Bästa 80-tals "muskelhoj"?

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Vilken är den bästa 80-talaren om jag vill ha en naken hoj över 1000cc?

Jag funderar på Kawasaki Z1000, gpz 1100 (inte unitrack), Suzuki gsx 1100. Kanske Hondas cb900/1100 är något att ha?

Jag tycker själv att Kawasakis gpz 1100 från 1981/82 är rätt het. Jag gillar särkilt den kantiga formen och den styrmonterade kåpan. Frågan är dock om dess insprutningssystem är något att ha...?

Suzukins gsx modeller är, vad jag läst, väldigt tåliga och pallar lätt med diverse motortrim. Dock tycker jag inte att dess utseende är vidare läckert, gäller särkilt årsmodellerna 1985-1987.

Hondorna har jag inte hittat något riktigt läsvärt om. Är dem bra eller?

Kanske någon har andra tips?



Jag har själv en Yamaha XS 650 idag men jag är sugen på lite mer motor...
 
gsxr-1100 el fzr 1000 1989:or, bort med kåporna så har du bra hojar med stadiga körbara chassin:tummenupp El kanske de är för nya för dig:va
 
cbx1000 och z1300 om man gillar 6cyl. Men dom är dyra...

Edit: z1300 brutalare men fulare, cbx1000 är pure porr.
 

Bifogat

  • cbx1000.jpg
    cbx1000.jpg
    16.3 KB · Visningar: 354
  • Kawasaki Z1300  3.jpg
    Kawasaki Z1300 3.jpg
    83.7 KB · Visningar: 606
Last edited:
Katana för fan! Om den nu kan klassas som muskelhoj...
Bara att byta till ett runt framlyse och kasta kåporna...
 
gsxr-1100 el fzr 1000 1989:or, bort med kåporna så har du bra hojar med stadiga körbara chassin:tummenupp El kanske de är för nya för dig:va

Jo, jag har faktiskt tänkt på dem också.
Det är bara det att just dem modellerna är inte så lätta att hitta, särkilt inte med tanke på den budget jag tänker på.

Prismässigt tänker jag mig runt en 18-20 000 kr.

V-max och Katana är också lite dyrare än så.

Ingen som har erfarenheter av just GPZ 1100?
 
När jag var sexton hade jag en Z1000j -81, den tycker jag fortfarande är ganska cool, som en jättestor moped. 90 hk iaf.:yoparty
 
När jag var sexton hade jag en Z1000j -81, den tycker jag fortfarande är ganska cool, som en jättestor moped. 90 hk iaf.:yoparty

Det var rått ljud i dom där gamla tvåventilarna, lät lite rossligt som en rallybil när de stod på tomgång! :tuttar
 
Har en xj 900 -83 som jag e nöjd med, men iofs kardan, så går kanske fetbort.

Cb Boldor ska ha ett för den tidsepoken trevligt chassi och pinna på bra på topp. Stryktålig motor gör inte det hela sämre.

Gpz, lika cool som Tom i Top Gun, visst. Jag vill också ha, dock har de jag pratat med som haft dem upplevt dem som struliga. Elfel, läcker olja, ventiler som strular mm.

Skulle hellre siktat in mig på en z1000 - z1100 i så fall. Riktiga män har inga kåpor.
 
Min första tunga hoj var en gpz1100 -82, gick som en klocka..
Wobbleroni central, trots vackra Öhlinare.. Närmast livsfarlig egentligen..
Men den har en speciell plats i mitt hjärta, såklart..






..
 
Last edited:
Ingen som har erfarenheter av just GPZ 1100?

Jo. :) Tung hoj, ganska svampig ram, ett insprprutsystem som är lite irriterande ryckigt. Dyra reservdelar till det. Ganska ålderstigen motor. Rå , med bra bottenvrid .

Jag skulle hellre satsa på en gsx 1100 e, modernare motor, 16ventilare. lättare att få tag i delar, bättre chassie, om det är den stilen på hoj du vill ha.

De ser inte så olika ut i grunden.

Fast personligen skulle jag satsa på den skottsäkra gsxR 1100, 86-88.
Det går att å tag i sådana holkar för runt 20000:-
 
Min första tunga hoj var en gpz1100 -82, gick som en klocka..
Wobbleroni central, trots vackra Öhlinare.. Närmast livsfarlig egentligen..
Men den har en speciell plats i mitt hjärta, såklart..

Här är kulthojen och föregångaren Z900, (tillsammans med en flattracker) också tvåventilare såklart.
Gammal film och kass musik, men det sköna ljudet hörs.
http://www.youtube.com/watch?v=ETq6kcEOoKQ

/J
 
Den tidiga Gpz:an är en riktigt snygg hoj.

Jag har ingen personlig erfarehet av att äga en sån men jag vet att sprutet på Kawasakis tidiga åttiotalare har rätt dåligt rykte och att många har valt att sätta på förgasare istället.
 
Jag har hittat några potentionella objekt på blocket:

http://www.blocket.se/vi/15943437.htm?ca=21_s
Dock ful färg, läcker mellan toppen och cylindern. Nu är jag ingen mekarskalle men jag misstänker att det beror på topplockspackningen.
Fördel: Förgasare!?

http://www.blocket.se/vi/15929648.htm?ca=21_s
Helt OK. Ligger dock väldigt högt upp i landet...

http://www.blocket.se/vi/15837851.htm?ca=21_s
Ser väldigt fin ut. Det är ju bara frågan om insprutningens vara och inte vara. Hur svårt är det att byta till förgasare?

http://www.blocket.se/vi/15487258.htm?ca=21_s
Startmotor behöver ses över..? Motorn låter...? Låter suspekt.


Men först ska jag ju få min XS såld. Ingen som är intresserad av en XS 650 -81 med förlängd framgaffel? Kopplingen tar dåligt och saknar startknapp. Annars väldigt fin, (liten) bild i avatar.

Byter dock helst mot en GSX-R 750/1100 1985-1988. Gärna streetfighter utrustad.
 
Förresten,

Någon som vet skillnaden mellan en gpz 1100 1981-1982 och en z1000j från samma tid? (förrutom då 100cc och insprutning istället för förgasare)
 
Förresten,

Någon som vet skillnaden mellan en gpz 1100 1981-1982 och en z1000j från samma tid? (förrutom då 100cc och insprutning istället för förgasare)

Först...jag skulle ta den här i högen. Helt original och ej omlackad.

Det finns lite grejor till sprutet i bekantskapkretsens gömmor om du skulle behöva. Typ en helt ny insprutbox, som är svår att få tag i. man ska inte vaqra rädd för sprutet att den inte funkar.

Den ryckiga gången var oftast orsakad av igensatta spridare samt skitig luftmängdmätare. Samt att bränslefiltret är igensatt, BYTA OFTA.

Kontakter i elsystemet som har med sprutet var också noga med att det inte ärgade....lätt att fixa.


Skillnaden, förutom sprutet, mer kubik, en topp med större ventiler på insug och avgas om jag inte missminner mig. Annars mest kosmetika. Samma grundmotor och chassie.

Jag skulle välja GPZ an.

Förresten,

Någon som vet skillnaden mellan en gpz 1100 1981-1982 och en z1000j från samma tid? (förrutom då 100cc och insprutning istället för förgasare)

Först...jag skulle ta den här i högen. Helt original och ej omlackad.

Det finns lite grejor till sprutet i bekantskapkretsens gömmor om du skulle behöva. Typ en helt ny insprutbox, som är svår att få tag i. man ska inte vara rädd för sprutet att den inte funkar.

Den ryckiga gången var oftast orsakad av igensatta spridare samt skitig luftmängdmätare. Samt att bränslefiltret är igensatt, BYTA OFTA.

Kontakter i elsystemet som har med sprutet var också noga med att det inte ärgade....lätt att fixa.


Skillnaden, förutom sprutet, mer kubik, en topp med större ventiler på insug och avgas om jag inte missminner mig. Annars mest kosmetika. Samma grundmotor och chassie.

Jag skulle välja GPZ an.
 
Last edited:
Hmm beror på vad man lägger i begreppet muskelhoj men ska du hålla din budget lägger jag min röst på Suzuki gsxr 1100....som natt och dag mot gamla bojsänken som gsx 1100 eller gpz 1100.
 
Cb Boldor ska ha ett för den tidsepoken trevligt chassi och pinna på bra på topp.

QUOTE]

:hihi :hihi :rofl :D
Eller inte....

GSX 1100E finns det ju en del. Klassisk, väl fungerande och det finns massor med godis till motorn som håller att trimma ungefärligen hur mkt som helst. Första upplagan med droppformad tank och spetsigt baklyse är ju bara så vacker, den senare (from -82) är ju också bobbig. Brorsans 82-a slog min båldår på precis allt, i draget tom med passagerare! Min gick ändå rätt bra för att vara en sån..

(Min gick under den föga smickrande benämningen "Ramlösa". Vidare förklaringar får anses överflödiga).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top