Bästa Blues Bandet?

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
En tråd för alla vi som inser värdet i svängig Blues.

Släng upp era favoriter här!

Själv är jag svag för "Hit the road, Jack" "rawhide time" "jailhose rock" "soul man" mest kända låtar...

Last edited:
RF_Racing skrev:
En tråd för alla vi som inser värdet i svängig Blues.

Släng upp era favoriter här!

Själv är jag svag för "Hit the road, Jack" "rawhide time" "jailhose rock" "soul man" mest kända låtar...

Monaco Blues Band

Muddy Waters, samt som solo hans gamle munspelare Mojo Bubord.

Monaco Bluesband är inte dåliga! Ser man gärna på Village!

Roffe Wikström e helt enkelt bäst!
Iaf när det gäller svensk blues :)

Finns många som är bra men Monaco Blues Band?? Menar Ni allvar? :confused:
Min stora favorit är Stevie Ray Vaughn. Frid över hans minne... De som inte har lyssnat på honom bör ta en titt. :Bugar (heter det titt när man lyssnar??)
Andra bra tips, bland de mindre kända, är:
Gamla George Thorogood, Norska Björn Berge, Wolf Mail, Rory Gallagher, Howlin´Wolf, Fabulous Thunderbirds o.s.v.
Bland de svenska får man inte glömma, förutom Rolf, att Peps gjort ett par väldigt bra skivor/låtar och att det finns en skiva med Fjellis, spelade bl.a gitarr med Afzelius en gång, som heter See you in Hell, Blind Boy". Fylld av Robert Johnson låtar och väldigt bra.

Sedan finns ju alla gamlingar och legender...

Ser fram till utvecklingen av denna tråd!

Savage skrev:
B.B. King är jag svag för.. Jävlar vilken Bluesman!

Yes! Honom har man sett i Surahammarsparken X anta ggr. Deras bluesförening har av nån mysko anledning alltid lyckats locka honom att spela där!

@Bonny: Rory är en gammal favorit, som jag nu skaffat i digital form! (har ingen vinylsvarv längre) Men att säga att han är blues?
Nja.
Ok många låtar. Men långt ifrån alla. Men musiken ÄR svårkategoriserad, och hårdrock är det väl inte heller...
Bluesrock?

Mkt bra iaf för er alla som inte lyssnat på honom.
Han kan hantera sin gamla sunkiga Strata iaf!

En bluesigare låt för er som vill börja med Rory är: "Cloak and Dagger"
Testa sedan den snabbare klassikern "wayward child" och sen är ni hemma.
Bullfrog blues... Shin kicker, m.fl herregud minnena rinner till... ;)

Dr.Bike skrev:
@Bonny: Rory är en gammal favorit, som jag nu skaffat i digital form! (har ingen vinylsvarv längre) Men att säga att han är blues?
Nja.
Ok många låtar. Men långt ifrån alla. Men musiken ÄR svårkategoriserad, och hårdrock är det väl inte heller...
Bluesrock?

Mkt bra iaf för er alla som inte lyssnat på honom.
Han kan hantera sin gamla sunkiga Strata iaf!

En bluesigare låt för er som vill börja med Rory är: "Cloak and Dagger"
Testa sedan den snabbare klassikern "wayward child" och sen är ni hemma.
Bullfrog blues... Shin kicker, m.fl herregud minnena rinner till... ;)
Helt enig i att han är svår att placera, mot slutet drog han ju lite mer mot rockhållet. Faktum är att jag började lyssna på honom för ryktet om hårdrock men upptäckte snart att han var lite bredare. Sedan är det ju många, framförallt vita, artister som har en lite luddig gräns mellan rock och blues.
fast jag älskar båda så det stör mig inte så mycket...
(Sedan tycker jag att vi får propagera lite exra för de mindre kända gitarristerna, finns ju mer än Clapton som kan spela gitarr!)
Blues, öl och rökiga lokaler är en bra kombination.

Någon som har tips på fler bra gitarrister?

Robben Ford är rätt okej...

Annars är SRV ju grym, Free kan man nog kategorisera som blues, åtminstone på Tons of Sobs, sen drog det iväg mer åt heavy metal.

Muddy Waters, Robert Johnson är bra "inspelad i en kakburk-blues".

Willie Dixon är med cool, speciellt som inspirationskälla till Jimmy Page.

Några BRA gitarrister för er som gillar MUSIK och inte synth... ;)

Några av mina favoriter...

Jimi Hendrix
Eric Clapton
Jeff Beck
Randy Rhoads
Eddie Van Halen
Marc Bolan
Albert King
Peter Green
Jimmiy Page
Ritchie Blackmore
Stevie Ray Vaughn
Carlos Santana
B.B. King
Elmore James
Chuck Berry
Gary Moore
Johnny Winter
Dave Edmunds
Steve Vai
Ronnie Earl
Ron Wood
Billy Gibbons
Dave Gilmour
Brian May
Richie Sambora
Joe Satriani
Buddy Guy
Robert Johnson
Keith Richards
Mick Taylor

Sen kan man ju alltid blänga på denna sidan om man bara är ute efter Blues:

http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best_bluesguitar.html

Ah, äntligen en tråd som passar min musiksmak.

Till mina personliga favoriter hör bl.a. redan nämnda Stevie Ray Vaughan, B.B. King (sett live i Malmö 2004), Eric Clapton (framförallt solo, men också under tiden med The Yardbirds), Peter Green (och tidiga Fleetwood Mac), Jimi Hendrix, Jimmy Page (solo och tillsammans med Led Zeppelin), John Mayall & the Bluesbreakers, Howlin Wolf, Hurriganes, Jeff Healey, Free, Albert King, John Lee Hooker, Kim Wilson, Deep Purple (jodå, med lite god vilja kan man kalla det blues)...

Bluesen har följt mig genom i stort sett hela livet. Sedan jag började intressera mig för musik har jag utan att tänka automatiskt sökt mig tillbaks i historien, till musikens rötter. Till slut hittade jag bluesen, och då hade jag hittat hem. Det finns ingen annan musik som ger mig lika mycket, ingen musik som går så rakt in i hjärtat. Ingen annan musik har någonsin fått mig att gråta bara genom att vara så vacker. Ingen annan musik har så mycket själ, så mycket hjärta och så mycket känsla...

If you can't dig the blues, you've got a hole in your soul.

Som nämnts tidigare, Stevie Ray Vaughn.
Köp hem några av hans konsterter så kommer du sitta klistrad med hakan i knät en bra stund framöver. Den grabben är fruktansvärt bra på gura.
Jäkla synd att han dog alldeles för tidigt :(

Live at El Mocambo
Rock Palast Lorely
SRV
Stevi Ray Vaughn Live

Det är dom konsterter jag vet finns iaf.

Enjoy!

Jonathan skrev:
Som nämnts tidigare, Stevie Ray Vaughn.
Köp hem några av hans konsterter så kommer du sitta klistrad med hakan i knät en bra stund framöver. Den grabben är fruktansvärt bra på gura.
Jäkla synd att han dog alldeles för tidigt :(

Live at El Mocambo
Rock Palast Lorely
SRV
Stevi Ray Vaughn Live

Det är dom konsterter jag vet finns iaf.

Enjoy!
Finns ju både SRV Live in Montreux och Austin. Den från Montreux är dj-t bra!
Hade en kompis som skulle se honom i Lund, förfestade, somnade och missade hela konserten. Sedan dog SRV... :fyllisar

Cry of Love är jävligt superduperbra också!

Audley Freed (Numera i Black Crowes) som lirar gura håller helt klart samma tekniska standard som SRV,han är överjävlig helt enkelt, sen så har de jäkligt coola låtar också. Även om det kanske drar iväg lite mycket åt hårdrock/rock-hållet för att kallas blues ibland, ungefär som Free.

Kelly Holland på sång låter som en blandning av Glenn Hughes och Ray Gillen (Badlands, Black Sabbath)

Chris Ash skrev:
Cry of Love är jävligt superduperbra också!

Audley Freed (Numera i Black Crowes) som lirar gura håller helt klart samma tekniska standard som SRV,han är överjävlig helt enkelt, sen så har de jäkligt coola låtar också. Även om det kanske drar iväg lite mycket åt hårdrock/rock-hållet för att kallas blues ibland, ungefär som Free.

Kelly Holland på sång låter som en blandning av Glenn Hughes och Ray Gillen (Badlands, Black Sabbath)
INGEN är lika bra som SRV!!!! :fatta! Mitt bästa bevis är att SRV är död och det måste man vara för att bli en riktig legend!!! Dessutom har han ett coolare namn!
Fast jag får väl kolla upp Aunt Audley lite mer.

bonny skrev:
Finns ju både SRV Live in Montreux och Austin. Den från Montreux är dj-t bra!
Hade en kompis som skulle se honom i Lund, förfestade, somnade och missade hela konserten. Sedan dog SRV... :fyllisar

Mm okey.

Vadå att han har ångest över att han somnade :näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma