Bästa framdäcket för sporthoj på gata i 500-1000kr-klassen?

Jackiechan

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2011
Hoj
zx10r 2011
Tjena!

Har inte varit sporthojsägare jätte länge och nu är det dags att köpa nytt framdäck. Där ute finns en hel djungel med olika framdäck i olika pris-klasser. Så nu vänder jag mig till er för tips och råd.

Kör endast gata än så länge och däcket ska sitta fram på min zx-10r 2004.

Kollade i tråden "Allt o MC däck". Men fick inte riktigt svar på min fråga.

Kom gärna med egen erfarenhet.

Mvh J

Michelin pilot road 3 vad jag hört, top betyg, grymt bra grepp men hyffsat slitstarkt :)

Dunlop sportmax roadsmart funkar bra för gata med, och duger för vanliga bandagar med. Beror lite på hur hårt du kör, de är lite hala på fukt i jämförelse med riktiga sportdäck tycker jag, men å andra sidan så räcker de längre med.

Michelin Pilot Road 2 och 3 är de jag har erfarenhet av och gillar dem.
Men får man verkligen något däck man vill ha för 500-1000kr ??

I den prisklassen finns det inget som slår Michelin Pilot Power. Du får framdäcket för 850:- och bakdäcket under 1200:- i en av annonserna till höger. Bättre grepp än alla varianter av Pilot Road och fortfarande grymt slitstarka. Kanske inget man tar till banan, men lägger du 100-200:- mer så är du uppe på Pilot Power 2CT och lägger du 200-300:- mer så får du Power Pure. Dessa skäms inte på bana och sitter OEM på flera av 2012 års tusenkubikare.

Lätt att stirra sig blind på pris, men med risk för att köra en "stating the obvious" så tycker jag att du ska anpassa däcket efter din körning, och inte efter plånboken.

Det är trots allt däcket som är en stor del i att du håller dig kvar på vägen.

Pirelli, Michelin, Dunlop, Continental, Bridgestone, Metzeler....de gör alla kanondäck som räcker mer än väl för gatåka.

Köp ett sporttouring däck som du får bra pris på och inte är äldre än ett år. Ska du smiska lite bana så köp ett sportdäck. Undvik racingdäck, du kommet inte att få upp dem i temperatur.

Kör själv med Diablo 2 och de är kanon för inspirerad körning och udda bandagar men blir lite väl med framhjulssläpp om man kör hårt i regn.

två personer i min närhet har vurpat med power pure när det är blött. Inget däck jag kommer köra i blöta efter deras erfarenhet. Säger bara det.

två personer i min närhet har vurpat med power pure när det är blött. Inget däck jag kommer köra i blöta efter deras erfarenhet. Säger bara det.

Tror inget av sportdäcken är mycket att hänga i julgran vid väta. Då är det nog sporttouring som gäller typ pilot road o.s.v

Själv kör jag inte när det regnar och är jag tvungen går det väldigt lugnt.

Jag vet inte varför men jag gillade inte alls Sportsmart på min Zx10-04a. Upplevde det både vingligt och trögt på samma gång.
Jag gillade fanimej M3 mkt bättre än sportsmart. Har K3 på nu, som väl inte är optimalt på vägen direkt.

Vad har du för bakdäck? enklast är väl att utgå från det och köpa ett likadant fram? Ska du laborera så kan det gå hur bra som helst, eller så blir det kattskit av det...

Och bestämmer du dig för Dunlop Sportsmart så har jag 2uppsättningar liggandes...

Är du prismedveten så handla däcken från Spanien.

Tack för svar!

Priset spelar egentligen ingen roll, det var nog mer jag som bara drog till med något eftersom jag trodde allt över det var överkurs.

Jag kör med Power pure 2ct 190/50ZR17 bak. Det har kanske 85% djup kvar.

Jag får kolla upp era förslag lite och sedan bestämma mig. Men jag antar att det är vettigt att hålla ungefär samma kvalitet på fram- & bakdäck.

Mvh

Vad jag läste i Motorrad så var inte 2010 års upplaga av PP bra men att det uppdaterades 2011 och fick betydligt bättre betyg. Var det däck från 2010 som dom vurpade med? Hur som helst är det så klart riktigt dåligt av Michelin att släppa ett undermåligt däck.

Håller med ovanstående apa.

Om du är som mig så som alltid letar bättre i jakt på det bästa(som ger MIG mest fötroende) så kommer du förr eller senare att inse att det finns inga däck som är bäst på allt, alla har en baksida om det sen är uppvärmningstid, slitage, regn, pris, gat eller bankörning är väl sak samma egentligen, det är bara att prioritera.

Absolut Lassis.

Vad benämner bokstaven efter artikelnamnet på däcken? Exempel; Power Pure A front och Power Pure D front samt ingen bokstav?

Michelin Pilot Road verkar ju säljas rätt billigt nu, Road 2 lite dyrare och Road 3 ännu lite dyrare.
Kör man bara gata så funkar de utmärkt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...