Bästa all-round hojen för många mil?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har några funderingar som behöver besvaras. Det är så att jag sitter och kikat lite på att köpa en hoj som man kan använda året runt och som klarar många mil utan att behöva byta massvis med grejjer. Och den ska vara hyffsat rapp och inte för slö. Billigt inköp (runt 50k) är ett krav, och det ska fungera att montera dubbdäck på den utan problem. Den ska alltså köras 12 månader om året så sporthoj eller dylikt fungerar inte :(
Vad kör ni mcbud med och hur fungerar det? Jag har tänkt tanken på transalp men har fått för mig att de är hyffsat klumpiga? Jag är ju rätt liten och den kommer endast gå i stadstrafik så den ska ju inte vara för klumpig så man bli svett efter en timme.
Just ja, box där bak modell stor är också ett krav.

Så vilken är bäst, jag har inga egna erfarenheter av såna hojar förutom att jag har provkört plåtniklas hoj en gång i tiden men den var på tok för slö. Vet inte vad det var för hoj däremot :(

Dee_cati skrev:
Har några funderingar som behöver besvaras. Det är så att jag sitter och kikat lite på att köpa en hoj som man kan använda året runt och som klarar många mil utan att behöva byta massvis med grejjer. Och den ska vara hyffsat rapp och inte för slö. Billigt inköp (runt 50k) är ett krav, och det ska fungera att montera dubbdäck på den utan problem. Den ska alltså köras 12 månader om året så sporthoj eller dylikt fungerar inte :(
Vad kör ni mcbud med och hur fungerar det? Jag har tänkt tanken på transalp men har fått för mig att de är hyffsat klumpiga? Jag är ju rätt liten och den kommer endast gå i stadstrafik så den ska ju inte vara för klumpig så man bli svett efter en timme.

Så vilken är bäst, jag har inga egna erfarenheter av såna hojar förutom att jag har provkört plåtniklas hoj en gång i tiden men den var på tok för slö. Vet inte vad det var för hoj däremot :(
För 50 lakan får du ju en riktigt bra offroadhoj. MC-bud brukar väl oftast köra Yamaha XT600 eller liknande, stabila offroadhojar med skottsäkra motorer. Vill du ha lite mer spänning så kan ju en billig Honda XR650 vara kul, det går säkert att hitta en -00 för runt 50'. Då får du en riktig bushoj, jag vet dock inte hur den är som enbart landsvägshoj, antagligen lite väl enduroinriktad (läs: obekväm :)).

Jag hade en xr600 och den var trevlig att köra med jag tror den blir för jobbig i längden :(
Tanken är väl om det blir av att jag ska köra den hela dagarna och då vill jag ha lite komfort.
En hoj med eluppvärmda handtag vore skönt :)

Kanske en TDM XXX (vad är de på, 750, 800, 950?) passar? Allt som polisen kör borde väl duga.

KTM 640 Adventure är nog ett alternativ om du vill ha lite skydd mot väder och vind också. Väger väll baara några kilo mer än XT:n bara och har otroligt mycket bättre fjädring + en pigg motor. Eller kanske en LC4:a, samma med mindre tank och utan kåpa.
Att de sedan är grymma på grus gör väll saken inte sämre ;-)

BMW F 650 GS Dakar

portrett_f-serie_gs_dakar.jpg

Har funnits några år i några varianter så alla prisklasser finns.

En beg Xt660R från tyskland kan du få för 50k. Med trimpipor och powercommander så går den klart bättre än en KTM 640 och du behöver fortfarande bara serva den var 1000:e mil :tummenupp

Dee_cati skrev:

Du har PM :)

sgtpepper skrev:
För 50 lakan får du ju en riktigt bra offroadhoj. MC-bud brukar väl oftast köra Yamaha XT600 eller liknande, stabila offroadhojar med skottsäkra motorer. Vill du ha lite mer spänning så kan ju en billig Honda XR650 vara kul, det går säkert att hitta en -00 för runt 50'. Då får du en riktig bushoj, jag vet dock inte hur den är som enbart landsvägshoj, antagligen lite väl enduroinriktad (läs: obekväm :)).

en xr650 skulle inte jag köpa om jag skulle ha den som vardagscykel, kanske är skillnad på de gamla men nya idag ska servas varje 100mil på en verkstad för att garantin ska gälla.

ok, då är xr'n inget alternativ då det blir service typ var tionde dag isåfall :(

BMW Dakar har funnits från 00, Funduron som är en helt annan hoj (efterföljaren är dock samma som Dakaren men med mindre framdäck -annars lika i princip) har funnit länge.
BMW 650 Dakar är mer touring än de andra här anser jag. Väger mycket men är faktiskt väldigt smidig. Man måste varva för att det skall hända något dock. Den har några väldigt fina fördelar. 1. skitbillig BMW-försäkring hos IF (typ 1800:-hel/hel), 1000-milaservice och så drar den knappt någon soppa -typ 0.4 milen med hjälp av insprutningen. Är Inte jättebusig, men prova en, den har förvånat de mest inbitna grusåkare på grusvägen ;-)
Skön att åka långt med är den också.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...