Bästa intercom systemet?

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
Honda
Jag känner en snubbe som gör såna installationer med Peltor-systemet.
Fungerade klockrent på vår Asien-resa.

PMa om du vill få kontakt med honom.

Det intercomsystem jag har mest erfarenhet är från Peltor och avsett för kommunikation bike-2-bike och det har jag i stort sett bara bra erfarenheter av.

Autocom har jag hört en del bra grejjer om men inte haft möjlighet att testa.

En stor skillnad för hur bra ljudet blir är hur tyst hjälm man har och om man kan få till en bra placering av högtalarna innanför hjälmen.

När jag var på semester i somras så hade jag ett billigt hjälmheadset (från touringbutiken, kommer inte ihåg vilket märke det var) som anslöts direkt till mobilen. Vad jag sa när jag pratade i telefon uppfattades bra (även om det var uteslutet att försöka använda röstuppringningen), men däremot så hörde jag inte ett skit av vad den jag pratade med sa när det gick över 100kmh.

http://www.peltor.se/
http://www.pmc-bike.se/

Det intercomsystem jag har mest erfarenhet är från Peltor och avsett för kommunikation bike-2-bike och det har jag i stort sett bara bra erfarenheter av.

Autocom har jag hört en del bra grejjer om men inte haft möjlighet att testa.

En stor skillnad för hur bra ljudet blir är hur tyst hjälm man har och om man kan få till en bra placering av högtalarna innanför hjälmen.

När jag var på semester i somras så hade jag ett billigt hjälmheadset (från touringbutiken, kommer inte ihåg vilket märke det var) som anslöts direkt till mobilen. Vad jag sa när jag pratade i telefon uppfattades bra (även om det var uteslutet att försöka använda röstuppringningen), men däremot så hörde jag inte ett skit av vad den jag pratade med sa när det gick över 100kmh.

http://www.peltor.se/
http://www.pmc-bike.se/

Passar Peltor i alla hjälmar?

Sitter det hörsnäckorna i öronen eller är med mer som hörselkåpor eller hur fungerar det?

Passar Peltor i alla hjälmar?

Sitter det hörsnäckorna i öronen eller är med mer som hörselkåpor eller hur fungerar det?
Det som torde bli aktuellt för sig är FMT160-01 vilket är avsett för integralhjälm (modellen som heter FMT160-02 är gjort för öppna hjälmar).
20050919154326.jpg

De skriver själva att det ska "passa i de flesta på marknadens förekommande hjälmar". Det är varken som hörsnäckor eller hörselkåpor. Snarare högtalare och en mikrofon som man sätter i hjälmen.

Det som torde bli aktuellt för sig är FMT160-01 vilket är avsett för integralhjälm (modellen som heter FMT160-02 är gjort för öppna hjälmar).
20050919154326.jpg

De skriver själva att det ska "passa i de flesta på marknadens förekommande hjälmar". Det är varken som hörsnäckor eller hörselkåpor. Snarare högtalare och en mikrofon som man sätter i hjälmen.

Vet du om det krävs någon sorts ingrepp i hjälmen? Typ karva ut lite foder eller liknande?

Vet du om det krävs någon sorts ingrepp i hjälmen? Typ karva ut lite foder eller liknande?

Det krävs ytterst få ingrepp. Högtalarna är väldigt platta och får plats innanför fodret utan ingrepp.

Microfonen behöver ett hål att titta ut igenom nere vid munnen. Som jag sa i PM till dig sgt så fixar Anders allt. Han har installerat några intercomer kan jag lova dig....

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back