Bästa bärbara datorn.

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Tänkte fråga alla dataexperter här..

Ska köpa en bärbar dator för ca10kkr

krav (helst alltså ): 512 i minne, dvd-brännare lr annat viktigt ni kan komma på.

jag hade senare i höst tänkt koppla en projje lr plasma tv till den, men undrar hur bra/dåligt lr ingen skillnad det gör på bilden jämfört med stationär?

sista fråga. Är det stor skillnad på S-Video och Dvi? (finns ingen bärbar med Dvi)

fan hjälp mig nu i denna dator djungel :tummenupp

Finns iofs bärbara med DVI (Apple Powerbooks t.ex.) men inte för 10.000. S-Video och DVI är dock helt olika saker då s-video är analogt och används för att (oftast) ansluta datorn till tvn eller liknande och DVI är ett digitalt gränssnitt för mestadels platta bildskärmar (finns en del projektorer etc som klarar DVI).

Håller med Coola Ola om att det kan bli lite knivigt att hitta en lappis med DVI.
Detta ska ge ett bättre bildresultat men prislappen lär ju ligga betydligt över 10.000:-
När det nya HDTV formatet (HighDefinitionTeleVision) kommer ut i lite bättre prisklasser och även när sändningarna kommer igång så är det vettigt att ha DVI på en laptop. På en stationär är det bra om du har en monitor som har denna kontakten. Scarten och de andra analoga anslutningarna kommer inte att gå att använda i dessa apparater.
DVI är (anser jag) idag lite overkill i en laptop.
Det kan tänkas ta något/några år innan den tekniken finns tillgängligt för den normala marknaden i pris/utbud.

Det finns en hel djungel av laptopar att välja och vraka bland.

I PC hemma nr 5-2005 görs ett test och där vinner Asus A6G testet.
Priset är ca 11.995:-
Den har inbyggd webcam (häftigt) och lite olika intelligenta knappar för att underlätta hanteringen.
Lite prestanda specifikationer:
Processor Pentium M 1.6GHz
Ati radeon 9700Grafikkort
Minne: 512
Trådlöst nätverk (eller med SH´s inbyggda stavningsfelsmodul "nätvärk" hähä)
Hårddisk: 60Gb
DVD: +/- RW, ram
Minneskortsläsare
osv osv

Obs det står att det inte finns någon s-video utgång. Om detta innebär att det inte finns någon TV out överhuvudtaget eller att det enbart finns koaxial video, vet jag inte. Kolla in asus hemsida för ytterligare information

Vill klargöra att jag inte talar i faktaform om DVIn/HDTV utan att det är min uppfattning. Du kan säkert hitta mängder av information om detta på nätet/hos åf.
Hoppas att ovanstående var till någon hjälp!?! :)

Edit: såg att jag hade skrivit fel pris på Asusdatorn - det är korrigerat nu!

Last edited:
Alex 6R skrev:
Tänkte fråga alla dataexperter här..

Ska köpa en bärbar dator för ca10kkr

krav (helst alltså ): 512 i minne, dvd-brännare lr annat viktigt ni kan komma på.

jag hade senare i höst tänkt koppla en projje lr plasma tv till den, men undrar hur bra/dåligt lr ingen skillnad det gör på bilden jämfört med stationär?

sista fråga. Är det stor skillnad på S-Video och Dvi? (finns ingen bärbar med Dvi)

fan hjälp mig nu i denna dator djungel :tummenupp
Jag har en sån här om du är intresserad http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/214586/details, inhandlad 2004/10/17, en trådlös router D-Link 624+ (802.11G / 54Mbps) inhandlad 2004/10/25 och en Laptop väska inhandlad 2004/10/25 med följer. Laptopen är inte använd mycket pga att jag fick en ny när jag böt jobb !!!

8000kr inkl. frakt

Uffe

PS: Min dator har DVD rom och cd brännare

Back