Bästa äventyrshojen under 50 k

Gick med
22 Jan 2019
Ort
Här o där
Hoj
Precis samt harleyn letar äventyrshoj
Hej
Jag har med en tår i ögat lagt ut HDn på blocket eftersom jag planerar bosätta mig i bergstraktet i Spanien. Visst fina vägar att köra HD på men väldigt mycket mer att välja på om man har en äventyrshoj. Så vad ska man välja för nåt? Vill ha nåt som är lättmekat och lätt att få tag i reservdelar , ska gå o köra en dag på motorvägen med passagerare utan att det blir för obekvämt. Men det blir mest småvägar i bergen och offroad. Långresor i framtiden med . Hade helst kommit ner under 30 k men 50 k är smärtgränsen.
 
Här har du några alternativ efter snabb titt på blocket:

https://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_r_1150_gs_83231527.htm?ca=20&w=3

https://www.blocket.se/simrishamn/M...0R__07_a_m__GPR_system_83131357.htm?ca=20&w=3

https://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Transalp_Rally_Touring_600V_83093079.htm?ca=20&w=3

https://www.blocket.se/orebro/Aprilia_Pegaso_Enduro_660_79614969.htm?ca=20&w=3

https://www.blocket.se/boden/Yamaha_XT660Z_Tenere_82749650.htm?ca=20&w=3

För 50k kanske du även hitta en 990 SMT. Jag har en sån och den funkar att köra grusväg, men fjädringen sätter stopp för tuffare grejer. Jag älskar min! En hel del problem med turbulens bara (som går att förbättra), men det har tyvärr de flesta "stor-ruta"-hojar.
https://www.blocket.se/malmo/KTM_990_smt_82911253.htm?ca=20&w=3
 
Du kommer alltid behöva balansera mellan komfort, motorväg och offroad.

Är långfärdskomfort prio hade jag köpt en 1150 GS, men den kräver sin man då det blir tekniskt, och kopplingen gillar inte att sliras.

Vill du ha något som är lättmeckat, stryktåligt, och verkligen funkar till allt, transalpen är nog oslagbar där. Ja, den är inte snyggast vid korvkiosken, men den kan göra precis vad som helst. V twin, går hur långt som helst, i stort sett odödlig och kostar jordnötter.

XT660Z är en singel, annan motorgång, och den har inte samma episka kvalitet som hondan, är väl lådor bland annat som haft en benägenhet att gå på dem.

Men, det är bara pengar, köp vad du känner för, går alltid att köpa något annat senare då du vet vad du vill ha, och vad du absolut inte vill ha.
 
Ja transalpen var det jag hade i huvudet först när jag funderade på en sån slags hoj. Bryr mig inte om utseendet men vill gärna köpa nåt som jag kan behålla för evigt. Är det nån större skillnad med att gå upp i 700? 600-650 var nästan halva priset i jämförelse på blocket
 
Transalp!

De tidigare är bättre enligt många...


Buy quality, cry once
 
Ja transalpen var det jag hade i huvudet först när jag funderade på en sån slags hoj. Bryr mig inte om utseendet men vill gärna köpa nåt som jag kan behålla för evigt. Är det nån större skillnad med att gå upp i 700? 600-650 var nästan halva priset i jämförelse på blocket

Jag har ägt alla Transalperna och använt dom som långfärdsmaskiner. Ja, det är en jätteskillnad på 700 kontra 600/650.
 
Man betalar ju inte 25 000 för en XL600 Transa från -96 :näsblod
Skulle knappt betala det för en XL650 ens.

Bra hojar, men riktigt så prisvärda är de inte.
Det fanns inte så mycket på Blocket så jag tog ett urval (tog ca 1 min), bara för att få en utgångspunkt. Jag håller helt med om att många hojar, speciellt gamla, är överpeisade!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Jag gillar Transalp och brukar rekommendera modellen så fort tillfälle ges, men nu börjar de bli såpass gamla att t.o.m. den berömda Hondakvalitén får svårt att stå emot tidens tand. Bra rent mekaniskt, men gammal elektronik är gammal elektronik, oavsett märke.

Jag hade utan tvekan köpt en BMW, med boxer. De är inte heller direkt purunga längre, men de upplevs som rejäla och har karaktär. Jag gissar på att du som HD-åkare skulle uppskatta det mer än en plastig japanare från 90-talets mitt. Provkörning är m.a.o starkt att rekommendera.
 
Om man vill ha körglädje med mycket pulver i motorn och rel lätt är de KTM 990smt som gäller den är 10ggr roligare än japanana. Motormässigt går de uppimot och säkert över 20000 mil utan större motorfel om man sköter service intervallerna från ktm .Men man kan absolut dra ut på ventilchek från 1200 mil till de dubbla. Enda som kan strula på en 990 är bränslepump och slavcylinder till koppling men de kan gå flera tusen mil innan de händer. Jag kör själv en KTM 990 sm och den har brutalt lång fjädringsväg lika lång som på en cross och längre än smt så den funkar till väldigt dåliga vägar. Jag har kört flera tusen mil utan några fel alls under 4,5 år. Men en sm 990 har dåligt vindskydd/kåpa så de blir blåsigt.
 
700:an är ju klart nyare än "90-talets mitt" och dessa kostar sällan över femtiolappen.
Här är ju tex en för 40:
https://www.blocket.se/stockholm/Honda_TRANSALP_XL700VA_81017804.htm?ca=21&w=3

Bra hoj onekligen. Fast totalt könlös i mina ögon. Den gamle hederliga 600an hade åtminstone skön 80-talsdesign.

Nej, ska det vara hyffsat modern Honda för max 50k hade jag valt Varadero. Ohyggligt plastiga åbäken även de, men rejälare och med en motor som morrar riktigt skönt med lite hjälp på traven. :tummenupp

YMMV
 
Utan att lägga in värdering i vilken hoj som är bäst lämpad så kan det vara fint att kolla på vad det eventuellt finns för verkstäder i närheten där du tänkte slå rot i Spanien. Inte fel om det finns delar / kunskap i närheten.
 
Optimala äventyrshojen måste ju vara ZX7R. Det är ett äventyr att försöka räta ut kroppen efter 10 mils körning. Försöker man förebygga genom att räta ut benen lite under färd, kontrar kroppen snabbt med kramp i höftböjarna så man får stanna vid vägkanten och stretcha.
Ett äventyr även för den vältränade.
 
Utan att lägga in värdering i vilken hoj som är bäst lämpad så kan det vara fint att kolla på vad det eventuellt finns för verkstäder i närheten där du tänkte slå rot i Spanien. Inte fel om det finns delar / kunskap i närheten.

Verkstäder?

Läs igen: H O N D A T R A N S A L P

Det behövs inga verkstäder.
 
Om du prioriterar körning utanför asfalten så se till att skaffa en hoj med ekrade hjul och 21" fram.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top