Bästa bromsvätskan??

Som motorcyklist i 25 år kan jag bara konstatera att flaskorna må ha olika utseenden, men innehållet är detsamma (självklart pratar jag om glykolbaserat nu) oavsett hur flashiga flaskorna än ser ut.

Det enda som är viktigt är att ha ett sunt bytesintervall.

Som motorcyklist i 25 år kan jag bara konstatera att flaskorna må ha olika utseenden, men innehållet är detsamma (självklart pratar jag om glykolbaserat nu) oavsett hur flashiga flaskorna än ser ut.

Det enda som är viktigt är att ha ett sunt bytesintervall.

Tror inte riktigt det funkar så i den ligan Endless spelar.

Märker man rent praktiskt nån skillnad öht, så länge vi håller oss till 5.1-vätskor?

Den där har jag inte testat, själv har jag kört med Brembos olja & den har fungerat klockrent, även när det är riktigt varmt. Bromsarna har aldrig blivit svampiga mot sluten av racen. Kör själv med Brembo pump/Ok, brembo belägg & ISR skiva.

Den där har jag inte testat, själv har jag kört med Brembos olja & den har fungerat klockrent, även när det är riktigt varmt. Bromsarna har aldrig blivit svampiga mot sluten av racen. Kör själv med Brembo pump/Ok, brembo belägg & ISR skiva.

Ja det ska ju var bra grejer hela vägen...

Det är inte så att man alltid jämför med den den gamla vätskan från förra året?

Kör man mycket bana så byter man gärna 4 - 5 ggr per säsong. Så självklart jämför man med den gamla vätskan, men har man kört samma ett par gånger så vet man hur den känns när den är ny.

Min erfarenhet är att välja en bra vätska från ett känt fabrikat typ Motul, Galfer m.fl. och sen vara otroligt noga med att få ut all luft. Ett bromssystem med den dyraste vätskan fast med lite luft nånstans kommer vara sämre än ett med den billiga vätskan från macken som är luftat till 100%.

Jag har själv kört Galfers DOT4 som säljs av Greven senaste gångerna med mycket gott resultat.

Kör man mycket bana så byter man gärna 4 - 5 ggr per säsong. Så självklart jämför man med den gamla vätskan, men har man kört samma ett par gånger så vet man hur den känns när den är ny.
Under race-åren bytte jag också flera ggr/säsong, kanske därför jag aldrig märkte nån skillnad? Inte ens när jag blev gatknutte och bytte en gång/år märkte jag skillnad mellan bytena, trots att jag fortfarande körde rätt mycket bana. Använde dyr-Castrol-nånting-vätska.

Har för mig att Kawasaki hade problem med bromsar & dom testade allt i vätskeväg. Papunen körde på någon bromsolja som användes av F1 team. Om det det är den du pekar vet jag inte, men jag hörde att den var dyr som fn. Den du länkar till är ju inte jättedyr.... Ett tips på vägen skicka et PM till Papunen.

Märker man rent praktiskt nån skillnad öht, så länge vi håller oss till 5.1-vätskor?

Blir det riktigt varmt gör man det. Specen på 5.1 är 260 grader torr och den tillämpade kokpunkten är specad till 180 grader.

En Motul RBF 600 som är föredömligt billig är specificerad till 312/205 grader så det viss skillnad.

Vanligt att racebromsvätskor är DOT4 med relativt hög viskositet och inte förstavalet till ABS. Fick för ett par år sen rekommenderat ATE SL6 till ABS.

Varför skall man byta broms vätska 4-5 ggr/säsong? Det låter helt vansinnigt?!!! Jag kör endast bana, byter varje eller varannan säsong, kör med Biltemas DOT 5.1 bromsvätska. Har aldrig kännt att det skulle fada eller vara svampigt. De gångerna det har känts fel så har det varit luft i systemet...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT