen på.Köp en 450 cross för banåkat.Då kan du kasta dit 17" på crossen om du vill åka gokartbana också(om du köper KTM eller Husa).

fast har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra av dom så kan man ju alltid köpa en hoj för varje ändamål så slipper man ju allt krångel med byte av hjul :D

Laggie skrev:
2324243 Jo det skulle ju vara en dröm det :)

Jo nog jag är nog inne på samma att behålla 660in som renodlad motard. Det blir helt enkelt för bökigt att byta.

Då är frågan den sen då.
En Cross i endurospåret eller en enduro på crossbanan, vilket blir bäst??

Kanske det är bättre med en typ 525SX och sen köra den lite mjukare fjädring istället.

jag har provat att köra på crossbana med en endurohoj. det räcker typ med att man hoppar 2 meter så slår fjädringen igenom.

jag tycker att du ska köpa en crosshoj och köra crossbana för det är förjävla tråkigt att köra enduro :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti