Bästa "Dakar" Hojen?

• Thread starter Thread starter 122025
  • Start date Start date

122025

Guest
Nu är det inte så att jag ska ge mig in i Dakar, men jag söker en liknande sådan hoj. Alltså en tyngre offroad hoj för grusbus men absolut ingen teknisk endurokörning - ni förstår vad jag menar, som man dessutom bekvämt kan åka längre turer på.

Har tittat på Transalp, Africa Twin, Tenere, KTM Adventure m.m.

Prisklass: 40-50K.

Vilken rekommenderar DU?

/Anton

Last edited:
tenere, adv och dr800 om du ska grusbusa mycket. mer väg så lätt
africa twinen.

Det beror helt och hållet på hur mycket gata du skall åka. Är du typen som kör en 20 mil grustur runt hemmet på helgen eller är du typen som packar tältet och åker 300 mil grus/asfalt på en vecka samt kombinerar detta med att åka 10mil motovägstransport ibland?

För den förstnämnda typen tycker jag du skall köpa dig en KTM 640 ADV, lång räckvidd och formidabelt rolig på grus. Hyggliga serviceintervall och betydligt lättare/mer racemässig än transalp/BMW 650 mfl.

Är du typ2 tycker jag du skall köpa en KTM 950 Adv men då de ligger prismässigt lite över vad du vill betala (testa att pruta där finns många till salu just nu). Annars faller valet på Africa Twin som den mest gruskompetenta tourern.

Africa Twin verkar ohyggligt intressant. Så mycket historia. Dessutom verkar det vara en duktigt kompetent grusbusare och långfärdare.
KTM's hojar verkar riktigt bra dom också. Dock är prislappen något högre.

Svårt att bestämma mig. Valen ligger dock mellan KTM & Africa Twin som det känns nu.

Fler åsikter?

Varför inte en KTM LC4 640, med en 18 liters tank.
Skapligt smidig, bra grus-maskin. robust konstruktion

Jag har kanske en tank att sälja. :tummenupp

Jag har en Yamaha XT 660 -08 att sälja, du får den billigare än den billigaste -08 på blocket.

BMW 1100 GS

Se länk.

http://www.blocket.se/vi/17633514.htm?ca=11_s

Lägger du på lite stålar kan du köpa min BMW R 1150 GS. :yoparty

Photo_5267_824049.JPG

Om vi håller oss till lite äldre Dakarhojar så gissar jag att AT:en är den mest allsidiga. Sen vill jag nog framhålla min egen DR 800 som en bra hoj. Trivs bra med komforten på touringsvängarna och klarar vilka knölstigar som helst tack vare den stabila och långa fjädringen.. Största tappet mot AT är nog toppeffekten om man vill vara snabb.. Dock ligger DR i en klart bättre prisklass.

En snabbare och tuffare hoj för touring bör vara Super Teneren.. Men jag tror inte på den för seriös offroadkörning pga sämre fjädring och mera högvarvig motor. För mera offroad och mindre touring tror jag KTM 640 är trevlig..

Transalpen har jag provat att sladda lite med på grus och blev glatt överraskad men för vanliga transporter känns den lite liten och moppeaktig med sina mått, trots att jag knappt är 180 cm..

Ägde under flera år gamla BMW boxern R100GS.. Väldigt praktisk och råstark touringhoj men på löst underlag var jag alltid livrädd pga svajig ram och gaffel och stenhård och okänslig fjädring..

Snackar vi större och dyrare hojar så är BMW:s 1150 i föregående inlägg en av mina absoluta drömhojar..

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back