Bästa grafikkortet runt 2000kr ?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad är bäst bang for the buck i den klassen i ATI respektive Nvidia lägret?

Får man märkvärt mer prestanda för 2000kr respektive 1500kr ?

Kör burken endast mot tvn via HDMI och tvn är fullHD (äger ingen skärm) om det spelar någon roll.

Tips? :va

För 2k är ATI HD 4890 1GB ett säker kort, nVidias motsvarighet heter GeForce GTX 275, också ett helt ok kort, dock lite dyrare (någon hundring bara).

Sedan har du 5770 som inte är helt borta, ca 1500:- eller 5850 ca. 2500:-

Vad sysslar du mest med vid datorn?

För 2k är ATI HD 4890 1GB ett säker kort, nVidias motsvarighet heter GeForce GTX 275, också ett helt ok kort, dock lite dyrare (någon hundring bara).

Sedan har du 5770 som inte är helt borta, ca 1500:- eller 5850 ca. 2500:-

Vad sysslar du mest med vid datorn?

Tänkt ge mig in i spelvärden igen :)
Modern warfare 2 och dylikt, eventuellt lite 3D-rendering med.

Ogillar egentligen ATIs programvaror så nvidia föredrar jag om det inte är prestandaskillnad :)

Tack för hjälpen :tummenupp

Prestandaskillnaderna är ringa om du håller dig till något sådär samma prisklass, några spel vinner nVidia, andra vinner AMD(ATI).

Om du skall spela, och har tänkt att ha kortet ett tag, kika på 5850, det är ett DX11 kort, nVidias närmsta motsvarighet har bara DX10 stöd. (och är rätt mycket dyrare)

Artikel om 5850, 5770 och 5750, med benchmarks av ett gäng andra kort.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=1

Grovt tillyxad prestanda ranking:

ATI HD 5970 5800:-
Nvidia GTX295 4500:-
ATI HD5870 3500:-
ATI HD4870x2 3000:-
ATI HD5850 2500:-
Nvidia GTX285 3500:-
ATI HD4890 1900:-
Nvidia GTX275 2200:-
ATI HD5770 1500:-
Nvidia GTX260 1800:-
ATI HD4870 1200:-

Det går säker att debattera den rankningen till leda om man vill, dock ligger korten rätt nära varandra i toppen när det rör sig om pris prestanda, dyrast är snabbast.

Last edited:
Prestandaskillnaderna är ringa om du håller dig till något sådär samma prisklass, några spel vinner nVidia, andra vinner AMD(ATI).

Om du skall spela, och har tänkt att ha kortet ett tag, kika på 5850, det är ett DX11 kort, nVidias närmsta motsvarighet har bara DX10 stöd. (och är rätt mycket dyrare)

Artikel om 5850, 5770 och 5750, med benchmarks av ett gäng andra kort.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=1

fan bajs också :va

Nu sprack budgeten, känns som att kasta pengarna i sjön att köpa något annat än 5850 nu hehe :D

Jag lånar tråden lite.

Jag har ett moderkort med två st grafikiplatser. "ABIT Fatal1ty FP-IN9 SLI,nForce-650i SLI"
grafikkortet jag har nu är ett: XFX GeForce 8800GTS 530M 640MB XT GDDR3

Om jag ska slänga in ett grafikkort till måste det vara likadant som det jag redan har eller går det bra med nån annan modell????

Fattar inte riktigt en grej i testet
Benchmark

CF = SLI eller?
CF= Crossfire, ATIs motsvarighet till SLI, samma sak, annat namn.

Jag lånar tråden lite.

Jag har ett moderkort med två st grafikiplatser. "ABIT Fatal1ty FP-IN9 SLI,nForce-650i SLI"
grafikkortet jag har nu är ett: XFX GeForce 8800GTS 530M 640MB XT GDDR3

Om jag ska slänga in ett grafikkort till måste det vara likadant som det jag redan har eller går det bra med nån annan modell????
Nvidia är lite mindre flexibla, du måste ha samma GPU, fabrikant kan vara olika dock.
ATI kan du nästan bland hur du vill i crossfirex.

Last edited:
Verkar inte finnas några affärer som kommer sälja några 5850 iår så kanske står över..

Verkar inte finnas några affärer som kommer sälja några 5850 iår så kanske står över..
Nä det är ett problem, och topp korten från nvidia är nästan lika svåra att uppdriva av någon konstig anledning, det är någon produktionslina som inte rullar som den skall.

...jag handlade ett ATI 4870 i somras efter många år med nvidia - och är, bortsett från en lika ologisk kontrollpanel som vanligt, sjukt nöjd med prestanda och ljudnivå från kortet (efter att ha pillat lite i bioset med kurvan för tempstyrning av fläkten, den gick på 100% från kallt i stort, lät helveTT minst sagt).

Rockar hårt, körde genom senaste CoD i 1920 med mycket godis på utan problem på en låg-tdp-amd-x2:a. :geek

...jag handlade ett ATI 4870 i somras efter många år med nvidia - och är, bortsett från en lika ologisk kontrollpanel som vanligt, sjukt nöjd med prestanda och ljudnivå från kortet (efter att ha pillat lite i bioset med kurvan för tempstyrning av fläkten, den gick på 100% från kallt i stort, lät helveTT minst sagt).

Rockar hårt, körde genom senaste CoD i 1920 med mycket godis på utan problem på en låg-tdp-amd-x2:a. :geek

Bidde ett SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4890 Vapor-X - 2 Gb GDDR5 - PCI-Express 2.0 - HDMI
för 2048 SEK.

Lite överklockning på det så blir nog allt najs :banana

Tänkt ge mig in i spelvärden igen :)
Modern warfare 2 och dylikt, eventuellt lite 3D-rendering med.

Ogillar egentligen ATIs programvaror så nvidia föredrar jag om det inte är prestandaskillnad :)

Tack för hjälpen :tummenupp

Som referens kan jag nämna att jag kör Modern Warfare 2 med fulla effekter i 1920x1200 med ett ATI 4850 512MB
Flyter på bra :tummenupp

Går inte de flest korten bort pga jobbiga vinande ljud? Grymt sugen på 5850 men att ta steget dit från ett silent kort gör ont( i öronen ).

Standardfläktarna på de flesta grafikkorten är ditsatta av någon sadistisk jävel. Mitt 4850 var riktigt hemskt. Efter en vecka köpte jag en Accelero Twin Turbo. Var lite meck att få på den då man fick fila till ena minneskylaren, men tyst blev det! Och svalt dessutom :)

Arctic Cooling har bra kylare, kolla länken ovan :)

Standardfläktarna på de flesta grafikkorten är ditsatta av någon sadistisk jävel. Mitt 4850 var riktigt hemskt. Efter en vecka köpte jag en Accelero Twin Turbo. Var lite meck att få på den då man fick fila till ena minneskylaren, men tyst blev det! Och svalt dessutom :)

Arctic Cooling har bra kylare, kolla länken ovan :)

...på en del kort sitter det bra kylning från början, men fläktstyrningen är helt åt helvete. :) Mitt 4870 hade heatpipekylare modell större, där man lät fläkten gå på max från låga temperaturer.
Jag hade börjat surfa på alternativ på kylare när jag snubblade över lite tips om att pilla med fläktstyrningen.

...lite fippel med bioset, och det är helt tyst, och går inte varmt heller (trots extremt tyst htpc-burk, med halvdant luftflöde).

Det finns info därute hur man gör, man laddar ur bioset, editerar och skickar upp till kortet igen, bus-simpelt för en någorlunda händig it-geek. :)

/J

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...