Bästa däck för gata - grepp torrt väglag är prio 1

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Vilka däck ska jag välja?

Det gäller en gammal gsx750f -90 (ja egentligen duger vilket skit som helst till den gamle härken men jag vill ändå ha bra sulor).

Man rek 110/80/17 resp 150/70/17.
Jag har kommit fram till att jag trivs bättre med 120/70/17 resp 150/17/17 (ev 160/60/17).

Ställt in siktet på Pirelli Angel ST. Kan det va nåt?
Tacksam för tips på andra alternativ med ovanst dimensioner.
Jag kör inte i regn och inte på bana. Bästa grepp på torr asfalt är prio ett. Vill gärna ha lite vinkel så att så mkt gummi så möjligt ligger i backen vid nerlägg.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Angel ST är ett sporttouringdäck där torrfäste inte är prio 1.

Utan att har koll på dina fälgbredder tänker jag inte ge råd ang dimensioner men vill du köra 110/150 eller 120/150 så skulle Michelin pilot power vara bra. Ska du gå upp till 120/160 så finns det mycket att välja på, jag skulle kört Dunlop Sportsmart eller Michelin power pure.

Alla dessa däck har även bra våtgrepp, det kommer lite på köpet när man kollar på ett däck som funkar vid relativt låga temperaturer. Det finns däck som har ännu bättre fäste på torr asfalt men dom har en driftstemperatur man inte når upp till på gatan.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Ska du åka gata med en äldre hoj tycker jag det är dumt att gå på de vassaste gat-däcken. De kommer bara slitas ut och bli platta snabbt. Välj typ dunlop roadsmart eller pilot road eller liknande, de har jäkligt bra grepp till vardagen. Blir snabbt varma funkar även när det är lite kallare ute. Jag har även kört på bana med roadsmart och det funkar fint!
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Lånar tråden lite, hoppas det e ok. Jag e i samma sitts som dig, mitt bakdäck e helt slut (såg ståltråd i däcket när jag kom hem:näsblod) så jag tänkte köpa nytt däck imorn. Framdäcket är däremot som nytt, måste jag byta det med eller e det ok med annat fabrikat på däck fram och bak? vill inte skaffa samma som satt för det slets sjukt fort...
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Jag har en nästan identisk hoj, gsx750f -91 sedan 4år tillbaka och har provat lite olika däck min erfarenhet är att:

för det första kan du nog glömma 160/60 om du inte bygger om momentstaget till bakbromsen då det är det första som tar i.

man kan få på lite sportigare däck i dimensionen 150/60 dock kräver det lite ansträngning när man kränger på däcket för att få kanten rakt på fälgen, när jag lämnat in det på firma brukar de klaga ganska duktigt, men det går som sagt. Dock blir profilen lite fel eftersom fälgen är i smalaste laget, så lite fegränder kommer man alltid att ha.

vilket däck du ska avgörs lite av din körstil, jag har märkt att dualcompound däck sliter jag, som bromsar sent in i kurvor mkt snabbare i kanterna än på mitten (framdäcket alltså). Bak funkar det.

Pilot power provade jag för ett par år sedan (vanliga power) och det körde jag ner på mitten bak väldigt snabbt i kontrast till ovan. Och min åsikt är att power har våtgrepp som prio1.

Så jag kör med
Dunlop Qualifier 120/70 150/60
det skulle jag rekommendera. Dock kör jag ner bakdäcket ganska snabbt, det är dock ganska billigt i den smala dimensionen

Ett tag körde jag Qualifier fram och Roadsmart bak (150/70) men det var både för dåligt våt och torrgrepp.

Satt helt ny Metzler sporttouringdäck på när jag köpte hojen men efter att nästan lagt den 3ggr i blöta rondeller första veckan bytte jag.

EDIT: Roadsmart fram var det däcket som jag körde ner på kanterna, Patrik på SWT undrade om jag hade stuntat med hojen. Det var alltså ner i korden yttersta 2cm och nästan fullt mönsterdjup på mitten. Sen är det ju iofs en tung hoj och jag kör säkert som en kratta men då har man verkligen valt fel däck. Fjädring osv var sjysst.
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kasta på Pilot Road 3, lär vara mer grepp än man behöver på torr asfalt. Bra livslängd. Når rätt temp på gata även kalla dagar. Funkar även bra i vått om de nu skulle råka börja regna när du är ute och kör (för du parkerar väl inte hojen då och väntar tills asfalten torkat igen :D ).

Alt. om Road 2 finns till bättre pris, så är det också ett grymt däck till ovanstående, men förmodligen inte riktigt lika bra som 3:an.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har en nästan identisk hoj, gsx750f -91 sedan 4år tillbaka och har provat lite olika däck min erfarenhet är att:

för det första kan du nog glömma 160/60 om du inte bygger om momentstaget till bakbromsen då det är det första som tar i.

man kan få på lite sportigare däck i dimensionen 150/60 dock kräver det lite ansträngning när man kränger på däcket för att få kanten rakt på fälgen, när jag lämnat in det på firma brukar de klaga ganska duktigt, men det går som sagt. Dock blir profilen lite fel eftersom fälgen är i smalaste laget, så lite fegränder kommer man alltid att ha.

vilket däck du ska avgörs lite av din körstil, jag har märkt att dualcompound däck sliter jag, som bromsar sent in i kurvor mkt snabbare i kanterna än på mitten (framdäcket alltså). Bak funkar det.

Pilot power provade jag för ett par år sedan (vanliga power) och det körde jag ner på mitten bak väldigt snabbt i kontrast till ovan. Och min åsikt är att power har våtgrepp som prio1.

Så jag kör med
Dunlop Qualifier 120/70 150/60
det skulle jag rekommendera. Dock kör jag ner bakdäcket ganska snabbt, det är dock ganska billigt i den smala dimensionen

Ett tag körde jag Qualifier fram och Roadsmart bak (150/70) men det var både för dåligt våt och torrgrepp.

Satt helt ny Metzler sporttouringdäck på när jag köpte hojen men efter att nästan lagt den 3ggr i blöta rondeller första veckan bytte jag.

EDIT: Roadsmart fram var det däcket som jag körde ner på kanterna, Patrik på SWT undrade om jag hade stuntat med hojen. Det var alltså ner i korden yttersta 2cm och nästan fullt mönsterdjup på mitten. Sen är det ju iofs en tung hoj och jag kör säkert som en kratta men då har man verkligen valt fel däck. Fjädring osv var sjysst.

150/60 och 120/70 gör att baken blir lite för låg (jag kör med det nu). 160/60 bör gå på utan problem, det finns 15mm tillgodo på momentstaget.
Fler tips?

Kanske 150/60 resp 120/60, då kommer ju baken högre upp i förhållande till fram. Så får det nog bli. Men vilka däck då?

EDIT
Nej, det blir 150/70 resp 120/70 och det blir Pilot Road 3.
Frågan är, ska man ha Pilot Road 3 eller Pilot Road 3 V?
Och vad skiljer dessa åt?
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
150/60 och 120/70 gör att baken blir lite för låg (jag kör med det nu). 160/60 bör gå på utan problem, det finns 15mm tillgodo på momentstaget.
Fler tips?

Kanske 150/60 resp 120/60, då kommer ju baken högre upp i förhållande till fram. Så får det nog bli. Men vilka däck då?

EDIT
Nej, det blir 150/70 resp 120/70 och det blir Pilot Road 3.
Frågan är, ska man ha Pilot Road 3 eller Pilot Road 3 V?
Och vad skiljer dessa åt?

EDIT2
Jaha, det hade med hastigheten att göra.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top