Bästa gitarrsolo?

Chrille skrev:
Fan vet varför men folk fattar helt enkelt inte hur bra Norum är.

Han är som bäst i de gungigare Lizzy-inspirerade låtarna med mycket groove... då är det världsklass. De snabbare låtarna passar inte honom riktigt tycker jag. Men som alla riktigt bra yxmän så har han ett omisskännligt eget sound, det hörs verkligen när Jompa bänder strängarna. Yngve är tekniskt skickligare utan tvekan men jag föredrar faktiskt Norums sound, är väl ensam om det kan jag tänka.... :huvet :)

Tidernas bästa gitarrsolo är tveklöst david gilmours i live-versionen av Another brick in the wall part 2 tror jag det är.. grymt bra..

Simp skrev:
Tidernas bästa gitarrsolo är tveklöst david gilmours i live-versionen av Another brick in the wall part 2 tror jag det är.. grymt bra..
Eller comfortably numb, som varit uppe ett par gånger tidigare. Svulstigare solon än så får man leta efter och när det hela kombinas med ljusspel, och som i pulse, en 30-meters spegelboll som vecklas ut till en gigantisk blomma så är det onekligen mäktigt.

mb skrev:
Ändå brukar de tona ner låten när solot drar igång, då den spelas på radion :mad:

Bara det är en anledning att gå Berserk. Förbannat irriterande, gillade Paul McCartneys protest mot radiostationernas 3 min regel.

Själv tycker jag att Jimi H främst skall uppmärksammas som rythmgitarrist än som bländande sologitarist, och för sitt nytänkande. (hugar mig för flygande föremål)

Last edited:
Utan tvivel låt nr 7 cd 2 med Dream Theather och skivan Once In A Lifetime (John Petrucci solo) , Fy satan vilket solo!!! :Bugar

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty av 5

Last edited:
Chrille skrev:
Fan vet varför men folk fattar helt enkelt inte hur bra Norum är.
Norum rockar helfett,är dessutom en väldigt känd o respektabel studiomusiker i usa numera.Helt klart den mest allrounda gittaristen som jag känner till.Hajar ju att giget i europe måste blivit tråkigt till slut för honom.

Al Pitrelli är också fantastisk i avdelningen storslagna och svulstiga solon. Alla hans femtielva solobreaks i "This is the time" är sjukt mäktiga.

Har någon nämnt Brian May? Fantastisk gitarrist!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti