daniel.yzfr7
Mr R7
Hej.
Jag och min polare har länge undrat vad som är bästa utväxlingen för en moderna spothoj på ca 180hk.
Dreva ner 1 kugg fram för att snabbare komma igång från start men kanske tappar "drivet" på 3,4,5,6 växel väl uppe i fart när alla 180hk släpps loss.
Faktum är att hojen lättare varvar ut och snabbare...men du måste växla tidigare och utan quickchifter är det en nackdel.
Den andra hojen som har en utväxling för lite högre toppfart kan ju ligga längre på samma växel på höga varv och då få maximalt av sin 180hk.
Obs detta är för gata och inte bana..
Bana har jag för mig att man skall dreva så man nästan varvar ut hojen på de banor som har lång raka.
vad tror ni experter?
Mvh Daniel
Jag och min polare har länge undrat vad som är bästa utväxlingen för en moderna spothoj på ca 180hk.
Dreva ner 1 kugg fram för att snabbare komma igång från start men kanske tappar "drivet" på 3,4,5,6 växel väl uppe i fart när alla 180hk släpps loss.
Faktum är att hojen lättare varvar ut och snabbare...men du måste växla tidigare och utan quickchifter är det en nackdel.
Den andra hojen som har en utväxling för lite högre toppfart kan ju ligga längre på samma växel på höga varv och då få maximalt av sin 180hk.
Obs detta är för gata och inte bana..
Bana har jag för mig att man skall dreva så man nästan varvar ut hojen på de banor som har lång raka.
vad tror ni experter?
Mvh Daniel