Bästa grafikkortet runt 2000kr ?

Update:

Tog deras express alternativ för frakt, FedEx.

Fuck fedex säger jag!

Levererar bara under kontorstid, eftersom jag handlade på kort godkänner Pixmania enbart hemadress, den konflikten var jag olyckligt ovetande om i tisdags.

Pix skickar direkt graffekortet från France, ser på nätet att jag ska få paketet tisdag, får inget.

Ringer, får reda på att jag kan lämna en fullmakt på dörren för leverans till jobbadressen, onsdag får inget.

Ringer, får reda på att man inte kan lämna fullmakt för annan leveransadress, men det ska komma på kvällen. När jag frågar om de verkligen leverar på kvällen så blir tjejjen förbannat och snäsar av mig om att det ÄR på väg.
Får inget på kvällen, för fedex gör inte så säger som alltid en tjurig ikkesörvismajnded 19åring i telefonen (fedex).

Tänker att jag kanske hinner få paketet idag då jag har varit på begravning och är ledig, missar fedexnissen med några minuter, ringer upp och får reda på att fedex inte vet vem/hur/när det levereras så jag kan inte prata med budnissen, men tjurskallen tycker jag ska ringa Pix och ändra leveransadress då det endast går där.

Ringer Pix, nej det går inte att ändra, säger tjäringa vänligt.
Nähe säger jag och undrar hur fan jag ska få mina grejjer.
- Har dom lovat leverans på måndag?
Frågar människan, och jag svarar artigt att det har dom.
-Men jag kommer inte sitta hemma 07-17.00 på måndag så jag kommer inte få mitt paket då heller.
-Näe men det går inte att göra något åt, de får försöka leverera tills de ger upp och skickar tillbaka paketet!

:va :näsblod :mad:

-Va? Så jag ska vänta en dryg vecka på att ni får tillbaka grejjerna?
Vad händer sen då?

- Jo sen makulerar vi automatiskt ordern.

- Jaha?

- Och då kan du beställa varorna igen med ett annat fraktbolag!
Efter ungefär en vecka till då du fått tillbaka pengarna du betalt, minus frakten du redan fått (som jag inte fått).
:arsele

Jippie!
Så nu sprang jag ner till mediamarkt och köpte ett XFX HD 4890 1GB istället, och tjänar 1-2 veckor och hjärtinfarkt.

Meeeen, kom fram till att nätagget inte pallar kortet, har ett Jula (Ja jag vet, skäms att jag snåla) 550w som troligen är 200w i verkligheten.
:näsblod

** Budgeten på den här datorn börjar gå åt hilvete men den kommer rokka! :D

Update:

Tog deras express alternativ för frakt, FedEx.

Fuck fedex säger jag!

Levererar bara under kontorstid, eftersom jag handlade på kort godkänner Pixmania enbart hemadress, den konflikten var jag olyckligt ovetande om i tisdags.

Pix skickar direkt graffekortet från France, ser på nätet att jag ska få paketet tisdag, får inget.

Ringer, får reda på att jag kan lämna en fullmakt på dörren för leverans till jobbadressen, onsdag får inget.

Ringer, får reda på att man inte kan lämna fullmakt för annan leveransadress, men det ska komma på kvällen. När jag frågar om de verkligen leverar på kvällen så blir tjejjen förbannat och snäsar av mig om att det ÄR på väg.
Får inget på kvällen, för fedex gör inte så säger som alltid en tjurig ikkesörvismajnded 19åring i telefonen (fedex).

Tänker att jag kanske hinner få paketet idag då jag har varit på begravning och är ledig, missar fedexnissen med några minuter, ringer upp och får reda på att fedex inte vet vem/hur/när det levereras så jag kan inte prata med budnissen, men tjurskallen tycker jag ska ringa Pix och ändra leveransadress då det endast går där.

Ringer Pix, nej det går inte att ändra, säger tjäringa vänligt.
Nähe säger jag och undrar hur fan jag ska få mina grejjer.
- Har dom lovat leverans på måndag?
Frågar människan, och jag svarar artigt att det har dom.
-Men jag kommer inte sitta hemma 07-17.00 på måndag så jag kommer inte få mitt paket då heller.
-Näe men det går inte att göra något åt, de får försöka leverera tills de ger upp och skickar tillbaka paketet!

:va :näsblod :mad:

-Va? Så jag ska vänta en dryg vecka på att ni får tillbaka grejjerna?
Vad händer sen då?

- Jo sen makulerar vi automatiskt ordern.

- Jaha?

- Och då kan du beställa varorna igen med ett annat fraktbolag!
Efter ungefär en vecka till då du fått tillbaka pengarna du betalt, minus frakten du redan fått (som jag inte fått).
:arsele

Jippie!
Så nu sprang jag ner till mediamarkt och köpte ett XFX HD 4890 1GB istället, och tjänar 1-2 veckor och hjärtinfarkt.

Meeeen, kom fram till att nätagget inte pallar kortet, har ett Jula (Ja jag vet, skäms att jag snåla) 550w som troligen är 200w i verkligheten.
:näsblod

** Budgeten på den här datorn börjar gå åt hilvete men den kommer rokka! :D

Jag både lider med dig och hånskrattar åt dig, leveranserna lider jag med dig, men pixmanina? hur tänkte du? kanske sveriges sämsta butik som inte regerätt blåser dig, nätagg? hånskrattar, stort, tyvärr..
Jag tyckte jag var snål som inhandlade ett 550W corsair, jag kör trots allt två 4870 på det, ok, det svettas lite men fungerar.

Jag både lider med dig och hånskrattar åt dig, leveranserna lider jag med dig, men pixmanina? hur tänkte du? kanske sveriges sämsta butik som inte regerätt blåser dig, nätagg? hånskrattar, stort, tyvärr..
Jag tyckte jag var snål som inhandlade ett 550W corsair, jag kör trots allt två 4870 på det, ok, det svettas lite men fungerar.

jo skämdes redan när jag shoppade nätagget :D

Menmen, Pixmania har man hört skit om, men dom var jävligt snabba på att skicka iväg o så. Sen att de väljer en leverantör som inte kan leverera är ju tipptopp :D

Ska shoppa ett corsair imorrn när butiken öppnar, hur många W tror du jag ska sikta på ?

Som sagt AMD x4 + 4890 och lite diskar?

Ska shoppa ett corsair imorrn när butiken öppnar, hur många W tror du jag ska sikta på ?

Som sagt AMD x4 + 4890 och lite diskar?
Lite beroend på vad du redan har och vad du ev. har tänkt dig.
550W räcker till alla singel kort du kan tänka dig som finns på marknaden i dag, skall du köra dubbla 5870 eller högre bör du nog sikta på 750W eller högre.
(dubbla 5970 överklockad kan kräva lite till)

Lite beroend på vad du redan har och vad du ev. har tänkt dig.
550W räcker till alla singel kort du kan tänka dig som finns på marknaden i dag, skall du köra dubbla 5870 eller högre bör du nog sikta på 750W eller högre.
(dubbla 5970 överklockad kan kräva lite till)

Har ju som sagt ful 550w som inte räcker.
Graffekortet KRÄVER 500w, räcker verkligen 550w då med en slukande AMD? :va

Har ju som sagt ful 550w som inte räcker.
Graffekortet KRÄVER 500w, räcker verkligen 550w då med en slukande AMD? :va
Grafikkortet kräver inte 500W, det är vad tillverkaren anbefaller om du kör ett skräp agg.
Ett högprestanda grafikkort drar någonstans runt 200W i full last(5970 straks över 300, överklockad, det är ett dubbel kort))

Grafikkortet kräver inte 500W, det är vad tillverkaren anbefaller om du kör ett skräp agg.
Ett högprestanda grafikkort drar någonstans runt 200W i full last(5970 straks över 300, överklockad, det är ett dubbel kort))

Oookej :tummenupp

Hur funkar det däringa med Crossfire? Måste det finnas 2 grafikkortsplatser på mammaplanket med?

Oookej :tummenupp

Hur funkar det däringa med Crossfire? Måste det finnas 2 grafikkortsplatser på mammaplanket med?

Jo, och inte bara det, det måste vara för crossfire också ;)

Det finns lite olika chipset, några stödjer crossfire, andra stödjer SLI, sen finns det några som stödjer både och, "its a jungle out there"

Jo, och inte bara det, det måste vara för crossfire också ;)

Det finns lite olika chipset, några stödjer crossfire, andra stödjer SLI, sen finns det några som stödjer både och, "its a jungle out there"

Ok, nja ska nog inte smurfa ihop nått dubbelt ändå.
När jag uppdaterar om 2 år så är nog graffekorten fetare än dagens dubbla ändå :)

Ok, nja ska nog inte smurfa ihop nått dubbelt ändå.
När jag uppdaterar om 2 år så är nog graffekorten fetare än dagens dubbla ändå :)
Jo, det tog bara ett år för mig för att ett singel kort skulle vara likvärdigt med min dubbel konfiguration, dock känner jag mig inte tvingad att uppdatera, då prestandavinsten är lika med noll. Dubbla 4870 räcker ett tag till ;)

Jo, det tog bara ett år för mig för att ett singel kort skulle vara likvärdigt med min dubbel konfiguration, dock känner jag mig inte tvingad att uppdatera, då prestandavinsten är lika med noll. Dubbla 4870 räcker ett tag till ;)

Köpte ett Corsair TX650W idag, och nu brummar datorn :tummenupp

Update 2

Har ett jobbigt problem med kortet,
i alla spel som man startar för första gången efter installation,
ser jag bara halva bilden? :va

Misstänker att det är något dualviewaktigt som är påslaget eftersom det är dubbla DVI-kontakter och 2st Ati Radeon HD 4800 Series i snabblisten på catalyst.
Dock har jag bara en skärm när man går in i inställningar sen, watta doo för att bli av med det här eländet? :va

Jättekul att leta efter grafikinställningar i menyer man inte ser i spelen, för nästan oavsett vilken upplösning jag ändrar till i spelet så blir det bra, om jag väl hittar dit :näsblod

Det där tror jag är något som har tillkommit med dom tre senaste drivrutinerna, jag har också konstiga saker när jag startar 3D app(spel) första gången, stänger ner spelet och startar igen, fungerar fint, får intryck av att växlingen till 3D läge fungerar sådär.
Annars kan du prova 9.8 versionen, har för mig att detta fenomen började med 9.9.
(jag har inte orkat att göra om, så jag lever med det)

Om det är som jag tror så är det inget fel på kortet, det är drivrutinsrelaterat, 9.12 kommer väl snart...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien