Bästa klassiska låten?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Fick en order av chefen i veckan som gick ut på att säga den bästa klassiska låten (symfoni dvs) jag någonsin hört, fick bara säga en, inga "men"... inga "denna är också bra!" eller "delad första plats..." utan bara EN titel, och en liten motivering.

Det blev Samuel Barbers låt Adagio for strings.

Motiveringen får väl lyda; En uppsättning som ger intryck kring känslan av hopp och förtvivlan om vartannat... En av få låtar som ger mig gåshud var gång jag lyssnar på den. Väldigt progressivt och eskalerande uppbyggd med en fantastisk avslutning. Otroligt lidelsefull...
För er som inte vet vilken det är så är det bara o tanka, för den är väl 50 år gammal tror jag :) Slut ögonen, på med högtalarna och slappna av. Känn låten!

Ni kommer nog känna igen den från diverse filmer kan jag tänka mig.

Vilken är er favoritklassiker?

Last edited:
Kan inget om klassisk musik, men har länge haft Samuel Barbers 'Agnus Dei' som favorit. Det är 'Adigo för stråkar' fast med kör istället för stråkar. Antagligen det vackraste som en kör kan sjunga :) Måste höras!

Kay skrev:
Fick en order av chefen i veckan som gick ut på att säga den bästa klassiska låten (symfoni dvs) jag någonsin hört, fick bara säga en, inga "men"... inga "denna är också bra!" eller "delad första plats..." utan bara EN titel, och en liten motivering.

Det blev Samuel Barbers låt Adagio for strings.

Motiveringen får väl lyda; En uppsättning som ger intryck kring känslan av hopp och förtvivlan om vartannat... En av få låtar som ger mig gåshud var gång jag lyssnar på den. Väldigt progressivt och eskalerande uppbyggd med en fantastisk avslutning. Otroligt lidelsefull...
För er som inte vet vilken det är så är det bara o tanka, för den är väl 50 år gammal tror jag :) Slut ögonen, på med högtalarna och slappna av. Känn låten!

Ni kommer nog känna igen den från diverse filmer kan jag tänka mig.

Vilken är er favoritklassiker?
Don Giovanni.

Sen brukar man säga "stycke" :fatta!

Och sen är det inte alls bara att tanka. De som framför musiken har också upphovsrätt :fatta!

Men det är gratis att sjunga med :banana

Svårt........... Får man räkna opera som klassik musik, måste jag nog svara, fångarnas kör för tillfället.

Om inte så får jag nog vara lite tråkig, och svara något så vanligt som Cavatina.

kul tråd då det säkerligen finns en miljard bra "låtar" som man inte ens hört! Bra sätt att hitta låtar att utöka sitt klassiska bibliotek med.

Precis som Tiger säger, det är osäkert hur mycket man också har missat.
Idag är det för mig är det ändå W.A. Mozart som står högt på listan med mörkrets drottningarian från Trollflöjten. Den är bara så sjuk... :)
Om inte den duger så blir det lite ave Verum Corpus.

Last edited:
E lucevan le stelle ur Tosca av Puccini är en klämmig bit! Men jag kan hålla med om att Barbers Adagio har sting!

hum nu kommer jag inte ihåg exat men det finns nån som heter bergakungens sal eller nått liknande. den är bra

Bach Air for g string. Vacker och så tänker man ofta på filmer där den varit med. Som en ofantligt snygg scen i battle royale t.ex

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg