Bästa gatdäcket i regnigt och kallt?

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag tänkte sula om hojen (KTM 950 SM) och då jag tycker det alltid verkar var regnigt och kallt när jag är ute och pendlar fram och tillbaks från jobbet så skulle jag vilja prova ett par däck som är extra bra på detta. Det som sitte rpå fungerar på bana och torrt och är inte slut än, så jag kan sula om till de gamla däcken ifall det blir "riktig" åka av. Tips mottages tacksamt - dock helst Bridgestone eller Mitchelin då jag är lite feg inför andra märken... Livslängd inte superviktigt, mer prestanda i vått och kallt som sagt...
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Michelin pilot road 2ct har ju fått väldigt bra kritik för att fungera bra i vått.
Har såna själv och när det är 3-5 grader ute så får jag upp värme i dom ändå.
Jag tycker dom är bra.

Mvh jocke
 

NeO

Krash Kungen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-Haninge
Hoj
Yamaha R6 -01 R.I.P
Ta en titt på Dunlop Roadsmart. Det har visat sig i många test runt om i Europa samt Sverige att det är ett riktigt bra däck när det gäller våt vägbana.

Problemet är att hitta ett däck som klarar våt vägbana OCH som inte tappar prestanda på torr det är det svåra!
Roadsmart är lite djupare skuret i mitten för att evakuera vatten bättre.
Sen har Roadsmart även Dunlops triple compound.

Mvh Mattias
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
pilot power 2 ct. Har sedan det kom slagit konkurrenterna på fingrarna i alla tester just i kall och våtgrepp,
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
Bridgestone BT016:tummenupp Funkade perfekt hela hösten i både vått och torrt på gammelrettan, funkar bra nu på vårkanten också med typ nollan eller få plusgrader ute.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
I princip vilket däck som helst som är gjort med Silica istf kimrök (Carbon black). Gärna då med olika gummiblandning, kanske kan Maxxis Presa Sport överraska annars nåt slags Michelin 2CT, troligen Road då din hoj inte direkt är den tyngsta som finns. Det du letar efter är nåt som får upp värmen snabbt och behåller den, alltså i dagsläget ett Silica-däck eller nåt annat som är bra på samma område. Inte så mycket ett supersportdäck även om kanske Pilot Power 2CT får bäst betyg i tester med likvärdiga däck, men kör du verkligen som de gör i det testet (dvs som på min avatar fast i regn)?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
I princip vilket däck som helst som är gjort med Silica istf kimrök (Carbon black). Gärna då med olika gummiblandning, kanske kan Maxxis Presa Sport överraska annars nåt slags Michelin 2CT, troligen Road då din hoj inte direkt är den tyngsta som finns. Det du letar efter är nåt som får upp värmen snabbt och behåller den, alltså i dagsläget ett Silica-däck eller nåt annat som är bra på samma område. Inte så mycket ett supersportdäck även om kanske Pilot Power 2CT får bäst betyg i tester med likvärdiga däck, men kör du verkligen som de gör i det testet (dvs som på min avatar fast i regn)?
Min uppfattning/erfarenhet om 2ct är att det fungerar mycket bra även om du inte kör fullt så aktivt som du gör på din posörbild jåke. : )
Det jag tycker talar mot road2 är att det är ett långsammare däck att svänga med.
 

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1098S special
Överlägset bästa däcket som du söker är Roadsmart som i test i Frankrike på våtlagd bana var hela 2sek snabbare än tex Pilot Road 2, Roadsmart var även det däck som snabbast blev varmt.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Överlägset bästa däcket som du söker är Roadsmart som i test i Frankrike på våtlagd bana var hela 2sek snabbare än tex Pilot Road 2, Roadsmart var även det däck som snabbast blev varmt.

Och om du jmf det med tex pilot power?
Dvs ett däck som inte hör till sporttouringsegmentet?
 

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1098S special
Och om du jmf det med tex pilot power?
Dvs ett däck som inte hör till sporttouringsegmentet?

Kört på båda och kör nu endast därefter på Roadsmart, kom tex 1350mil på ett Roadsmart bakdäck & 2100mil på framdäcket på min CBR1000RR och då med flera banbesök, toppfartskörningar.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
1.) Michelin Pilot Power 2CT
2.) Michelin Pilot Road 2CT

2 = Ger aningen mer mil med aningen sämre grepp än Pilot Power. Välj därefter! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Överlägset bästa däcket som du söker är Roadsmart som i test i Frankrike på våtlagd bana var hela 2sek snabbare än tex Pilot Road 2, Roadsmart var även det däck som snabbast blev varmt.

I vilka temperaturer?
Bikes test var iallafall asfalttemperaturen 25
Väderförhållanden varmt,vindstilla.

dvglg...abcd eller vad han kallar sig frågade om däck i regn och kallare temp.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
De däck jag testat av de som diskuteras är:

- Pilot Power 2CT
- Dunlop Qualifier

Av dessa två är PP definitivt det däck jag föredrar i de förhållanden Du beskriver.

Skulle jag köpa ett nytt däck med fokus på gata skulle jag vara jättesugen på att prova det nya Pirelli Diablo Rosso som fått mycket bra kritik. Jag har åkt på SuperCorsa Pro och det var inte på topp i kalla förhållanden, så jag är lite osäker på hur Pirelli lyckats denna gång med sitt Rosso...

Lycka till med Ditt val:tummenupp
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Ett besök hos Roller idag och Michelin Pilot Road 2CT införskaffade. De gamla backdäcket kaserar jag, var lite för slitet...
 

Bifogat

  • JOF_7373 - 950 SM.jpg
    JOF_7373 - 950 SM.jpg
    79.9 KB · Visningar: 54
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top