Bästa framdäcket för sporthoj på gata i 500-1000kr-klassen?

Jag tycker du ska köpa samma märke och modell som du har bak" power pure". Sen när ditt bakdäck är slut så kör du med 55 profil istället. Du får mer gummi i marken när du svänger :tummenupp

Last edited:
Absolut Lassis.

Vad benämner bokstaven efter artikelnamnet på däcken? Exempel; Power Pure A front och Power Pure D front samt ingen bokstav?

Michelin brukar va bra på att lägga upp youtubeklipp om sina sportdäck, testa att söka där, personligen har jag inte en susning men gissar att det kanske har med hastighet eller "senaste" modell att göra. Amatörspånar bara dock. :)

Saxat ifrån Motorrads däcktest Juli2012;
"Det D-specificerade framdäcket (bakdäcket hade ingen sån beteckning) känns neutralare än standardversionen. Sen står det att det blir svampigt när det blir riktigt varmt och förlorar den mkt goda kurvstabiliteten som fanns från början. Det gäller på bana när det blivit varmt alltså, det är fortfarande mkt bra på landsvägen där du inte kommer upp i samma temp.

Vad det betyder sen vet jag inte...

Last edited:
Vad benämner bokstaven efter artikelnamnet på däcken? Exempel; Power Pure A front och Power Pure D front samt ingen bokstav?

De olika bokstäverna står för minimala skillnader i form, styvhet och gummiblandning. Detta för att Power Pure sitter original på flera olika märken och de olika märkena vill ha små, teoretiska skillnader i egenskaper. Det däck som sitter original på YZF-R1 har till exempel marginellt styvare stomme för att hojen är ganska framtung. Du kommer dock inte att märka någon större skillnad mellan de olika varianterna. Skillnaden mellan A, D och det däck som saknar bokstav är minimal jämfört med skillnaden mellan Power Pure och Pilot Power 2CT eller ett däck av annat märke.

Om du redan har ett relativt fräscht Power Pure bak så finns det ingen anledning att välja något annat fram. Om du absolut måste stå på i regnväder så är Power Pure inte det bästa valet. I så fall skulle jag hellre titta på Pilot Power 2CT, Pilot Power eller Pilot Road. Dock, att en krasch vid ren transport i regnväder skulle bero enbart på däcket - om det är korrekt monterat, inkört och försett med rätt lufttryck - finner jag svårt att tro....?

Pure D har ett annat material i stommen för att göra det lite stabilare vid hård körning.
Det är lite,lite tyngre än det vanliga med lättviktsstomme

Pure A är specat för de som kör Yamaha R1 2009 o framåt.

Tack för svar!

Jag beställde ett Power pure(utan bokstavsbenämning). Eftersom mitt bakdäck är nästan nytt så kändes det bäst o köra samma, som en del av er sa.

Jag kan säga att jag verkligen undviker att köra i regn. Kör ingenstans om det finns en minsta chans till regnväder efter jag fått en del framhjulssläpp på vita vägmarkeringar vid vått väglag, har dock klarat mig än så länge. Men den känslan är inte orgasmisk direkt..

En ZX-10R -04 ska väl ändå inte ha ett femhundrakronorsdäck!? Vill du dock tumma på säkerheten, bryta ryggen, skrota hojen eller dö så kör hårt! Lätt hänt att tappa fäste både fram och bak, t ex; http://www.youtube.com/watch?v=rlMbFlPzS24&feature=relmfu

Nämen allvarligt. Jag kör ett Pilot Power 2CT (2,9kg) bak och Pilot Road 3 (2,5kg) fram. Skall tydligen enligt den lokala draghoj mekaren kunna knäskrapas i regn utan bekymmer med den setupen så det torde funka för de flesta! 1200 för bakdäcket och 1100 för framdäcket.

Vad jag läste i Motorrad så var inte 2010 års upplaga av PP bra men att det uppdaterades 2011 och fick betydligt bättre betyg. Var det däck från 2010 som dom vurpade med? Hur som helst är det så klart riktigt dåligt av Michelin att släppa ett undermåligt däck.

Tror det var 2010 däck. Det kan stämma.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...