Bästa färgen/ytbehandlingen för avgassystemet?

Jag har för mig att jag läste nånstans att avgasbandage inte är bra på gathojar, bandaget binder fukt som gör att det rostar friskt!

Skulle den värmetåliga färgen inte tåla vatten? :va

Värmetålig färg av sprayburksmodell brukar lossna om man kör i regn. Krökarna är flera hundra grader varma och när vattendropparna från framhjulet träffar krökarna och förångas blir det alldeles för stor temperaturskillnad i det tunna färgskiktet som då lossnar. Samma fenomen som händer med glödskalet om du stoppar ned en het metallstav i en hink vatten

Du verkar riktigt smart! som har kommit på att grenröret blir varmare:D vad har det med att göra att dämpare grenrör sitter i hop på en RD:confused:

Ja, vad har någonting att göra med att grenrör & dämpare sitter ihop på RD? Det var du som skrev det o kanske hade du en poäng?

Oavsett en eller flera delar så blir kröken varmare, och du skrev att du målat ljuddämparna med färgen, vilket inte tråden handlar om.

Så vad?

nån som vet nån sida där de visar hur man metallsprutar? skulle vilja se hur dom arbetar :)

Jag har för mig att jag läste nånstans att avgasbandage inte är bra på gathojar, bandaget binder fukt som gör att det rostar friskt!

Det är väl därför man igentligen ska spraya bandaget med en värmetålig silikonspray för att förhindra att vatten kommer in?

Det är väl därför man igentligen ska spraya bandaget med en värmetålig silikonspray för att förhindra att vatten kommer in?

Silikonspray, är det en speciell typ annan än "biltematyp" värmetålig sprayfärg?

Ja, vad har någonting att göra med att grenrör & dämpare sitter ihop på RD? Det var du som skrev det o kanske hade du en poäng?

Oavsett en eller flera delar så blir kröken varmare, och du skrev att du målat ljuddämparna med färgen, vilket inte tråden handlar om.

Så vad?

Då får jag väl lägga till att jag målade både avgaskröken och dämparen och det har inte lossnat någon färg, varken på dämpare eller krök:rolleyes:
Nöjd nu!:tungan

Last edited:
Jörgen, säg åt din HD polare att skaffa ett luftfilter FFS, han har ju sugit in en hel älg i förgasaren!

Jörgen, säg åt din HD polare att skaffa ett luftfilter FFS, han har ju sugit in en hel älg i förgasaren!

Ja det är en störd älg det där, på den andra bilden sitter spektaklet på bakskärmen :dummer

Nu har jag sökt med ljus och lykta efter företag som sprutar alu i Göteborgsområdet. Dessa firmor verkar inte direkt växa på träd :va

Kållereds blästring var dom enda som kunde göra jobbet men inte för ett par hundralappar, utan för minst 1500 kr för mitt grenrör.

Är det hutlöst eller ok?

Någon annan som hittat något alu sprutare runt Götet?

Nu har jag sökt med ljus och lykta efter företag som sprutar alu i Göteborgsområdet. Dessa firmor verkar inte direkt växa på träd :va

Kållereds blästring var dom enda som kunde göra jobbet men inte för ett par hundralappar, utan för minst 1500 kr för mitt grenrör.

Är det hutlöst eller ok?

Någon annan som hittat något alu sprutare runt Götet?

Vad säger du Jörgen? Vad skulle du ha betalat om du mot förmodan skulle skaffat en sur rad-4 (:D ) och skickat iväg systemet för aluminisering?

Ursäkta gammal tråd!

Vem kan göra sprut alu metallisering i Sthlm för vettiga pengar på ett set nytillverkade v8 headers? Får man även en effekt i stil med keramisk coating? D.VS HÅLLA VÄRMEN I Röret?

QUOTE=Jörgen Karlsson;3928081]Jo det ser rätt vackert ut, avgasrörsstumparna på gamla flygmotorer brukar ha den ytbehandlingen.

En kompis har tex sprutaluminiserade krökar på sin HD-dragbike
Kollektor och megafon är dock i polerad RF, så du inte blir förvirrad.

attachment.php

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=250605&d=1222011648[/QUOTE]

Gamla Kollegan har sån där metallsprututrustning på sitt jobb, men ingen vet hur man snvänder den!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman