Bäst intercom (hitintills)?

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Cardo Packtalk Black är Cardos nyaste intercom och den i deras produktprogram som har de flesta finesserna. Inklusive ganska massiva JBL-hörlurar/högtalare.

New Atlas har nyss publicerat en enligt min mening ganska vederhäftig test (själv tror jag att jag av någon anledning väntar till våren med att testa :)).

Texten är på engelska och kan läsas här https://newatlas.com/motorcycles/cardo-packtalk-black-jbl-review/
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Produkten är säkert jättebra, men just detta med "tjatter" under körning har jag funderat över sen MC-kortets tagande - varför? MC-körning för mig är att koppla bort allt annat än just själva körningen och dess intryck från omgivningen.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag känner inte något behov av att prata under körning men när vi är ute ett gäng och kör kan det vara bra att den som ligger först ger köranvisningar eller att man kan fråga efter det vid behov.

När vi åker landsväg är det sällan ett problem men vid gruskörningar så kan gruppen lätt bli mer utdragen och då har det hänt att man kommer fram till en korsning och inte riktigt vet vart man ska. I det läget vore det toppen att kunna anropa de andra.

Jag har fått intrycket att Cardo är de som är bäst men Scala har en funktion "Universal intercom" på vissa modeller som medger att man kan prata med förare med intercom av andra fabrikat. Har Cardo något liknande?

Mvh,
Ingvar
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
"Jag har fått intrycket att Cardo är de som är bäst men Scala har en funktion "Universal intercom" på vissa modeller som medger att
"

Scala är ett av Cardos varumärken. Ofta använder de båda namnen på en produkt, t ex Cardo Scala Rider.

De flesta intercomtillverkare kan numera erbjuda uppkoppling till andra produkter men då vanligtvis med mindre funktioner som kortare räckvidd.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Farsan och jag har Cardo packtalk slim med JBL högtalare och de funkar faktiskt riktigt bra. Vi har använt de några gånger under sommaren och vi upplever att gruppåkningen blir säkrare. Vid omkörningar på ex. motorväg så brukar jag gå ut bakom och säga till att han kan köra ut. Vi tycker att körningen flyter på mycket bättre. Det är helt enkelt ett bra komplement till resan. Dock är jag restriktiv mot att lyssna på musik och åka hoj. :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att vara "baksätesförare" på MC och rekommendera någon annan att köra om - är det en bra idé? Är det bara jag som inte litar på en bilpassagerare som säger "klart höger"? För att spinna vidare på icke-ämnet i tråden...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har kört lite med intercom med en kompis och det har varit smidigt när man ska svänga eller så alternativt om en kört om någon så kan man säga om det är fritt framåt (inga möten alltså). Huruvida man litar på kompisar som säger att det är klart höger osv är något man får besluta sig för.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag körde några hundra mil förra sommaren med mitt Pack Talk och kompisen hade en Sena av något slag.
Jag tycker att vi hade stor nytta av dessa.
Då hans hoj var dimensionerande för avstånd mellan tankningar och jag nog var dimensionerande för distans mellan kaffepåfyllning och avtappning så var det skönt att slippa tolka teckenspråk i tät trafik.
Samma sak med oklarheter i navigeringen, så skönt o slippa stanna bara för att reda ut riktning.
Vi hjälptes också åt att hålla koll framåt eller bakifrån vid omkörning osv, fungerade mycket bra.
Det var inget större problem att ha en Cardo och en Sena ihop, några få gånger tyckte hans Sena att min Cardo var en mobiltelefon.
Jag hade ett större bekymmer när jag skulle koppla min Cardo mot en kompis Cardo av samma modell, men när man gjorde det i appen så gick det ganska bra.
Det finns en grupp på FB som är rätt aktiv, men som vanligt i sådana grupper så är det bara de som har problem som skriver, och en del av dessa förvånas man över att de klarar av det ens.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Har en Packtalk Bold och jag tycker nog att den största nyttan är att man med röstkommandon kan styra telefonen att t.ex. ringa upp någon kontakt eller starta navigering till valfritt ställe. Har inte lyckats klura ut hur man startar Google-assistenten med bara telefonen utan att behöva trycka in någon knapp nämligen. Där kommer packtalken in och gör ett lysande jobb. Bara att snacka med den. Däremot intercomet funkar sådär skulle jag säga. Lite svajig räckvidd men funkar till nöds om man behöver säga något till någon av reskamraterna.

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har kört lite med intercom med en kompis och det har varit smidigt när man ska svänga eller så alternativt om en kört om någon så kan man säga om det är fritt framåt (inga möten alltså). Huruvida man litar på kompisar som säger att det är klart höger osv är något man får besluta sig för.
Vi tillämpar ibland att första fordon ligger kvar i vänsterfält för att visa bakomvarande att det är fritt att köra om. har kört så ibland trots att vi haft intercom.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kör med Packtalk Bold och är jättenöjd! Vilket jag även var med min G9 från samma företag. Jag vill kunna prata med polaren när vi är ute och kör, men det största användningsområdet för mig är musik i hjälmen. Jag köpte till JBL-högtalarna när Cardo körde rea från sin sida, väl värt pengarna faktiskt, betydligt högre och mer kvalitativt ljud.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top