Bästa acceleration 42 eller 47-drev?

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Hej.

Jag och min polare har länge undrat vad som är bästa utväxlingen för en moderna spothoj på ca 180hk.

Dreva ner 1 kugg fram för att snabbare komma igång från start men kanske tappar "drivet" på 3,4,5,6 växel väl uppe i fart när alla 180hk släpps loss.

Faktum är att hojen lättare varvar ut och snabbare...men du måste växla tidigare och utan quickchifter är det en nackdel.
Den andra hojen som har en utväxling för lite högre toppfart kan ju ligga längre på samma växel på höga varv och då få maximalt av sin 180hk.

Obs detta är för gata och inte bana..

Bana har jag för mig att man skall dreva så man nästan varvar ut hojen på de banor som har lång raka.

vad tror ni experter?

Mvh Daniel

Det beror helt på i vilket spann du mäter men rent generellt så innebär lägre utväxling lägre toppfart men snabbare acceleration. Med en modern litersmoppe så är dock begränsningen vanligen föraren och grepp/svinglängd....

Det beror helt på i vilket spann du mäter men rent generellt så innebär lägre utväxling lägre toppfart men snabbare acceleration. Med en modern litersmoppe så är dock begränsningen vanligen föraren och grepp/svinglängd....

Dvs skall man få ut maximal acceleration från 3ans väx och uppåt så skall man dreva ner för lägre utväxling.

Dock blir det svårt att få ner effekten i marken på 1,2 ans växel då den kommer att gå upp på bakhjulet och tappa acceleration.

Skall testa med olika drev och gämföra mot en referens hoj.

Dvs skall man få ut maximal acceleration från 3ans väx och uppåt så skall man dreva ner för lägre utväxling.

Dock blir det svårt att få ner effekten i marken på 1,2 ans växel då den kommer att gå upp på bakhjulet och tappa acceleration.

Skall testa med olika drev och gämföra mot en referens hoj.

Varför strula?

Du kommer upplevelsemässigt att tycka cykeln blir piggare och accar snabbare med lägre utväxling=större bakdrev. Någon större mätbar skillnad kommer det inte bli då den mänskliga faktorn med växlingar och dyl blir för stor.

Accelerationen är arean under grafen på effekten sen får du optimera den för dina accpunkter. Bottomline så brukar de flesta tycka att cykeln blir roligare på gata med en måttligt lägre utväxling...

Helt omöjligt att säga. En hoj som lyfter framhjulet på växel 1 och 2 tappar sekunder i värsta fall. En hoj som spinner tappar lika mycket. Så hitta ett drev som passar din vikt och körstil

Brukar vara bra från fabriken, om du inte är jättefet eller kör med tunga väskor skulle jag lämna det som det är.

Sålänge effektkurvan inte spikar sjukt mycket på ett smalt område så kvittar det.

Back