Bästa bromsvätskan??

http://www.endless-brake.info/index.php/products/brake-fluid
kan vara marknadens bästa bromsvätska
men det jag alltid undrar över när det gäller "extrema produkter" som tex för F1 / MotoGP / WSBK är service intervallen.
Två timmar/Tjugo timmar/Tvåhundra timmar
sånt har ju en viss betydelse om man som jag har begränsat med pengar/tid
och inte vill spendera 10 gånger så lång tid i garaget som på på hojen.
I F1 ligger väl servicetiden och justertiden nånstans mellan 100 och 1000 mantimmar för varje timmes körning.
När man räknar alla hens i stallet. Och hos leverantörerna. Eller har jag underskattat det?
Nu står det i Endless information Long Lasting.
Vad är Long Lasting?
Två timmar/Tjugo timmar/Tvåhundra timmar?

Last edited:
men det jag alltid undrar över när det gäller "extrema produkter" som tex för F1 / MotoGP / WSBK är service intervallen.
I F1 ligger väl servicetiden och justertiden nånstans mellan 100 och 1000 mantimmar för varje timmes körning.
När man räknar alla hens i stallet. Och hos leverantörerna. Eller har jag underskattat det?
Vad är Long Lasting?

När jag körde bil så blödde jag ut 1-2 matskedar bromsvätska från varje ok innan varje bandag. Det landade på knappt en liter/år. Nödvändigt? Troligtvis inte men inte direkt den kostnaden som gör bankörning okristligt dyrt.

Vurpa hojen för några år sen.
Svampig broms och oerfaren förare. Dum som man är så sluta man inte köra när man märkte det var något skumt med bromsen ( men densvampiheten förvann ju när hojen fick vila lite efter några pass på bana)

Många saker spelade in. Billigaste bromsvätskan från Biltema (en av sommarens varmaste dagar). Felande Bromspump som senare Suzuki bytte ut på alla gsxr 08 hojar genom garanti!.

gahha

Vurpa hojen för några år sen.
Svampig broms och oerfaren förare. Dum som man är så sluta man inte köra när man märkte det var något skumt med bromsen ( men densvampiheten förvann ju när hojen fick vila lite efter några pass på bana)

Många saker spelade in. Billigaste bromsvätskan från Biltema (en av sommarens varmaste dagar). Felande Bromspump som senare Suzuki bytte ut på alla gsxr 08 hojar genom garanti!.

gahha

Billigaste bromsvätskan från Biltema.............................inverkan - 0,04 %
en av sommarens varmaste dagar................................inverkan - 0,23 %
Felande Bromspump som senare Suzuki bytte ut............inverkan - 99,73 %

Vad är Long Lasting?

Som jag har förstått så pumpar man fram ny vätska till oken efter att bromsarna har gått hårt, så den vätska som är i slangarna och uppåt är fortfarande frisk. Vilken intervall, ingen aning på VM nivå. Jag kan kolla på Ford Focus WRC 02, 12 år gammalt men det var nog lika noggrant då.

Som tidigare sagts. Den vätskan som är minst utsatt för fukt är bäst.
Glykolbaserad är Dot 3-5,1 Det är ingen olja...

Vid riktigt hård bankörning med äldre hojar eller mer touringbetonade maskiner så märker man en tydlig skillnad på bra/dålig men framför allt ny/gammal vätska. På en nyare sporthoj ska det bra mycket till innan man får problem pga varm bromsvätska.

Vid riktigt hård bankörning med äldre hojar eller mer touringbetonade maskiner så märker man en tydlig skillnad på bra/dålig men framför allt ny/gammal vätska. På en nyare sporthoj ska det bra mycket till innan man får problem pga varm bromsvätska.

Håller med om det sista iaf., R6an är precis lika exakt oavsett vad det står på burken jag tippar i, däremot skillnad mellan ny och "gammal".

Byter ca:3 gånger säsong, på våren, i maj efter den intensiva försäsongen och inför bikeweek, håller bromsarna fräscha så, gör ett extra byte om jag kört regn med. :)

Varför skall man byta broms vätska 4-5 ggr/säsong? Det låter helt vansinnigt?!!! Jag kör endast bana, byter varje eller varannan säsong, kör med Biltemas DOT 5.1 bromsvätska. Har aldrig kännt att det skulle fada eller vara svampigt. De gångerna det har känts fel så har det varit luft i systemet...

Därför att fukt kommer in i bromsvätskan vilket leder till bl a att kokpunkten sänks. Regniga somrar som t ex 2003, fick jag byte bromsvätska FYRA ggr på 1 800 mil. Bromsvätskan fick brunfärg bara efter några hundra mil efter att ha kört i ösregn. Detsamma till kopplingen.

I övrigt tvivlar jag på att det har någon betydelse vilken bromsvätska du använder dig av vid "gatkörning" så länge det uppfyller tillverkarens spec/rekommendationer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT