Bästa cylindern på 2cylindrig

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Liten klurfråga.

2 cylindrig 250 med 2 lika bestyckade förgasare och i stort sett lika avgastemp över olika farter och olika trottellägen. Nu byts en cylinder (av ras, slitage eller lust) och sedan blir avgastempen helt olika. Skiljer 30 grader oavsett varvtal, trottelläge eller belastning.

Uppenbarligen är den nya cylindern bättre eller sämre, kan man från detta avgöra om den har bättre porttider och kanaler?

Givetvis har den nya cylindern fått lika stort förbränningsrum och lika stort squishband.

Har klurat lite åt höger och vänster men blivit lite vilsen i mina tankar.

Någon som har en uppfattning och även varför det blir så? Jag tror kunskapen finns bland några här, vill de berätta?

Den nya cylindern är tätare och har därför en varmare förbränning? Alltså inte lika stora värmeförluster i form av tryckfall förbi kolvringar och liknande... :va

Jåke skrev:
Den nya cylindern är tätare och har därför en varmare förbränning? Alltså inte lika stora värmeförluster i form av tryckfall förbi kolvringar och liknande... :va

Nja, inte helt omöjligt men inte 30 grader säger min rimlighet. Kolvspel var lika, och båda cylindrarna hade ganska ny nikasil.

Dock har de lite olika porttider och kanaler.

Tror mer på att en är effektivare och får igenom mer luft men har lite olika teorier om vilken som skulle vara effektivare.

Annan porttid innebär ju att pipan jobbar annorlunda, vilket mycket väl kan innebära högre avgastemp. Sen om det är bättre eller sämre är en helt annan femma.

E det du Rolle Rotax som kör en grön racehoj (Rotaxmotor) i classic racing ?

Såg den senast på Knutstorp.

Vet ej ang tempskillnaden , ev som redan sagt , tätheten.

"Annan porttid innebär ju att pipan jobbar annorlunda, vilket mycket väl kan innebära högre avgastemp. Sen om det är bättre eller sämre är en helt annan femma."

Jo, dels kommer lite mer eller mindre bränsle att försvinna utan att användas samt med en effektivare cylinder får du in mer trevliga syreatomer. Dock är mitt krux vad som händer med tempen om cylindern är effektivare. Grubblandet säger 2 olika saker...

Liten bild ska nu vara medskickad på kolvtopparna efter 5 mils körning, det är den vänstra som gått varmare. Om det får någon mer att kunna tyda lite.

"E det du Rolle Rotax som kör en grön racehoj (Rotaxmotor) i classic racing ?

Såg den senast på Knutstorp."

Jupp, körde säsongsuppvärmningen med race efter totalt 6 körda varv på ny bana och ny säsong :huvet

Bifogat

• PIC00010.jpg
    PIC00010.jpg
    55.7 KB · Visningar: 142
*/ ?>
Back