Bästa hojen för bana, nybörjare

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X
Kör för närvarande en 25kw strypt Yamaha xt660x men har tänkt på att gå över till sporthoj och köra lite bana.

Observera att jag förmodligen kommer att köra strypt i ytterligare ett år, eventuellt köra upp igen för 35kw. Kanske plockar strypningen men kan tänka mig att strypningen gör att jag får bättre körteknik för att jag måste kompensera för farten. Har kollat på lite sporthojar ex r6, ninja 600, cbr 600.

Går det att lära in grunden på en supermotard eller är det lämpligast att byta till sporthoj? Vilken mc är optimal för att lära sig körteknikens grunder, kurvteknik osv?

Tacksam för svar, Mvh David
 
Om du har A begränsat idag så får du ju obegränsat efter 2 år och behöver väl inte köra upp för A2 heller?
 
Om du har A begränsat idag så får du ju obegränsat efter 2 år och behöver väl inte köra upp för A2 heller?

Står ingenstans att han har körkort.

Köp nån gammel R6 eller CBR 600f och ha som träningshoj. De är billiga och ingenting man börjar gråta över om du skulle vurpa för reservdelar är billigt och lätt att hitta. För vurpa kommer du så småningom göra om du ska testa dina gränser på banan. Kom ihåg då att du testar gränserna på just bana och inte ute på gatan.
 
Har för närvarande A begränsat som går över till obegränsat 2014 men tror att det går att köra upp för 35kw innan dess, tror dock att jag får nöja mig med 25kw.
 
Håll dig kvar vid ditt A-begränsad, med A2 får du ha 35kw, korrekt. MEN max 70kw som ursprungs effekt och då försvinner alla sporthojjar såsom r6 , gsxr 600 cbr 600 osv. Så behåll på ditt A-begränsat om du vill kunna använda hojjen utanför banan också.
 
Vi är många som kör bana på supermotard, så du kan både lära dig grunderna och utvecklas till en fullfjädrad racer på SM om du vill det. Min gissning är att det är lättare att ha skoj på en 25kw supermotard än en 25kw supersport. Körtekniken skiljer sig lite grann men det lär du snabbt om när du byter cykel.

På knixiga banor är det mer teknik än effekt som spelar roll, och på dom banorna trivs motarder bra. Sen kan man alltid ge sig ut på grusvägar och sladda lite när man är trött på asfalt :)
 
Vill du lära dig bättre korteknik skulle jag snarare rekomendera ninja 250. Eller exempelvis aprillia rs125/250 om du vill köra 2t.
 
Skulle lätt satsa på en äldre R6, ger mest skoj för pengarna enligt mig.
 
Vill du lära dig köra så börja med en Ninja 250, när du vill byta upp dig hade jag rekommenderat en CBR 600 RR och lite nyare årsmodell då så du inte ligger och trycker på något surt gammalt, då det lätt kan kännas som att hojen sätter gränserna, även om det inte stämmer! Många rekommenderar äldre billiga pga. kraschrisken i början, men låt farten komma till dig och kör hela tiden så fort som du behärskar så kommer det gå fint.
 
Tack för alla svar! Vad är skillnaden på ninja zx-6r och zx-6rr? Hur ser sortimentet ut för reservdelar för en ninja zx-6 jämfört med r6 och cbr 600? Är ninjan ett bra alternativ?
 
Tack för alla svar! Vad är skillnaden på ninja zx-6r och zx-6rr? Hur ser sortimentet ut för reservdelar för en ninja zx-6 jämfört med r6 och cbr 600? Är ninjan ett bra alternativ?

RR är helt gjord för att passa banåkning, den har en mer tätstegad växellåda bla.
 
Vad jag nu förstår så verkar 250 mest optimalt för att sedan gå upp till 600. Är det mycket negativt att direkt gå på 600 med tanke på körteknik?
 
RR är helt gjord för att passa banåkning, den har en mer tätstegad växellåda bla.

Utöver detta så gäller för årsmodellerna 03-08(?) att ZX-6R är 636 kubik och ZX-6RR är på 599, detta för att RR skulle kunna tävla i 600-klassen. Toppeffekten var ändå ganska likartad men R har i dessa årsmodeller bättre vrid och bottendrag än RR vilket kan vara bra för oss talanglös som ändå inte har nytta av den tätstegade lådan i RR. Å andra sidan tror jag vissa årsmodeller av RR hade slirkoppling när samma årsmodeller av R ej hade det vilket även amatörer kan ha nytta av.

Vore jag TS skulle jag välja en R6a då dom ofta är billiga och det finns gott om reservdelar. Skulle jag gå på CBR så skulle jag undvika årsmodell 03 av RR som verkar ha haft lite barnsjukdomar (fast dom som var drabbade kanske redan har fått det mesta åtgärdat). Men valfri japs 600 funkar fint, eller varför inte sucka 750 eller trajja 675 (dom senare är dock fortfarande lite dyra). Eller som någon skrev en 2T 250 om man gillar blårök och klarar att skruva, men dom verkar börja bli ovanliga och därmed dyra om man har bråttom
 
Jaså du hade redan fixat en tråd här, det va jag som tipsade om sporthoj.com på Flashback :yoparty
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top