Bästa hållbara sätt att "limma" ihop plast??

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har en plastdel vars fäste är paj. Fästet liknar ett musse pigg öra som lossnat.
Nu vill jag sätta tillbaka skiten o ha samma hållbarhet som en ny...hur gör jag detta. Superlim funka inte, antagligen eftersom det är för liten limyta. Limpistol funkade heller inte och jag vill inte smeta in hela skiten med massa glasfiber eftesom jag vill inte att man ska se att den är lagad. Vill alltså endast "limma" själv brottytan.

Någon med tips. Känns som man skulle behöva en liknande hård plast som delen består av och sedan smälta ihop skiten...men men..några råd?

Många (dom allra flesta) plaster går inte att limma, möjligen med en hållbarhet på nån timme, tyvärr.:(

För att veta vilken typ av lim du ska använda så underlättar det om du vet vilken typ av plast du vill foga samman. Kan säkert hjälpa dig om du skriver vad det är för plastbit:)

Annars löda ihop.

Om de är en så kallad "fet" plast=mjukböjlig typ är de svårt att limma och få de att hålla.
Men då är de som många redan sagt lödkolv som gäller funkar kanon.
Leta reda på lite extra plast från någon gamal dunk eller liknande och använd som fyllmatrial om de behövs.
Gjorde detta igår på plasten i hjulhuset på bilen och vart ricktigt nöjd.

Lägg ihop bitarna, gör ett djupt "dike" på baksidan av brottytan med en lödkolv, dra sedan in material mot diket med lödkolven.
Knepet är att få det så genomvarmt att materialet man lägger ner i diket smälter samman med det bredvid.
Som förstärkning kan du gör att par diken vinkelrätt mot brottytan, i dessa lägger du ner ett par bitar pianotråd innan du fyller igen dem.

aceton..
lödkolv..

Lägger till: kemisk ren aceton och en extra bit av samma plast som du gör tillsatsmaterial av av. Om det är REN aceton blir det fin gegga.

Det brukar väl vara någon slags ABS på originalkåpor. Exakt vilken typ av ABS vet jag inte hur man tar reda på. Vet du?

Annars brukar jag använda både kemist ren aceton och en extra bit plast + lödning/lödkolv.

Som "West" skrev kan man förstärka med pianotråd eller dylikt. Inte alls fel när det är "öron".

För att veta vilken typ av lim du ska använda så underlättar det om du vet vilken typ av plast du vill foga samman. Kan säkert hjälpa dig om du skriver vad det är för plastbit:)

Annars löda ihop.

Last edited:
Lägger till: kemisk ren aceton och en extra bit av samma plast som du gör tillsatsmaterial av av. Om det är REN aceton blir det fin gegga.

Det brukar väl vara någon slags ABS på originalkåpor. Exakt vilken typ av ABS vet jag inte hur man tar reda på. Vet du?

Annars brukar jag använda både kemist ren aceton och en extra bit plast + lödning/lödkolv.

Som "West" skrev kan man förstärka med pianotråd eller dylikt. Inte alls fel när det är "öron".

Konstigt att du gav mitt inlägg minus, hur det nu var så ville han ha en osynlig reparation och det får man mig veterligen inte genom att svetsa med lödkolv o armera med pianotråd, det var ju ett fungerande lim han efterlyste.:confused:

Konstigt att du gav mitt inlägg minus, hur det nu var så ville han ha en osynlig reparation och det får man mig veterligen inte genom att svetsa med lödkolv o armera med pianotråd, det var ju ett fungerande lim han efterlyste.:confused:

Osynlig reparation på så vis att du kan slipa den platt som innan om du "armerar" med pianotråd i. (du gör alltså en fåra du lägger tråden i eller om du har långa borr så kan man faktiskt borra. glasfiber är lite svårt att få osynligt då det läggs på. + att det kan ibland vara svårt att få att sätta sig. jag har dock inte haft problem med det.

TS bryr sig nog mindre om ifall det är lim, aceton eller svets. Han var ute efter ett sätt att sammanfoga 2 bitar plast. Skriver "limma" hela tiden och är i slutet på texten inne på att smälta. Jag anser att att det går att sammanfoga ABS plast så det håller med lite pill. Därför gav jag dig ett minus. Lägg ett minus på mig med om det känns bättre ;)

ps (lim kan vara mer en lim)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lim
Lim eller klister är samlingsnamnen på det bindemedel i flytande form som används för att foga tillsammans två eller flera fasta kroppar. Lim för ark, folier och andra tunna eller mjuka kroppar kallas ofta för klister.

Last edited:
Osynlig reparation på så vis att du kan slipa den platt som innan om du "armerar" med pianotråd i. (du gör alltså en fåra du lägger tråden i eller om du har långa borr så kan man faktiskt borra. glasfiber är lite svårt att få osynligt då det läggs på. + att det kan ibland vara svårt att få att sätta sig. jag har dock inte haft problem med det.

TS bryr sig nog mindre om ifall det är lim, aceton eller svets. Han var ute efter ett sätt att sammanfoga 2 bitar plast. Skriver "limma" hela tiden och är i slutet på texten inne på att smälta. Jag anser att att det går att sammanfoga ABS plast så det håller med lite pill. Därför gav jag dig ett minus. Lägg ett minus på mig med om det känns bättre ;)

ps (lim kan vara mer en lim)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lim
Lim eller klister är samlingsnamnen på det bindemedel i flytande form som används för att foga tillsammans två eller flera fasta kroppar. Lim för ark, folier och andra tunna eller mjuka kroppar kallas ofta för klister.

Ahaa...:rolleyes:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...