Bästa budgetdäcken?

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Ort
Sverige
Hoj
Kåtte
Kör normalt med Continental ContiAttack SM Evo på min motard (KTM 300 EXC). Det är ett riktigt bra däck när det gäller väghållning men sämre när det gäller hållbarhet. En uppsättning kostar 3400 kr vilket blir dyrt i längden då det går åt en hel del däck när man buskör.

Hur står sig så kallade budgetdäck som CST CM-S1 Ride Migra och Dunlop Sportmax GPR-300 när man kör en så lätt hoj som jag gör? Hur är greppet och väghållningen?

Priserna är det inget fel på då en uppsättning kostar mellan 1800-2000 kr? På 10 byten blir besparingen mellan 14000-16000 kr vilket inte är att fnysa åt.

Kör inget på bana utan endast slingriga vägar när det är torrt ute.
 
Köp och prova, samt skriv här sen en utvärdering hur däcken var..

Alla måste bidra med nånting, man kan inte alltid förlita sej på att nån annan ska göra jobbet åt en..
//Tanken
 
Michelin road 6, Låter tråkiga men duger till det mesta och håller länge ...
 
Michelin pure power körde jag mina motard er på och dom har grepp så det räcker o blir över o håller 600 mil ich.
 
Michelin road 6, Låter tråkiga men duger till det mesta och håller länge ...
Kostar 4000 kr vilket är 600 kr mer än mina Continental ContiAttack SM Evo. Letar som sagt efter budgetdäck under 2000 kr.

Michelin pure power körde jag mina motard er på och dom har grepp så det räcker o blir över o håller 600 mil ich.
Det däcket verkar inte finnas kvar.
 
Tror inte det finns så mycket erfarenhet att hämta här inne.
Andelen som kör tvåtaktsmotarder är liten.

Rent allmänt kan man säga att grepp och hållbarhet är två ytterligheter på skalan.
Man får prova sig fram till något som passar de egna preferenserna - och plånboken.
I just ditt fall är inte våtgreppet någon biggie - annars är det ytterligare en exponent att ta med i beräkningen.

Kränger du själv?
Isf kan man kosta på sig att experimentera lite extra.

När man gör åt så mycket däck som du tydligen gör så hade jag helt enkelt köpt det billigaste jag kom över som verkar passa hojen och min typ av körning.

Att sedan registrera hur hojen uppför sig med dessa däck är ett utmärkt sätt att lära sig mer om både däck, motorcykeln och sig själv som förare!

Ut med antennerna och analysera hur hojen uppför sig. Det är otroligt lärorikt.
Är du inte nöjd så klättra vidare upp i prisstegen tills du hittar något som passar just din körning, cykel och plånbok.
Plötsligt så händer det! Plötsligt träffar man på en combo som funkar som hand i handske.
...men tyvärr sker detta allt för ofta typ 6 månader innan produktionen av just det däcket läggs ner.

Ännyways - så har jag gjort. Inte lyssnat på andra utan prövat mig fram själv.
Det är hur som helst väldigt svårt att rekommendera däck till andra.
Själv är jag glad i däck som tar slut fort. Då får jag chans att pröva något nytt.
Andra tänker annorlunda.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top