Bästa dämparullen?

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Vilken är den bästa dämparullen?

Vågar man testa med Rockwoll eller Gullfiber?

Har kört med "riktigt" dämparull inköpt på Mcvaruhuset men det har bränts bort bara efter 800 mil så jag letar efter ett alternativ som inte försvinner lika fort..

Varken Rockwool eller Gullfiber är gjort för att sitta som isolering i ljuddämpare, och det försvinner betydligt fortare än 800 mil. Prova ett annat fabrikat på riktig ljuddämparull. Om jag minns rätt så använder man olika material på en tvåtaktare och en fyrtaktare, köpte du rätt?

Rätt och rätt vete tusan? :) men det var det ända dom hade. Det var en bild på ett amerikanskt bojsänke på förpackningen så det var nog definitivt för 4-takt.

Gullfiber är kanske inte optimalt men man kan köpa en hel bal som räcker en livstid för en hel pluton jojar för samma pengar som en ompackning med specialull.

Det viktiga är väl inte direkt vad för ull där är utan snarare att där är rätt mängd.

ööh! Ska det va ull i. Jag tog bort det från min ljuddämpare när jag hade isär den. Jag har aldrig haft några problem med att ullen försvinner efter det :)

Det finns olika ulltyper. Kolla om din hoj skall ha långa eller korta fibrer nästa gång du köper ull.

/Freppa

Hårig bak

Och var köper man de ludna bitarna i sthlm eller v-ås?
Har de samma skit i MC-varuhuset som AVA eller ngn av de andra handlarna?

Mitt dämpmaterial ser nästan ut som trassel och är inköpt på AVA. Nackdelen när jag fyllde ull i dämparen (som råkade vara helt tom innan :eek: ) var att de blå lågorna som hojen sköt på tomgång försvann :(

Man ska använda långfibrig stenull, tex rockwool brandmatta, det funkar kanon! En hel bal för 200 kr, man har råd att packa om ofta. Packar du dessutom lagom hårt kommer det att inte brinna upp så fort heller.

Nr:18 skrev:
Man ska använda långfibrig stenull, tex rockwool brandmatta, det funkar kanon! En hel bal för 200 kr, man har råd att packa om ofta. Packar du dessutom lagom hårt kommer det att inte brinna upp så fort heller.

.....ok,ingen som har testat med troll ull :rolleyes:

Saxat från MCERR-listan ur ett gammalt inlägg från ARC's starke man Hans Brånalt:

"Lite tips och erfarenheter av ljudmätning.

Aluminium dämpare är klart bäst (kolfiber sämst). Kolfiber har för dålig värmeavledning, stoppningen brinner upp och när stoppningen blir för varm dämpa den också sämre.

Bästa dämpningsmaterial, keramisk stenull. Om en dämpare är lätt så har den som regel ett dåligt dämpmaterial, stenull är ett tungt Matrial så vikten på dämparen säger en hel del om ljudnivån på dämparen.

Stor volym i dämpmaterialet.
Formen på dämparen har mindre betydelse.
Detta funkar även på fullflödesdämpare.
En dämpare som ligger på 102 db behöver vara ca 10 cm. längre för att komma ner till 98 db.

Hans Brånalt
ARC"

Jag köpte långfibrigt dämpmaterial av en firma i Länna som tillverkar ljuddämpare till lastbilar.
Vad det är för material vet jag inte, men det skall vara hållbart.
Tänk på att inte packa för hårt.

Back